Kvæfjordkaka:) Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Hei! Dette blir nok et langt innlegg med en del spørsmål. :-) Jeg og samboeren min har forsøkt å få barn i et år nå. Jeg slutta på p-piller i januar 2005, og siden mai-juni i 2005 har vi ikke brukt prevensjon. Syklusen min ble ikke helt stabil før ca oktober-05. Var endel plaget med uregelmessige blødninger/smerter og ble derfor tidlig henvist til gynekolog. Siden oktober har syklusen vært stabil, og det har gått 4 uker mellom hver mens. Samboeren min er 35, jeg er 24. Han har tatt sædanalyse, og det var et veldig bra resultat.:-) Han har dessuten et barn fra tidligere. Jeg har tatt blodprøver for å sjekke hormoner, og alt er i orden. Jeg har dessuten vært til i røntgen og sjekket eggledere og livmor. Egglederne var åpne, og alt så bra ut. :-) Vi har ofte sex, både før, under og etter eggløsning, så da har vi jo sex til de "rette tidspunktene også" Jeg har de siste mnd tatt eggløsningstester som har vært positive, så da vet jeg at jeg har eggløsning. Fikk sist positiv eggløsningstest 6 mai. Har normalt brukt å få mensen på mandager, 14 dager etterpå. Forrige mnd kom den tirsdags ettermiddag/natt til onsdag. Skulle derfor hatt mensen mandag 22 mai normalt sett. Det er nå lørdag 27, og den har enda ikke kommet. Tok negativ graviditetstest i morrest. Skulle ikke testen vært positiv dersom jeg hadde vært gravid? Det er jo tre uker etter eggløsning i dag... Har ikke hatt de vanlige symptomene som jeg pleier å få når jeg venter mensen. Har hatt litt murring i mage/korsrygg og litt ømmepupper, men ikke så sterkt som når jeg venter mensen. Bruker å få skikkelig vondt i magen når mensen anmelder sin ankomst. Skjønner ingen ting. Det SKAL jo komme en blødning etter at man har hatt eggløsning dersom man ikke er gravid? Og det bruker da ikke å gå tre uker? Det er vel normalt med 14-16 dager etter? Det jeg tenker på nå er at siden testen var negativ, er jeg ikke gravid, Hvorfor i all verden kommer ikke mensen da? Jeg har ikke stressa noe, ikke tenkt noe mer på det enn til vanlig. Har tvert imot tatt alt med knusende ro denne mnd. Men den siste uka har jeg tenkt litt siden mensen har uteblitt. Men ikke mer enn normalt altså! En annen ting er at jeg får ganske sterke smerter når jeg får mens. Det har jeg hatt siden jeg var 14-15 år. Kan også bli litt urolig i magen/løs mage når jeg får mens. Er litt redd for at jeg evt kan ha endometriose, og at dette kan være en årsak til at jeg ikke har blitt gravid. Alt annet er jo i orden med oss begge to...? Når jeg leser symptomer på endo osv, blir jeg nesten helt sikker på at jeg har det. Men sånn er det jo ofte med ting om man setter seg ned å lese og kjenner etter. :-) Må tilføye at jeg de siste 14 dager har hatt masse luft i magen. :-) Dersom det er relevant. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre herfra. Om mensen uteblir, og jeg ikke er gravid, hva gjør jeg da? Har liksom vært en trøst imens vi har prøvd å få barn, at syklusen min har vært stabil. Er det noe ytterligere undersøkelser vi kan ta`? Burde jeg få sjekket om jeg har endometriose? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232345-uteblitt-mens/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Det lyder som om alt skulle ligge til rette for å oppnå graviditet, men som du selv er inne på kan det foreligge endometriose som man ikke kan konstatere før man foretar en laparoskopi (kikkertundersøkelse i full bedøvelse). Det betyr ikke at du ikke kan bli gravid, for 60-70% av de med endometriose har normal fruktbarhet, noen behøver bare litt lengre tid. Hvis det ikke lykkes, er prøverørsbehandling en god mulighet. Heldigvis er du så ung at du har tiden med deg, de unge har best resultater. Så var det den ’forsinkede’ menstruasjon. Jeg kan ikke finne annen forklaring enn at du kan ha vært meget tidlig gravid og så har fosteranlegget sluttet å vokse. Det skjer mye oftere enn vi tideligere har trodd. Opp til 50 % av alle svangerskap går nok til grunne uten at det registreres som annet enn en forsinket menstruasjon. Du vil nok få menstruasjon ganske snart. Det er nå gått ett år uten resultat, da kan dere be om henvisning til gynekolog og vurdere laparoskopi. Er det endometriose kan man forsøke å brenne den bort, det kan øke mulighet for graviditet. Ellers blir det prøverør (IVF) om dere ønsker den metoden. Men det kan jo lykkes å oppnå graviditet i mellomtiden, lykke til. Vennlig hilsen Mette Haase Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232345-uteblitt-mens/#findComment-1767377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.