Gå til innhold

Hva er definisjon på psykisk utviklingshemming?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest sulli

"Et gap eller misforhold mellom individets forutsetninger og de krav miljøet eller samfunnet stiller til funksjon, på områder av vesentlig betydning for å etablere og opprettholde selvstendighet og en sosial tilværelse."

Mulig denne ikke hjelper deg, da alle typer funksjonshemninger faller under denne definisjonen.

"en tilstand av stoppet eller mangelfull utvikling av psyken som særlig er karakterisert ved hemning av ferdigheter som viser seg under utviklingsperioden. Det er ferdigheter som bidrar til det generelle intelligensnivå slik som kognitive, språklige, motoriske og sosiale ferdigheter. Utviklingshemning kan forekomme med eller uten andre psykiske og somatiske lidelser." er ICD-10s definisjon av psykisk utviklingshemning.

Et annet er at IQ under 70 = psykisk utviklingshemning.

Annonse

Gjest a survivor

Nei vi er ikke det, da ville ikke begrepet psykisk utviklingshemning eksistert. At vi ikke er fullkomne er noe helt annet.

Hvorfor skal vi sette folk i båser?

Kan vi ikke heller betale ut trygd til dem som ikke kan jobbe?

Og heller bruke ressursene på å møte de som ikke kan jobbe, der de er, istedet for å sette diagnoser på dem?

Innenfor hver diagnose er det nemlig et så stort mangfold, at det egentlig er ganske meningsløst.

Jeg kan forstå det innen sykdommer som kan leges... fordi diagnose da kan medføre standardisert behandling.

Men når det gjelder psykisk utviklingshemmede og endel andre diagnoser så forstår jeg det ikke så godt.

Hvorfor bruke ressurser på å sette folk i bås? Når de likevel må tilnærmes høyst individuelt deretter?

delphina1365380402

Hvorfor skal vi sette folk i båser?

Kan vi ikke heller betale ut trygd til dem som ikke kan jobbe?

Og heller bruke ressursene på å møte de som ikke kan jobbe, der de er, istedet for å sette diagnoser på dem?

Innenfor hver diagnose er det nemlig et så stort mangfold, at det egentlig er ganske meningsløst.

Jeg kan forstå det innen sykdommer som kan leges... fordi diagnose da kan medføre standardisert behandling.

Men når det gjelder psykisk utviklingshemmede og endel andre diagnoser så forstår jeg det ikke så godt.

Hvorfor bruke ressurser på å sette folk i bås? Når de likevel må tilnærmes høyst individuelt deretter?

Det er viktig å ha en diagnose i det samfunnet vi lever i, ellers får du ikke oppfylt de rettighetene du har! Dette viser seg gang på gang når en har utviklingshemmede barn. Så snart diagnosen er på plass kommer også hjelpen, både på skolen og ellers.

Også i forbindelse med skolegangen er det viktig å vite noe om diagnosen og personens sterke og svake sider, utviklingsmuligheter osv - for å kunne di den beste formen for opplæring. Mange kan lære seg nokk til å kunneklare seg stort sett selv, og det er jo målsettingen for mange av disse. Jeg synes det virker som om du ikke har særlig mye greie på det du snakker om!

Gjest a survivor

Det er viktig å ha en diagnose i det samfunnet vi lever i, ellers får du ikke oppfylt de rettighetene du har! Dette viser seg gang på gang når en har utviklingshemmede barn. Så snart diagnosen er på plass kommer også hjelpen, både på skolen og ellers.

Også i forbindelse med skolegangen er det viktig å vite noe om diagnosen og personens sterke og svake sider, utviklingsmuligheter osv - for å kunne di den beste formen for opplæring. Mange kan lære seg nokk til å kunneklare seg stort sett selv, og det er jo målsettingen for mange av disse. Jeg synes det virker som om du ikke har særlig mye greie på det du snakker om!

Det jeg mener, er at man skulle fått hjelp uten diagnoser også. Jeg mener at samfunnet heller må begynne å se menneskene, før man ser diagnosene.

Gjest a survivor

Det jeg mener, er at man skulle fått hjelp uten diagnoser også. Jeg mener at samfunnet heller må begynne å se menneskene, før man ser diagnosene.

Men du har rett. Jeg må slutte å få følelser omkring temaer som jeg mener _burde vært_ sånn og sånn...

...tusen takk du fikk meg inn på en bedre vei nå.

Verden er som den er. Med diagnoser i bunn. Sånn er det. Det har du helt rett i. Og diagnoser kreves for å få hjelp. Sånn er det. Enten vi liker det eller ikke.

Sånn _er_ det. Derfor må jeg ikke få følelser omkring hvordan det _burde vært_.

Gjest Lysglimt

Men du har rett. Jeg må slutte å få følelser omkring temaer som jeg mener _burde vært_ sånn og sånn...

...tusen takk du fikk meg inn på en bedre vei nå.

Verden er som den er. Med diagnoser i bunn. Sånn er det. Det har du helt rett i. Og diagnoser kreves for å få hjelp. Sånn er det. Enten vi liker det eller ikke.

Sånn _er_ det. Derfor må jeg ikke få følelser omkring hvordan det _burde vært_.

Klart du kan ha følelser rundt "burde vært"...

Tingene er sett ut ifra øynene som ser,og gjennom ulike øyne,ser ting ulikt ut :)

Gjest a survivor

Klart du kan ha følelser rundt "burde vært"...

Tingene er sett ut ifra øynene som ser,og gjennom ulike øyne,ser ting ulikt ut :)

Jo, men de følelsene vil jeg ikke har rundt "burde vært"...

..jeg vil heller ha alle følelsene omkring hvordan ting "er".

Annonse

Gjest a survivor

Og det gjelder i minst like stor grad omkring forhold som gjelder meg selv og ingen andre. Altså ting i mitt eget liv...

Gjest Lysglimt

Oki doki :)

Du vil ha et realistisk syn på ting,forholde deg til "her og nå",kan være bra og konstruktivt det.

Gjest a survivor

Oki doki :)

Du vil ha et realistisk syn på ting,forholde deg til "her og nå",kan være bra og konstruktivt det.

Realistisk syn har jeg selv om jeg skriver om "burde vært"... men forskjellen er at jeg ikke vil legge følelser inn i det som "burde vært" eller "kommer til å bli" eller "frykter vil skje"...

Følelsene må legges i det som "er".

Som jeg sier til ei med personlighetsforstyrrelse; "før i tiden hadde du vært en kvinnelig Van Gogh, kreativ og går helt egne veier. Før ble man kalt eksentrisk - i dag heter det ADHD eller Bordeline, eller andre flotte ting" :)

Gjest a survivor

Som jeg sier til ei med personlighetsforstyrrelse; "før i tiden hadde du vært en kvinnelig Van Gogh, kreativ og går helt egne veier. Før ble man kalt eksentrisk - i dag heter det ADHD eller Bordeline, eller andre flotte ting" :)

Jeg skal ikke uttale meg om hva jeg synes om flottheten i dagens betegnelser...

Gjest Lysglimt

Realistisk syn har jeg selv om jeg skriver om "burde vært"... men forskjellen er at jeg ikke vil legge følelser inn i det som "burde vært" eller "kommer til å bli" eller "frykter vil skje"...

Følelsene må legges i det som "er".

Forstår det,det er det som ER,som ER også :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...