Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Marimo

Har hørt at vi er utstyrt med et bestemt antall egg fra fødselen av. Betyr dette at vi som fikk 1. mens tidlig også kommer tidligere i overgangsalderen? Jeg fikk min første før jeg var 10, og er nå en (inntil nå bevisst) barnløs 38-åring.

Må jeg allerede nå begynne å forberede meg på de berømte "hetetoktene"??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232088-pubertet-vs-overgangsalder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest menop

Dette er helt individuelt og tidlig pubertet har sannsynligvis lite å si. Husk at det bare en rundt 500 follikler som modnes til egg i løpet av et fruktbart kvinneliv - altså ca 0,5% av det totale antallet ved fødselen.

Kvinner er født med nær en million follikler. Allerede ved puberteten er antallet levedyktige egg sunket til 300.000 som følge av en normal nedgang. Når overgangsalderen inntreffer, er bare fra noen få hundre til noen tusen igjen. De fleste eggene går tapt som følge av atresi og ikke ved eggløsning. Gjennom ca 40 fruktbare år er det bare omlag 480 follikler hos en kvinne som modner sine egg.

Antallet egg synes å gå jevnt nedover til 35-38 års alder. Deretter synker antallet sterkt frem mot menopausen. Allerede ved 40 års alderen begynner eggstokkene å bli mindre. Prosessen akselererer gjennom premenopausen for så å gå langsomt i 5-10 år etter menopausen.

Se forøvrig: http://no.wikipedia.org/wiki/Menopause

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...