Gå til innhold

Dårlig planlagt - ang. fødselspenger :-(

Anbefalte innlegg

Gjest vondt i magen nå

Vi vet ikke om jeg er gravid enda, men ting kan tyde på det og derfor har jeg også begynt å tenke på ting som f.eks fødselspenger. En eventuell graviditet nå er uplanlagt..

Saken er at jeg sluttet å studere for to år siden. Har siden det hatt to vikariater på om lag 1 år, og hadde nå tenkt å jobbe som frilanser for å opparbeide meg arbeidserfaring innen det jeg er utdannet som. Det jeg ser på fødselspengekalkulatoren på internetsidene til trygdeetaten, er at vi taper MASSE penger på at jeg ikke har fast jobb... Da regnes det siste året jeg studerte med som grunnlag for utregningen, og selv om jeg jobbet ved siden av studier, så ble ikke det så mye og gjennomsnittet for de tre siste år blir trukket kraftig ned...

Hva gjør jeg? Akkurat nå tenker jeg at hvis vi taper for mye penger på det, så får far ta så mye av permisjonen som han kan og jeg ut i jobb så snart som mulig etter fødselen :-(

Hva gjør dere andre som ikke har fast jobb?

Jeg KAN muligens få et nytt vikariat men da i en jobb jeg ikke trives i, men må man så må man...

Fortsetter under...

Vikariat eller fast ansatt teller vel for det samme? Om du evt må ta deg en jobb som ikke er det absolutt flotteste du kan tenke deg de neste 8 mnd så overlever du det. En venninne av meg fikk seg en vikarjobb fort som f*** da hun fant ut at hun var gravid - nettopp pga fødselspengene.

Gjest vondt i magen nå

Vikariat eller fast ansatt teller vel for det samme? Om du evt må ta deg en jobb som ikke er det absolutt flotteste du kan tenke deg de neste 8 mnd så overlever du det. En venninne av meg fikk seg en vikarjobb fort som f*** da hun fant ut at hun var gravid - nettopp pga fødselspengene.

Det er ikke det at jeg ikke kommer til å få fødselspenger som bekymrer meg, for det kommer jeg til å gjøre.. Det som bekymrer meg er at jeg kommer til å få mye mindre enn det jeg har når jeg jobber. Jeg frilanser og jobber når det er behov. Noe som betyr ustabil lønn, men alt i alt så blir månedslønna nokså bra...

Men når jeg regner på den der kalkulatoren på internetsidene til trygdeetaten så regner den ut at jeg får noe sånt som 3500 i uka, noe som jeg vel antagelig må skatte av igjen og da blir det ikke stort igjen i forhold til det vi har nå.

Gjest Fattiglus?

Det er ikke det at jeg ikke kommer til å få fødselspenger som bekymrer meg, for det kommer jeg til å gjøre.. Det som bekymrer meg er at jeg kommer til å få mye mindre enn det jeg har når jeg jobber. Jeg frilanser og jobber når det er behov. Noe som betyr ustabil lønn, men alt i alt så blir månedslønna nokså bra...

Men når jeg regner på den der kalkulatoren på internetsidene til trygdeetaten så regner den ut at jeg får noe sånt som 3500 i uka, noe som jeg vel antagelig må skatte av igjen og da blir det ikke stort igjen i forhold til det vi har nå.

Jeg har to barn og inntekt på 13 000 pr mnd. Vi lever nøkternt, så det går bra. Har hatt det sånn i syv år.

Annonse

Gjest vondt i magen nå

kanskje du skal finne ut om du er gravid først? for det kan jo hende at du går å bekymrer deg for noe som du egentlig ikke trenger å bekymre deg over hvis du ikke er gravid :0)

Akkurat det sier kjæresten min også. Men som jeg sa til han, jeg har behov for å vite at det går bra uansett hva graviditetstesten kommer til å vise.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...