Gå til innhold

Navnestrid... Hva gjør jeg nå???

Anbefalte innlegg

Gjest Melancoly...

Da jeg ble gravid for ett år siden, ville samboeren min at jegskulle ta abort, eller hvertfall trene hardt slik at jeg kanskje ville miste det... Jeg valgte å beholde barnet, og i dag er han stolt pappa til ungen (selv om han gjennom hele graviditeten snakket om hvor lite fritid, lite søvn og slikt vi ville få fremover... ganske negativ.. ingen hyggelig graviditet egentlig).

Her om dagen fikk vi forespørsel om navn, og jeg var klar til å bryte alle tradisjoner og ikke kalle han opp etter noen. Dessuten ville jeg at han skulle ha mitt etternavn, og samboeren sitt etternavn som mellomnavn. Dette gikk samboeren min med på, så lenge vi tilføyde et extra fornavn som har ligget som en tradisjon i familien. Jeg følte meg tvungen til å sette inn dette navnet som ikke passer sammen overhodet (3 stavelser i hvert fornavn og samme ending -an). Det var forsåvidt svigermor som foreslo dette, og jeg sa klart ifra hva jeg mente, men at jeg elsker samboeren min så høyt at jeg respekterer det. Nå har vi sendt inn skjemaet med begges underskrift, og jeg kjenner jeg sitter her og gråter inni meg, for de eneste som syns dette var fint er samboeren min og svigermor. Alle andre jeg har pratet med er enig med meg om at dette blir nesten som å forsømme barnet vårt ved å kalle ham dette...

Kan jeg trekke navnet tilbake uten samtykke fra min samboer? Jeg ønsker sønnen min alt vel, og hvis han vil ha dette navnet får han velge det selv som et extra navn når han blir større mener nå jeg... huff... så dum jeg har vært...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232576-navnestrid-hva-gj%C3%B8r-jeg-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Melancoly...

Når ble barnet født? Og hvis det ble født før 1. januar, signerte dere på felles foreldreansvar?

Hvis dere har felles foreldreansvar kan du ikke endre navnet alene.

Jeg uttaler meg nå bare om hvordan reglene er, og ikke om hva du bør gjøre.

Det ble født etter 1 januar... vi signerte begge to, og brevet ble sendt på lørdag...

Gjest Melancoly...

Da kan du ikke endre navnet alene, faren må også skrive under.

Huff... det var dumt! jeg skulle holdt igjen brevet istedenfor å sende det samme dagen jeg fikk det... håper han går med på det om jegspør ham igjen... jeg har så vondt av sønnen vår nå... og det er det flere som har...

Annonse

Husk at det går an å bruke bare ett av navnene i ett dobbeltnavn.

Mange kutter jo ut det ene navnet da de blir litt større uansett. Husker jeg slet med å få lærerene til å bruke begge mine navn da jeg kom på ungdommskolen. Ennå det kun blir 6bokstaver totalt i navnet.

For det første: Det er vel overdramatisk dersom noen mener at du "forsømmer barnet" ved å gi det et dobbeltnavn som ikke passer sammen.

Navn har dessuten en tendens til å vokse på folk. Navn som første gangen man hører dem høres horrible ut, kan bli vakre etterhvert som man blir vant til dem og barnet vokser til.

Nå er skjema sendt, og det er ingenting i veien for at du bruker det navnet du liker best - mange bruker jo bare ett av fornavna.

Lykke til

For det første: Det er vel overdramatisk dersom noen mener at du "forsømmer barnet" ved å gi det et dobbeltnavn som ikke passer sammen.

Navn har dessuten en tendens til å vokse på folk. Navn som første gangen man hører dem høres horrible ut, kan bli vakre etterhvert som man blir vant til dem og barnet vokser til.

Nå er skjema sendt, og det er ingenting i veien for at du bruker det navnet du liker best - mange bruker jo bare ett av fornavna.

Lykke til

Enig med deg her. Det er ikke nødvendig å bruke to navn. Jeg har to fornavn og har alltid brukt bare det ene.

Gjest togli

Huff... det var dumt! jeg skulle holdt igjen brevet istedenfor å sende det samme dagen jeg fikk det... håper han går med på det om jegspør ham igjen... jeg har så vondt av sønnen vår nå... og det er det flere som har...

Jeg synes det blir merkelig å ha "vondt av" sønnen din pga et navn. Navn er så forskjellige og smaken er så ulik. Nå ble jeg egentlig fryktelig nysgjerrig på hva sønnen din heter altså ;-)

Uansett har dere begge noe dere skulle ha sagt, så dere har vel kommet fram til et slags kompromiss (slik det høres ut her..)

Kall barnet ved første fornavn og ikke gruble over om det andre fornavnet kan bli en belastning. Det tror jeg er meget usannsynlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...