Gjest Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Min eldste datter , 30 år, venter første barn i januar. Nå har hun alltid vært kraftig, men det siste året blitt bent frem tykk. 1,75 m for 110 kg. Hun er veldig følsom, og jeg vet ikke hva jeg skal si. Men jeg er jo redd om ikke dette kan si noe under graviditeten, både for henne og barnet. Jeg er veldig nervøs, men skal jeg bare la naturen gå sin gang, hun bor i UK, og NHS legene har visst ikke så veldig lang tid til hver pasient.Kan du hjelpe meg: skal jeg forsøke å nevne det, eller bare tie stille. Det er jo klart hun vet om det selv, hun kan bare ikke beherske seg. Jeg er veldig urolig for dem. Vennlig hilsen snart besta 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232956-graviditet-og-overvekt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Jeg er overvektig selv, og har født 3 velskapte barn etter 3 stort sett komplikasjonsfrie svangerskap (noe bekkenløsning, og premature rier). Du skal absolutt IKKE si noe til henne om vekten. Hun vet det bare alt for godt selv at hun har lagt på seg. At du sier noe vil bare gjøre henne trist og lei seg (mer enn hun er i utgangspunktet). Det du skal gjøre er å være der for henne når hun vil snakke om svangerskapet. Har hun bekymringer vedrørende vekten og svangerskapet kan du si at det beste er for henne og babyen er at hun spiser sunt og regelmessig. Du kan også si at det kan være lurt å kutte ned på sukker i mat og drikke. Jeg har klart meg godt gjennom både keisersnitt (pga seteleie) og 2 vaginale fødsler. Ulempe har det vært når jeg har vært til ultralyd og bildet blir litt mer utydelig pga bukfettet. Det er det eneste. Ellers har det gått helt fint. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232956-graviditet-og-overvekt/#findComment-1776578 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gul blomst Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Jeg er overvektig selv, og har født 3 velskapte barn etter 3 stort sett komplikasjonsfrie svangerskap (noe bekkenløsning, og premature rier). Du skal absolutt IKKE si noe til henne om vekten. Hun vet det bare alt for godt selv at hun har lagt på seg. At du sier noe vil bare gjøre henne trist og lei seg (mer enn hun er i utgangspunktet). Det du skal gjøre er å være der for henne når hun vil snakke om svangerskapet. Har hun bekymringer vedrørende vekten og svangerskapet kan du si at det beste er for henne og babyen er at hun spiser sunt og regelmessig. Du kan også si at det kan være lurt å kutte ned på sukker i mat og drikke. Jeg har klart meg godt gjennom både keisersnitt (pga seteleie) og 2 vaginale fødsler. Ulempe har det vært når jeg har vært til ultralyd og bildet blir litt mer utydelig pga bukfettet. Det er det eneste. Ellers har det gått helt fint. jubalong70: var du overvektig når du ble gravid? jeg sliter med å bli gravid og lurer om det kan være pga overvekten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232956-graviditet-og-overvekt/#findComment-1776640 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 jubalong70: var du overvektig når du ble gravid? jeg sliter med å bli gravid og lurer om det kan være pga overvekten. Ja, jeg var overvektig da jeg ble gravid første gangen (veide ca. 90 kg), og ble bare mer og mer overvektig for hvert barn som kom :s Jeg har PCO noe som er forbundet med overvekt, manglende menstruasjon og problemer med å bli gravid. Kanskje du kan ha noe slikt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232956-graviditet-og-overvekt/#findComment-1776779 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gul blomst Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Ja, jeg var overvektig da jeg ble gravid første gangen (veide ca. 90 kg), og ble bare mer og mer overvektig for hvert barn som kom :s Jeg har PCO noe som er forbundet med overvekt, manglende menstruasjon og problemer med å bli gravid. Kanskje du kan ha noe slikt? jeg har regelmessig mens hver måned, har aldri vært noe tull med den....... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232956-graviditet-og-overvekt/#findComment-1776784 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 4. juni 2006 Del Skrevet 4. juni 2006 Det er klart det ikke er noen fordel å være overvektig i svangerskapet, både med tanke på den totale belastningen for kroppen (rygg,knær m.m.) men også fordi det kan innebære en viss risiko i forhold til utvikling av svangerskapsdiabetes. Denne formen for sukkersyke går vanligvis over etter svangerskapet, men den kan hvis man ikke behandler den utgjøre en risiko for barnet. I dag følger man imidlertid godt opp alle gravide ved at man tester urin for sukker ved hver kontroll. Det gjøres sikkert også i UK. De som har en BMI over 27, noe din datter har, blir fulgt opp med sukkerbelastning i tillegg. Usikkert om det også gjøres i andre land. Kostholdet til den overvektige under svangerskapet er av betydning. Min erfaring er at mange gravide legger relativt lite på seg hvis man i utgangspunktet er svært overvektig. Det kan være flere grunner til dette, bl.a. at man ser at man bør skjerpe seg noe siden man også har ansvar for et lite barn. Det kan også tenkes at svangerskapet i seg selv gir så stor mening at man ikke har det helt store behovet for overspising. Så til saken, bør du si noe til din datter? Jeg tror faktisk at en mor bør trå litt varsomt i slike situasjoner. Din datter er helt sikkert klar over alt det du allerede vet, hun har sikkert dårlig samvittighet for sin overvekt, og mest sannsynlig får hun informasjon fra helsepersonell i UK. Hvis du skal si noe til henne, bør det få en positiv vinkling. Jeg pleier å si til de gravide som går til meg at det ikke er anbefalt med slanking under svangerskapet, men at det er bra å kutte veldig ned på sukker siden dette anses for å være det verste. Klarer man å velge magrere alternativer enn de man vanligvis velger, er det også en klar fordel. Trim i svangerskapet er bra hvis det ikke skulle være komplikasjoner som skulle tilsi noe annet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/232956-graviditet-og-overvekt/#findComment-1780549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.