Gå til innhold

Hva er definisjon på psykisk utviklingshemming?

Anbefalte innlegg

Gjest Samfunnskritiker

IQ 70 eller lavere.

"pu innebærer en forsinket eller amngelfull utvikling av evner og funksjonsnivå. Det viser seg ved svekkede ferdigheter i utviklingsperioden, det vil si før voksen alder. Dette er ferdigheter som bidrar til det generelle inelligensnivået, som kommer til uttrykk i tankemessige, språklige, motoriske og sosiale ferdigheter. Utviklingshemming kan opptre sammen med eller uten andre psykiske og somatiske lidelser. Graden av pu vurderes vanligvis ut fra standardiserte intelligenstester, men avhenger også en vurdering som foretaes av erfarne klinikere. Det presiseres at intelektuelle ferdigheter og det sosiale funksjonsnivået kan endres over tid, og bedres ved trening.

I tilegg fire grader av PU: lett, moderat, alvorlig og dyp

Fortsetter under...

Gjest Samfunnskritiker

Hvorfor skal vi sette folk i båser?

Kan vi ikke heller betale ut trygd til dem som ikke kan jobbe?

Og heller bruke ressursene på å møte de som ikke kan jobbe, der de er, istedet for å sette diagnoser på dem?

Innenfor hver diagnose er det nemlig et så stort mangfold, at det egentlig er ganske meningsløst.

Jeg kan forstå det innen sykdommer som kan leges... fordi diagnose da kan medføre standardisert behandling.

Men når det gjelder psykisk utviklingshemmede og endel andre diagnoser så forstår jeg det ikke så godt.

Hvorfor bruke ressurser på å sette folk i bås? Når de likevel må tilnærmes høyst individuelt deretter?

Jeg tror det er viktig med diagoser, fodi det kan f. eks hjelpe i forhold til metodisk opplæring. Barn med adha kan generellt dra nytte av de og de tisene, barn med downs slik og sånn, og på denne måten tror jeg diagmoser er nyttig.

Gjest a survivor

Jeg tror det er viktig med diagoser, fodi det kan f. eks hjelpe i forhold til metodisk opplæring. Barn med adha kan generellt dra nytte av de og de tisene, barn med downs slik og sånn, og på denne måten tror jeg diagmoser er nyttig.

Joda, godt poeng. Men er det ikke ofte slik at denne opplæring blir for lik for alle. At man ikke klarer å gjøre den individuell nok? At man ser for mye kategorien, og ikke mennesket bak? Jeg bare spør jeg...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...