Gå til innhold

Start på p-pille etter en tatt angrepille...

Anbefalte innlegg

mari181365380986

Hei!Jeg er en jente på 18 år som har gått på p-pille en stund nå. I løpet av denne perioden, glemte jeg tre piller. Kjæresten min og jeg ville ikke ta noen sjanser, så vi hadde ikke ubeskyttet samleie på en og en halv uke. Regnet da med at p-pilen igjen ville komme til å være sikker. Etter et ubeskyttet samleie for to dager siden, ble jeg likevel redd for at p-pillen ikke fungerte. Så jeg tok 4 p-piller, som jeg har fått opplyst om at blir det samme som en angrepille (under 48 timer etter samleie). Jeg er ennå i den pillefrie perioden på p-pillebrettet mitt. Når jeg om noen dager skal starte opp på et nytt p-pillebrett igjen, skal jeg da starte opp som vanlig, trass i de 4 pillene jeg tok? Helt til slutt, tilsvarer 4 p-piller det samme som en angrepille? ER jeg nå sikker på at jeg ikke er gravid?

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du fikk blødning i den pillefri uken er du sikker på at du ikke ble gravid. Du forteller ikke hvilken type p-pille du bruker. Den angerpille man i dag bruker svarer egentlig ikke til noen p-pille, for angrepillen inneholder nå bare hormonet gestagen og her svarer innholdet i de to angrepiller man skal bruke til gestageninnholdet i 10 piller av typen Microgynon. (Den gamle angrepillen som også inneholdt østrogen svarer til 6-7 Microgynon).

Hvis man mister tre piller på rekke vil det nesten alltid komme blødning.

Hvis du fikk blødning i den pillefri perioden er du altså ikke gravid og kan starte med ny pille til vanlig tid.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS hvilken p-pille har du brukt?

mari181365380986

Hvis du fikk blødning i den pillefri uken er du sikker på at du ikke ble gravid. Du forteller ikke hvilken type p-pille du bruker. Den angerpille man i dag bruker svarer egentlig ikke til noen p-pille, for angrepillen inneholder nå bare hormonet gestagen og her svarer innholdet i de to angrepiller man skal bruke til gestageninnholdet i 10 piller av typen Microgynon. (Den gamle angrepillen som også inneholdt østrogen svarer til 6-7 Microgynon).

Hvis man mister tre piller på rekke vil det nesten alltid komme blødning.

Hvis du fikk blødning i den pillefri perioden er du altså ikke gravid og kan starte med ny pille til vanlig tid.

PS hvilken p-pille har du brukt?

Takk for svar!

Jeg har gått på p-pillemerke trionetta.

Da jeg hadde glemt tre piller på brettet, fikk jeg en mellomblødning. Den varte fram til den pillefrie perioden, så jeg merket aldri ordentlig om jeg fikk mensen eller ikke. Nå har jeg hatt såpass store blødninger i det siste, at jeg antar det var mensen! Så nå regner meg ganske sikker på at jeg ikke er gravid.

Et siste spørsmål.. Er det nødvendig å ta de pillene som er på den pillefrie perioden? Er det ikke slik at de ikke inneholder noe aktivt stoff, men er der mer for å minne deg på å starte på pillene igjen?

Mette Moen, Gynekolog

Takk for svar!

Jeg har gått på p-pillemerke trionetta.

Da jeg hadde glemt tre piller på brettet, fikk jeg en mellomblødning. Den varte fram til den pillefrie perioden, så jeg merket aldri ordentlig om jeg fikk mensen eller ikke. Nå har jeg hatt såpass store blødninger i det siste, at jeg antar det var mensen! Så nå regner meg ganske sikker på at jeg ikke er gravid.

Et siste spørsmål.. Er det nødvendig å ta de pillene som er på den pillefrie perioden? Er det ikke slik at de ikke inneholder noe aktivt stoff, men er der mer for å minne deg på å starte på pillene igjen?

De 7 juksepiller er bare for at du ikke skal glemme å starte med de virksomme piller til rett tid. Du kan gjerne bruke piller i 21 dager og så holde fri en uke, men husk å starte til rett tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...