Gå til innhold

Overbevis meg om at 6-årsreformen er positiv


Anbefalte innlegg

Jeg er fortsatt ikke overbevist jeg. Men kommer forhåpentligvis mer positiv tilbake til høsten ;o)

Jenta mi gleder seg, da.

Det er vel en blanding av la-dem-få-være-i-trygge-omgivelser-litt-lenger kombinert med at jeg som mamma synes hun er så liten og gruer meg til å gradvis slippe mer og mer taket.

Jaja, takk for svar alle sammen!

Fortsetter under...

Du har helt rett angående kunnskap hos elevene etter oppstart for seks-åringer. Dagens niåringer leser dårligere enn niåringene gjorde før reformen.Dette er vel dokumentert og ikke noe å tvile på. Grunnene til dette kan man jo spekulere over...

Og som andre også her sier så har du rett i at det er stor forskjell på en fem- og en seksåring. Ikke særlig tvil om det for oss som jobber i skolen. Jeg uttaler meg nå selvsagt på et generelt grunnlag og det kan alltids finnes unntak. Men forskjellene går ikke nødvendigsvis på kunnskap. Har man et barn som er interessert i bokstaver og bøker så er det ikke så vanskelig for en femåring å lære seg å lese. Forskjellene går på generell modning. Om barna kan lese og har mye allmennkunnskap ellers så er det ikke dermed sagt at de like lett innordner seg i skolesystemet med liten lærertetthet, mye venting og stillesitting. Det er stor forskjell på å sitte i sofaen hjemme med mor og far og i et klasserom med 20 andre elever.

Men de fleste foreldre liker jo å tro at de har et lite geni i hus og slik bør det egentlig være. Vi skal ha tro på ungene våre, hvordan skal de ellers kunne ha tro på seg selv?

At det er tøffere å nå opp rent faglig for barn født på slutten av året og er jo også nå dokumentert. Her ble tiendeklassinger sammenlignet, en gruppe født tidlig på året med elevene født på slutten av året. Modning har nok enda mer å si for læring på de høyere klassetrinn enn i 1. klasse.

Men alt dette har jo vi diskutert og vært enige om tidligere:-)

Vil likevel råde deg til å slutte å engste deg nå som avgjørelsen er tatt om skolestart til høsten. Unger er vare og vil fort merke om foreldrene ikke er trygge i forhold til skolestart. I verste fall smitter det over på jenta di:-(

Jeg skjønner veldig godt at du setter spørsmålstegn ved mye av dette med skolestart for femåringer, men de aller fleste bekymringene dine vil nok vise seg å være grunnløse om noen måneder skal du se:-)

Takk for fint svar - igjen!

Jeg snakker aldri negativ om skolen så hun hører det. Aldri! Og jeg har nå fått vite at hun kommer i en gruppe med barn hun kjenner godt.

Skolen har jobbet tett på barnehagene og satt sammen gruppene utifra ønsker fra oss foreldre og gjennom samtaler med barnehagen. Så det kunne jo ikke vært bedre sånn sett.

Jeg bare forstår ikke hva som haster sånn. Nå har vi jo tatt valget så det er egentlig ikke mer å snakke om heller. Men når man ser resultater som de du viser til, kan man jo lure på hvor de vil hen.

Hun gleder seg veldig og jeg gleder meg jo på hennes vegne. Ligger vel også litt sårhet i hjertet mitt fordi vi går inn i en ny epoke.

Nei, nå skal jeg ta ferie fra disse innleggene mine, nyte siste tiden hun har i barnehagen, ha en herlig ferie, og starte høsten med blanke ark og kun positiv tenkning! ;o)

Jeg er fortsatt ikke overbevist jeg. Men kommer forhåpentligvis mer positiv tilbake til høsten ;o)

Jenta mi gleder seg, da.

Det er vel en blanding av la-dem-få-være-i-trygge-omgivelser-litt-lenger kombinert med at jeg som mamma synes hun er så liten og gruer meg til å gradvis slippe mer og mer taket.

Jaja, takk for svar alle sammen!

Det er nok verst for oss foreldre ja. :o) Ungene tar stort sett det meste på strak arm de!

Gjest Calóni

Jeg har ikke mye erfaring i dette, så jeg skal ikke kommentere noe av innlegget ditt, annet en én ting.

På trinnet til fostersøstra mi (3. klasse), så er det to grupper. De er delt opp etter når de er født. Altså at gruppe 1 har barn som er født mellom januar og juni ca.

Kanskje det hjelper litt med tanke på aldersforskjellen.

Rhea Silvia

Jeg har ikke mye erfaring i dette, så jeg skal ikke kommentere noe av innlegget ditt, annet en én ting.

På trinnet til fostersøstra mi (3. klasse), så er det to grupper. De er delt opp etter når de er født. Altså at gruppe 1 har barn som er født mellom januar og juni ca.

Kanskje det hjelper litt med tanke på aldersforskjellen.

Å dele barn opp etter fødselsdato på den måten trenger ikke å være en fordel.

Mitt desemberbarn er kommet mye lenger, på allefelt faktisk, enn klassevenninnen som er født i februar.

Det skal taes hensyn til barns modenhetsnivå, uavhemgig av når de er født.

Rhea Silvia

*Det som slår meg mest er konsentrasjonen på barn født sent på året. De er mer vimsete og urolige.*

Og dette gjelder alle barn som er født sent på året????

Noen barn er umodne når de begynner på skolen som 6,5 år, mens noen som er 5,5 når de begynner på skolen er mer modne. Små barn er også forskjellige.

Mitt yngste barn er født i desember, og vil være 5,5 år når han begynner på skolen. Ser ikke noe problem i det. Hans beste kamerat er født i mai.

Og ja, det er stooor forskjell på disse to gutta.

Mitt barn som er født i desember er myyye lenger fremme både når det gjelder språk, matte (som de har hatt i barnehaen så lenge han har gått der), påkledning og div. annet.

Så det er vel kanskje ikke helt riktig å ta alle under en kam???

Mitt desemberbarn er både mer modent og mindre vimsete enn klassevenner som er nesten året eldre. Så slapp av, barn er ulike!

Annonse

Rhea Silvia

Tja..du vet vel egentlig ikke hvordan han blir enda før han er på skolen.

Har ikke sagt at de ikke kan lære like mye, men erfaringen jeg har ved å ha sett en del 1 klassinger som er født sent på året tilsier at det å sitte stille i lange stunder er mye mer vanskelig enn om de er noen måneder eldre.

I min dattersklasse er de tre desemberbarn, ta en tur dit så skal du se at mars og junibarna er mye mer urolige....

Det samme gjelder i min sønns klasse, rabbagasten som er født i januar sliter mer på skolen enn hun som er født 30.desember....

OG jeg husker desemberbarnet i min klasse, skolelyset, som virket som han var 100 år eldre enn oss andre.

Jeg er lærer på videregående, og finner ingen klar sammenheng mellom fødselstidspunkt og oppførsel i mine klasser. Derimot er diagnoser og oppdragelse veldig klare punkt.

Gjest Calóni

Å dele barn opp etter fødselsdato på den måten trenger ikke å være en fordel.

Mitt desemberbarn er kommet mye lenger, på allefelt faktisk, enn klassevenninnen som er født i februar.

Det skal taes hensyn til barns modenhetsnivå, uavhemgig av når de er født.

Ja, jeg er selv født i desember, men var med i alle slags "ekstragrupper" for de som var kommet lenger. Men poenget mitt er at det iallfall er gjort et forsøk på å minske forskjellene. Dersom de skulle begynne å dele inn etter hvor langt de forskjellige barna har kommet, så skal jeg love deg det hadde blitt ramaskrik fra alle hold om rangering av barn :o

Rhea Silvia

Ja, jeg er selv født i desember, men var med i alle slags "ekstragrupper" for de som var kommet lenger. Men poenget mitt er at det iallfall er gjort et forsøk på å minske forskjellene. Dersom de skulle begynne å dele inn etter hvor langt de forskjellige barna har kommet, så skal jeg love deg det hadde blitt ramaskrik fra alle hold om rangering av barn :o

Det skjer jo det da... men ikke alltid og ikke hele tiden og ikke så synlig. Men også flinke barn har krav på tilpasset opplæring

Gjest Calóni

Det skjer jo det da... men ikke alltid og ikke hele tiden og ikke så synlig. Men også flinke barn har krav på tilpasset opplæring

Ja, og som sagt var jeg med på alt av "ekstragrupper" som fantes på barneskolen. Men en inndeling i A, B og C etter modenhet hos barna kan lett falle i misnøye, tror jeg.

Jeg skal ikke overbevise deg om hverken det ene eller andre.

Uten at jeg har forsket så veldig nøye på dette, mener jeg at det har skjedd en ganske stor endring fra reform 97 ble innført og fram til i dag. Den gang skulle det være myk overgang og mye lek i 1. klasse. Nå er kravene til læring blitt sterkere, og det gjør at noe av "grunnlæringen" blir dyttet nedover til bhg. Så vidt jeg har skjønt, skal man etter ny læreplan kutte ned en del av grunnlæringen i norsk og matte. Om bhgs personell er kompetent og har ressursene som trengs, er vel litt ymse. Det er heller ikke alle barn som går i bhg, og hvor de får dekket utdannelsen vet jeg ikke. Det jeg er ganske sikker på, er at om du ikke har grunnbegrepene inne ( i matte og norsk spesielt), da ramler du av lasset ganske raskt.

Det er mulig jeg har misoppfattet noe her, men da er det fritt fram for å fyre løs med korrigeringer:-)

Jeg konstaterer at min 3-åring har relativt mye matte- og norskaktiviteter i barnehagen. Jeg synes personlig det er i tidligste laget. Jeg tror heller ikke det har noen avgjørende betydning for hvor "flink" eller "klok" han måtte bli som voksen mann.

Matte og norsk har ikke blitt kuttet, men økt - i følge skolens informasjonsmøte.

Eller kanskje jeg misforsto deg?

Jenta mi blir seks år i ausgust og gleder seg veldig til å begynne på skolen.

I forrige uke fikk vi foreldre informasjon om hva den nye læreplanen innebærer og hva det har å si for elevene på vår skole.

Slik jeg forsto det er det et helt konkret krav til hva elevene skal kunne innen gitte tidspunkt, men at det finnes et hav av muligheter for å få inn denne kunnskapen hos barna.

"vår" skole har bare 30 elever og tilrettelegger undervisningen slik at alle skal henge med. Det har kanskje ikke alle skoler muligheten til. Så noe av kvaliteten på reformen kommer kanskje an på hvor store klassene er eller hvor motiverte og dyktige lærerne er også?

Jenta mi er veldig motivert til å lære. Er ikke de fleste 6-åringer det? Og så lenge det fortsatt er rom for lek og moro er jeg bare glad for reformen. I forhold til mange europeiske land henger vi langt etter, spesielt i realfag. Sikkert ikke dumt om vi får til å tette dette hullet.

Annonse

Gjest dobba

I min dattersklasse er de tre desemberbarn, ta en tur dit så skal du se at mars og junibarna er mye mer urolige....

Det samme gjelder i min sønns klasse, rabbagasten som er født i januar sliter mer på skolen enn hun som er født 30.desember....

OG jeg husker desemberbarnet i min klasse, skolelyset, som virket som han var 100 år eldre enn oss andre.

Jeg er lærer på videregående, og finner ingen klar sammenheng mellom fødselstidspunkt og oppførsel i mine klasser. Derimot er diagnoser og oppdragelse veldig klare punkt.

Når jeg skrev sammenlignet jeg kun i første trinn. Det er der det merkes stort hos oss.

Har aldri sagt at det ikke jevner seg ut når barna blir større så jeg tror at du ikke kan ta ungdommer med i betraktningen som du gjør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...