Gå til innhold

Lurer på om kjæresten min har spiseforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Gjest gogutt20
Skrevet

Hei

Jeg lurer på om det er noe spesielle tegn man kan se etter for å finne ut om noen har anoreksia. Jeg har en kjæreste, som plutselig har begynt å spise så utrolig lite. før spiste hun nesten like mye som meg, men nå spiser hun nesten ingenting. kanskje 2-3epler en banan og et knekkebrød om dagen.. Jeg er blitt skikkelig bekymret for henne. Hun har også blitt veldig mye mer aggresiv i det siste,men når jeg spør henne om hun spiseforstyrrelser, svarer hun bare at hun slanker seg, og at jeg ikke trenger bekymre meg, men jeg gjør det alikevel.. noen som kan gi meg noen råd?

Gjest Linnna
Skrevet

Forholdet mellom meg og kjæresten røk etter 3 flotte år sammen pga. min sf. Det må være utrolig slitsomt å leve i sammen med anoreksi. Kan nesten virke nyttesløst. Utifra egne erfaringer kan jeg allikevel komme med ett par gode råd.

- La være å kommentere det hun spiser eller ikke spiser

- Ikke kommenter hvor evt. tynn hun er blitt. Husker de første gangene typen min klagte på meg om vekten min. Jeg ble bare utrolig smigret.

- Gi henne hint indirekte. Feks. hvor tåpelig det er med jenter som slanker seg eller hvor sinnsykt stygt det er med magre jenter.

Jenter som slanker seg er som regel alltid vanskeligere å ha med å gjøre enn de som ikke slanker seg og det er i grunnen ganske forståelig. Dersom det skulle vise seg at hun virkelig holder på å utvikle en spiseforstyrrelse ville jeg anbefalt deg å lese masse om det. det er den eneste måten du vil få muligheten til å skjønne hva som foregår oppi hodet hennes, uten å la deg skremmes vekk.

Laila Sundgot Schneider, Lege
Skrevet

Kjære gogutt20! Mange jenter og også gutter kan i perioder av livet sitt ha et ønske av forskjellige årsaker om å gå ned noen kilo, spise lite over en kort periode, uten at de av den grunn har en spiseforstyrrelse. Grensene kan ofte være uklare og individuelle- men når du opplever at du blir bekymret for kjæresten din er dette ofte en varsellampe. Vi setter ikke diagnoser på nettet, men slik du beskriver din kjærestes spisemønster kan hun nok være i fare for å utvikle en spiseforstyrrelse. Vi sier at en person har en spiseforstyrrelse når han/hun blir overopptatt/ tanker og følelser knyttet til mat, vekt, kropp og utseende preger hverdagen og ofte reduserer livskvaliteten. Den beste hjelpen du kan gi din kjæreste er å fortelle henne at du er bekymret for henne og at du ønsker å hjelpe henne. Problemet er at svært mange som lider av en spiseforstyrrelse selv har vansker med å forstå,innse at de har et problem. Det kan derfor ofte ta svært lang tid før en spiseforstyrret selv klarer å se/innrømme at han eller hun trenger hjelp eller overhode har et problem. Det blir ofte en tålmodighetsprøve for alle parter og som partner anbefaler jeg deg til å støtte henne så godt du kan,dvs.; snakke med henne, prøve å ikke være avvisende eller belærende. Mange har fått mye hjelp og støtte ved å ta kontakt med selvhjelperorganisasjonene som Interessegruppa for kvinner med spiseforstyrrelser, IKS, tlf.22422222, internett; www.iks.no eller Anoreksia/Bulimia- Foreningen, ABF, tlf.55326260, internett; www.abf.no. Lykke til på veien videre- flott at du bryr deg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...