Gå til innhold

Planlagt prematur forløsning - hva risker er det ?

Anbefalte innlegg

Hei ! Er gravid i en alder av 43 år og har hatt placentløsning før, noe som resulterte i at barnet døde etter tre timer. Nå er det bestemt at jeg skal forløses i 33. uke,- og da blir barnet 8 uker for tidlig født. Har hatt uregelmessig blodsukkerverdier i det siste, og barnet ligger over kurva hva størrelse angår. Men jeg vet at hos diabetikere, enten "vanlige" eller de som får svangerskapsdiabetes, ofte får store barn. Imidlertid har jeg også litt høyt blodtrykk nå, men det blir behandlet. Bør jeg være engstelig før denne sectio, eller er man kommet så langt at dette er "a piece of cake" selvom babyen ikke er helt frisk rett etter fødselen ? Litt urolig,- siste barn mistet jeg jo. Den angsten henger imidlertid i,-.

Takknemlig for svar.

Fortsetter under...

For ett år siden ble jeg forløst ved keisersnitt i uke 28. Barnet mitt var da litt liten for alderen, pga svangerskapsforgiftning. Hun veide ved fødsel 1031 gram. De eksta ukene din baby har fått, er svært viktige for lungemodningen, og regner med at når det er såpass planlagt vil du få "lungemodnings-sprøyte®. De skal helst gis med 12 timers mellomrom, og virke i 24(eller er det 48) timer. Jeg fikk en av disse sprøytene, men de fikk ikke virke lenge nok, før babyen måtte ut. Hun er nå ett år (idag) og er en stor og frisk jente.

Dine bekymringer for babyen (med hensyn til prematuritet) er mest sannsynlig unødige, men hvilken rolle det har med diabetes vet jeg ikke. Ønsker deg uansett lykke til med babyen!

Ta gjerne en titt på hjemmesiden til datteren min: http://hjem.sol.no/tpsmith

Hei!

Jeg ønsker deg all mulig lykke til! Det er jo mye mindre risiko når de planlegger keisersnitt enn hva som er tilfelle når morkaken løsner og alt må gjøres fort.

Det var veldig trist at barnet ditt døde. Det må være litt av en påkjenning å gå i gjennom et nytt svangerskap.

Jeg har også hatt morkakeløsning, men det gikk heldigvis bra. Alle som hjalp til med fødselen, var så flinke og rolige. Jenta mi ble født ved keisersnitt i uke 31.5. Hun veide 1635 gram. Det går bra med henne. Hun er 7 mnd. nå. De fleste for tidlig fødte går det bra med. Jeg tror sjansen for at det går bra med barnet ditt er veldig god når det blir født "bare" 8 uker for tidlig.

Ønsker deg lykke til!

Hei.

Ser du har fått svar allerede, så jeg har ikke tenkt å skrive så mye. Men om du har lyst kan du se på prematurforeningens hjemmeside:

www.prematurforeningen.no

Eller på www.barnelegene.no, der finner du masse skrevet om premature barn.

Ellers finner du flere linker både på prematurforeningen og på Marcus sin hjemmeside.

www.marcus2000.com

Marcus ble født i uke 28 og veide 855 gram. De fleste som er født i uke 28 og senere overlever i dag. Når du har kommet så langt som til uke 33, så er det vel nesten slik som du selv sier, "piece of cake".

Du finner en statistikk på barnelegene.no, tror jeg.

Skjønner veldig godt at du er engstelig. Det er jo ingen normalsituasjon, og da er man redd. Men du får god informasjon på sykehuset og på prematuravdelingen.Om du vil kan du også ringe prematurforeningen og få snakke med noen der. Telefonnr finner du på hjemmesiden.

Ønsker deg lykke til med alt!

Hilsen Maya

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag har förståelse för din oro, då du har varit med om en del tråkigheter innan. Du verkar dock vara under god uppföljning under denna graviditet och kan känna dig trygg med detta. Det finns risker med allt, så också med ett planlagt kejsarsnitt, för både mor och barn. Vid en prematur förlossning, så kan det alltid stöta till komlikationer som man inte alltid kan förutse. Chansen till att allt kommer att gå bra, är dock mycket större. Det är dock inte helt rätt att säga,"a pice of cake". Under planlagda former, är det mesta tillrättalagt för att evt komplikationer skall undvikas. Jag hoppas och tror att det kommer att gå bra för dig och ditt barn. Lycka till!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...