Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Såvidt jeg har forstått er det mulig at større mengder kløver kan virke negativt på dyrs fertilitet; dette p.g.a. plantestoffer som ligner kjønnshormonene. Hvorvidt større mengder med soyamelk kan ha den samme effekten på mennesker vet jeg ikke, men jeg sender spørsmålet videre til en gynekolog som kanskje vet mer.

Gjest Aina E

Soyamelk inneholder en del hormonhermende stoffer og jeg ville vel heller brukt rismelk. Men det er omtrent rene karbohydrater, så havremelk er vel det beste alternativet... Men det smaker jo dertil.

Hvis du vil ha melk som likner best på vår opprinnelige morsmelk, er det hoppemelk som duger. Meen geitemelk er sikkert billigere.

Mette Moen, Gynekolog

Soyapreparater inneholder det man betegner fytoøstrogener, substanser som har en viss østrogen effekt. Man mener at det kan redusere forekomsten av plager i overgangsalderen og ha andre østrogen-effekter. Muligens kan det redusere forekomst av både brystkreft og prostatakreft.

Det er ikke holdepunkter for at det kan redusere fruktbarheten hos kvinner. I land som for eksempel Japan inngår det store mengder av soyaprodukter i kosten (tofu), og det burde være god grunn til å tro at det ikke er skadelig.

Så ikke grunn til bekymring, lykke til med forsøk på å bli gravid.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS spørsmålet sendt fra annet forum, derfor har det tatt lengre tid å svare.

spider woman

Soyapreparater inneholder det man betegner fytoøstrogener, substanser som har en viss østrogen effekt. Man mener at det kan redusere forekomsten av plager i overgangsalderen og ha andre østrogen-effekter. Muligens kan det redusere forekomst av både brystkreft og prostatakreft.

Det er ikke holdepunkter for at det kan redusere fruktbarheten hos kvinner. I land som for eksempel Japan inngår det store mengder av soyaprodukter i kosten (tofu), og det burde være god grunn til å tro at det ikke er skadelig.

Så ikke grunn til bekymring, lykke til med forsøk på å bli gravid.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS spørsmålet sendt fra annet forum, derfor har det tatt lengre tid å svare.

tusen takk for svaret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...