Gå til innhold

Velferd - mest for innvandrere....eller??

Anbefalte innlegg

Gjest Jozefa
Skrevet

Snart ett år har min venn vært uten noen form for inntekt (30.september). Etter å ha brukt opp sykepengerett og rehabiliteringspenger (13. mnd) var han fortsatt syk. Etter anmodning fra Trygdekontoret søkte han om attføring gj. AETAT. Han begynte på den deltidsutdanning som ikke skulle være for belastende - og med faglig innhold som kunne inngå som ledd i rehabilitering - tilbakevending til jobb. Aetat avslo hans søknad og begrunnet med at han ikke trengte attføring da vedkommende allerede hadde en akademisk grad. Han anket - og fikk nytt avslag. Han ringte så AETAT og påpekte flere uriktige og negative påstander om ham som person som de hadde flettet inn i dokumentene. Min venn var da så psykisk ned-kjørt av all nedvurderingen av off. etater disse årene at mente han ikke orket mer og sa til AETAT at han ikke kom til å anke avgjørelsen. Etter to dager kom det allikevel fra AETAT bekreftelse på at han hadde ANKET??? og at det skulle ta minst 10 uker å behandle søknaden..Mion venn var medlem av Statens pensjonskasse (ikke full opptjening)da han ble syk, han var fagorganisert og LO-organisert. Nå lever han av sine siste sparepenger - og det jeg kan bidra med. Hva i all verden skal jeg gjøre for å hjelpe ham? Han trodde han hadde gode velferdsordninger på alle sider og bauger - men har fått erfare noe annet. Har han ingen rettigheter? Jeg bør også nevne at han sliter med alvorlig og langvarig depresjon (PTSS) etter mobbing på arbeidsplassen?.

Videoannonse
Annonse
Gjest pengemaskin
Skrevet

Du får det til å høres ut som om han nærmest må leve på luft og vann, og de pengene du kan avse.

I Norge har vi krav på et minimum av penger fastsatt av staten.

Har du ingen inntekt, ja da er vel sosialkontoret stedet å besøke. Der vil vennen din få det han har krav på.

• 4 uker senere...
Skrevet

Du får det til å høres ut som om han nærmest må leve på luft og vann, og de pengene du kan avse.

I Norge har vi krav på et minimum av penger fastsatt av staten.

Har du ingen inntekt, ja da er vel sosialkontoret stedet å besøke. Der vil vennen din få det han har krav på.

Ikke før han har brukt opp sparepengene til seg og ev. ektefelle _og_ eventuelle hjemmeboende barn. Og disse ikke kan sies å være i stand til å forsørge ham.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...