Arja Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Jeg er bekymret for min søster som akkurat har oppdaget at hun er gravid. Hun er 27 år og har essensiell hypertensjon og migrene. Hun har brukt blodtrykksmedisiner siden hun var 20 år gammel. Bruker nå Selo Zok. Hun bruker Zomig mot migrene et par ganger i uken.Slo opp i felleskatalogen, og det så ikke ut som om det var medisiner som var spesielt heldig å bruke under svangerskap. Er det noen andre blodtrykksmedidiner som bedre lar seg kombinere med svangerskap? Samt migrenemedisin? Har også hørt at sjansen for preeklampsi er større hvis man har høyt blodtrykk på forhånd. Er preeklampsi arvelig, eller opptrer familiært på noen måte? Jeg (hennes søster) fikk preeklampsi, et vekstretardert barn som var prematurt, men har ikke hypertensjon i utgangspunktet. Har min søster større sjanse for slike komplikasjoner, siden hun har nær familie som har hatt preeklampsi? Hun er normalvektig, men røyker og jobber på skip med 12-14 timers arbeidsdager. Er noe bekymret for henne, og om dette vil gå bra.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232581-hypertensjon-og-graviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.