Gå til innhold

sår nedentil - flere rift på innsiden av høyre og venstre kjønnsleppe

Anbefalte innlegg

hei! jeg er veldig plaget av at jeg er "sår" nedentil. det kan svi veldig når jeg tisser eller har sex, avhengig av hvor ille det er. går veldig i perioder hvor mange rift det er, hvor lange (fra 3mm-20mm) de er og hvor mye de svir. de kommer på nye steder , det er ikke et eller to som "går igjen". har lest mange innlegg her som har rift nedover mot anus, men dette er ikke tilfelle hos meg. det er kun når jeg bretter ut kjønnsleppene at jeg ser rifta som tynne, avlange sår. har hatt dette problemet så lenge jeg kan huske, så tror ikke det kan være herpes?? har heller ikke hatt spesielt mange partnere tidligere og har nå hatt fast kjæreste i ett år. har prøvd enkle sårsalver, men det har ikke gitt noen effekt. i noen perioder er det så ille at jeg ikke kan ha sex uten store smerter. det kan virke som at det er for tørt der nede og at riftene oppstår som følge av gnissing når jeg sitter med bena i kors eller har på trangt undertøy/jeans. det er bare gjetting fra min side. men da må det være noe galt med meg, at huden min er spesielt tynn eller noe? sex gjør ikke saken bedre, tvert imot. ellers har jeg ingen anelse hva som forårsaker dette, som sagt kommer det periodevis. man kan si at jeg er plagsomt sår halvparten av tida. setter STOR pris på tilbakemelding og råd om salver man kan bruke jevnlig, ikke bare som engangskur.

Fortsetter under...

du kan utelukke herpes iallefall, det er små blemmer, ikke rifter.

Ellers kjenner jeg meg litt igjen i det du skriver om "tynn hud". Min hud er så sart nedentil, at når mannen min "drar" hudfoldene til side for å "komme til", kan det være nok til at jeg revner..

Jeg har ikke dette problemet av vanlig sex eller gnissing av klær da. Men det kan godt tenkes at dine problemer kommer av det.

Uansett så syns jeg du burde gå til legen og få dette sjekket ut, en gang for alle. Få tatt alle prøver, og hør om det finnes salver som evt. kan styrke huden om problemet oppstår pga. gnissing el. lignende.

Lykke til!

Jeg har det på samme måte som deg. har hatt det ganske lenge. Jeg har både rifter og jeg klør i perioder. Er ikke noe sopp eller slikt for jeg har vært til utredning for det.

Men en type eksem. Jeg vet ikke hvilke ettersom jeg ikke turte å ta biotest hos spesialisten. Skikkelig pyse.

Brukte en syltynn kortision krem på den, som var veldig godt. De forsvant, men kom tilbake igjen.

Plager meg ikke under sex, men kan være vonde når jeg tisser.

Har bare vendt meg til å leve med det, tror det er eksem - har eksem i familien. Men jeg har det ingen andre steder enn der.

Er jo ikkke noe å gjøre med det om det er eksem.

Sopp har jeg ikke.

Har du vært hos gynekolog?

Blant annet sopp og enkelte typer eksem kan gi slike symptomer.

ja, men jeg har aldri spurt spesifikt om dette problemet. der jeg har vært (olafiaklinikken) har de vært mest opptatt av å teste for kjønnssykdommer og så sende deg videre. det har jo heller aldri vært noe akutt problem, er vel derfor jeg har somla litt med det. har fastlege på blindern, men burde vel vært hos en spesialist fremfor en allmennlege eller hva? har noen forslag på hvor i oslo man kan gå, eller må man ha henvisning fra fastlegen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...