Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest anonym

Hei Mette!

Jeg har et spørsmål: Hvis man bllir mor i "moden" alder, dvs. rundt 40 år, er det ikke slik at en da kommer i overgangsalderen senere? Evt. at dette påvirker hormonene på en slik måte at en holder seg " ung " lengre?

Mener jeg så en dokumentar på tv´n ang. dette en gang.

Vi er nå en gjeng som har hatt en " heftig " debatt om dette, og det var mye uenighet.

Hva mener du/dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23344-%C3%A5-f%C3%A5-barn-i-moden-alder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei på deg!

Mitt synspunkt på denne saken er av følgende erfaring:

Min mormor, fikk min mor i en alder av 47 år, og da kom hun ikke i overgangs alderen før hun var rundt 55 år.

Min mor fikk i en alder av 43 en datter, dette blir til spmmeren 3 år siden -og hun er nå på tur inn i overgangsalderen i den nette alder av 46 år.

Dette viser etter mitt skjønn at det ikke finnes noe "bonus" svar på når overgangsalderen inntrer.

Men at man føler seg yngre og kanskje ser litt yngre ut med små barn i huset har vært fakta lenge.

Vi mennesker er jo tross alt litt miljøretter tross alt :0)

Håper du ble noe klokere av innlegget mitt i allefall.

Klem fra

Mette Moen, Gynekolog

Forholdet er nok omvendt. Fruktbarheten opphører kanskje 10 år før mensen stopper opp. Kvinner som kan bli gravide etter f.eks. 40 år har lengre avstand til overgangsalderen. De kommer i sen overgangsalder.

De som er nær overgangsalderen blir simpelthen ikke gravide. Men det er unntak fra denne regel!

Vi har ingen mulighet for å påvirke tidspunkt for overgangsalder, den arver vi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...