Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har to gutter (1 og 3 år) som begge ble forløst med keisersnitt. Første gang ble det katastrofekeisersnitt (hjertelyden droppet) og andre gangen akutt keisersnitt pga forliggende morkake. I journalen fra sykehuset fra siste fødsel sto det at jeg hadde papirtynn livmor og at de anbefalte planlagt keisersnitt ved et evt nytt svangerskap. Jeg lurer på hva papirtynn livmor innebærer. Hvor stor er faren for ruptur under en evt ny graviditet, og hvor farlig er det? Er faren større ved evt tvilling-graviditet (må ha ivf). Og ikke minst: hvor mange flere keisersnitt kan jeg ha?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232761-antall-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke så lett å vite hva de mener med at livmore/uterus er papirtynn, men jeg tenker at hvis den ble vurdert å være faretruende tynn, ville de advart deg mot flere svangerskap. Slikt skjer, og slike samtaler kommer gjerne i forlengelsen av barseloppholdet på sykehuset. Jeg vil absolutt anbefale deg å be om en samtale med spesialist på sykehuset så du kan få avklart hva de egentlig mener. Uansett kan jeg fortelle deg at det alltid er vanlig praksis å gjennomføre keisersnitt når det foreligger 2 tidligere keisersnitt. Er det tvillingsvangerskap er det absolutt en økt risiko for ruptur. Hvor mange keisersnitt du totalt kan ha avhenger av hva legen din sier utifra de vurderingene som allerede er gjort. Jeg har vært med på at kvinner gjennomgår sitt 4.keisersnitt, men noe særlig mer enn det tror jeg man kan se bort i fra. Uansett, la alt bero til du har snakket med din lege. Jeg ønsker deg lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232761-antall-keisersnitt/#findComment-1772381
Del på andre sider

Gjest Morogfarse

Det er ikke så lett å vite hva de mener med at livmore/uterus er papirtynn, men jeg tenker at hvis den ble vurdert å være faretruende tynn, ville de advart deg mot flere svangerskap. Slikt skjer, og slike samtaler kommer gjerne i forlengelsen av barseloppholdet på sykehuset. Jeg vil absolutt anbefale deg å be om en samtale med spesialist på sykehuset så du kan få avklart hva de egentlig mener. Uansett kan jeg fortelle deg at det alltid er vanlig praksis å gjennomføre keisersnitt når det foreligger 2 tidligere keisersnitt. Er det tvillingsvangerskap er det absolutt en økt risiko for ruptur. Hvor mange keisersnitt du totalt kan ha avhenger av hva legen din sier utifra de vurderingene som allerede er gjort. Jeg har vært med på at kvinner gjennomgår sitt 4.keisersnitt, men noe særlig mer enn det tror jeg man kan se bort i fra. Uansett, la alt bero til du har snakket med din lege. Jeg ønsker deg lykke til.

Må kommentere jordmorens svar litt her.

Etter at jeg tok mitt tredje keisersnitt fikk jeg beskjed om at det var ingenting i veien for å ta et fjerde og eventuelt et femte snitt senere.

Denne vurderingen kan kansje komme av at livmorveggene er tykke nok sånn som de ser ut nå?

Ettersom jeg også har forhøyet risiko for tvillinger ved neste svangerskap, spurte jeg om dette med tvillingsvangerskap og nytt keisersnitt.

Fikk til svar fra spesialisten (som også driver med ivf) at dette var det ingen fare med, jeg kunne godt bli tvillnggravid. Det betydde ingenting liksom!

Er jeg da feilinformert om min risiko? håper spesialisten min vet hva han snakket om.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/232761-antall-keisersnitt/#findComment-1773283
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...