Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg fikk anbefaling i fra deg tidligere om å forsøke Progynova 2 mg i to måneder etterfulgt av Climodien 2 mg i to uker. Dette fungerer forsåvidt godt og jeg føler meg veldig bra, men jeg er ikke komfortabel med blødningene.

Siden jeg ikke får naturlig menstruasjon pga tidlig overgangsalder (er 32 år), så føler jeg at det blir unødvendig med kunstig framstilt mens ;-)

Jeg brukte tidligere bare Climodien hele tiden, uten opphold, men var veldig mye forkjølet. Har vært kjempefin når jeg har brukt Progynova, og nå ei uke etter at jeg begynte med Climodien, så er jeg forkjølet igjen, er det tilfeldig? Det er snakk om så ofte som en gang i måneden.. og veldig plagsomt.

Har du forslag til østrogen som jeg ikke behøver blødninger av? eller går det eventuelt an å ha lengre perioder med Progynova, så jeg ikke behøver å ha blødningene så ofte?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232193-%C3%B8strogenpiller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Grunnen til at du skal få blødning er å unngå risiko for kreft i livmoren, den risiko øker hvis du bare bruker østrogen (som Progynova). Jeg tror det med forkjølelsen er tilfeldig. En mulighet for å gå tilført gestagen (hormonet som beskytter livmorslimhinnen) er en hormonspiral som gir mindre blødning eller ingen (ca 40% har ikke blødning etter 1 års bruk), spiralen kan sitte i fem år. I noen tilfeller går det bra bare å ta gestagen (som finnes i Climodien) et par ganger i året. Det er også mulig å fortsette med progynova uten pause og så bruke et annet gestagen, for eksempel provera i 14 dager 3-4 ganger i året. Jeg synes du skal få en gynekolog til å følge deg. Hvis man velger helt å unngå gestagen kan man foreta regelmessige undersøkelser av livmoren med ultralyd og ev ta prøve av slimhinnen for å holde kontroll med utviklingen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232193-%C3%B8strogenpiller/#findComment-1765652
Del på andre sider

Grunnen til at du skal få blødning er å unngå risiko for kreft i livmoren, den risiko øker hvis du bare bruker østrogen (som Progynova). Jeg tror det med forkjølelsen er tilfeldig. En mulighet for å gå tilført gestagen (hormonet som beskytter livmorslimhinnen) er en hormonspiral som gir mindre blødning eller ingen (ca 40% har ikke blødning etter 1 års bruk), spiralen kan sitte i fem år. I noen tilfeller går det bra bare å ta gestagen (som finnes i Climodien) et par ganger i året. Det er også mulig å fortsette med progynova uten pause og så bruke et annet gestagen, for eksempel provera i 14 dager 3-4 ganger i året. Jeg synes du skal få en gynekolog til å følge deg. Hvis man velger helt å unngå gestagen kan man foreta regelmessige undersøkelser av livmoren med ultralyd og ev ta prøve av slimhinnen for å holde kontroll med utviklingen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Takk for svar.

Tror du det går greit om jeg bruker Climodien etter tre eller fire måneder på Progynova, i stedet for etter to?

Jeg skal ta kontakt med gynekolog, men de kan veldig lite om dette her, foreslår kun Trisekvens (uten å gi annen begrunnelse enn at det er vanlig å bruke det).

Ønsker ikke å bruke spiral.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232193-%C3%B8strogenpiller/#findComment-1765956
Del på andre sider

Takk for svar.

Tror du det går greit om jeg bruker Climodien etter tre eller fire måneder på Progynova, i stedet for etter to?

Jeg skal ta kontakt med gynekolog, men de kan veldig lite om dette her, foreslår kun Trisekvens (uten å gi annen begrunnelse enn at det er vanlig å bruke det).

Ønsker ikke å bruke spiral.

Ser nå at du jo har svart på det siste spørsmålet mitt, unnskyld ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232193-%C3%B8strogenpiller/#findComment-1766405
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...