Gå til innhold

Samlivsbrudd for samboer

Anbefalte innlegg

jorjo1365380990

Samlivsbrudd for samboer Jeg flyttet inn med min samboer for 2 1/2 år siden. Hun kjøpte leiligheten før jeg flyttet inn og all gjeld/eierskap er oppført på henne. Jeg har bare betalt en husleie hver mnd inn på hennes konto. Eier jeg noe av leiligheten dersom det skulle bli slutt mellom oss??..Kunne du sendt link til hjemmlingen som tar for seg dette? Hilsen en som lurer på om han er på bar bakke

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233651-samlivsbrudd-for-samboer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Jeg ser at du har fått samme svar fra alle andre her, og det kan være at de har rett.

Men jeg mener å huske at du som samboer i over ett eller to år får visse rettigheter - så lenge annet ikke er avtalt, og dere har hatt felles adresse.

Lurer på om du muligens har krav på halvparten av verdiøkningen av leiligheten i den tiden dere bodde sammen - så fremt dere ikke var enige om at du leide plass hos henne.

Gjest isdottir

Jeg ser ikke helt broblemet ditt. Ikke annet enn at du selv lager problemer av noe som vanligvis ikke er noe problem.

Jeg antar at dere som samboere SAMARBEIDER og at hun på samme måten som det du betaler husleie er med på å betale mat, strøm, hygeniske artikler. telefon og andre regninger?

Selvfølgelig er du på bar bakke og har ikke noe eierskap ved et brudd. Det å kreve noe av huset er like dumt som at hun skal være nødt til å la deg gulpe ut maten du har spist. Hvis det plager deg at det står husleie på en av deres felles regninger, så forelsår jeg at du tilbyr deg å betale på andre ting. Verre er det ikke.

mil1365380270

Du har i utgangspunktet ingen rettigheter hvis dere ikke har det i en samboeravtale. Har du bidratt til en verdiøkning for den andre, kan du kreve å få igjen for dette. Men da er det advokater, usikkerthet, uenighet og full pakke, bedre å få ned en avtale :-)

Gjest eks-samboer

Jeg ser at du har fått samme svar fra alle andre her, og det kan være at de har rett.

Men jeg mener å huske at du som samboer i over ett eller to år får visse rettigheter - så lenge annet ikke er avtalt, og dere har hatt felles adresse.

Lurer på om du muligens har krav på halvparten av verdiøkningen av leiligheten i den tiden dere bodde sammen - så fremt dere ikke var enige om at du leide plass hos henne.

Når man deler på utgiftene til felles husholdning, "eier" man også halvparten av verdiøkningen boligen måtte få fra det tidspunktet man flyttet sammen til et evt brudd. Jeg vet ikke hvilken lov det er som regulerer dette, men fikk det som svar fra en advokat jeg snakket med i forbindelse med et samlivsbrudd for noen år tilbake.

Min eks hadde krav på halvparten av verdiøkningen mitt hus hadde fått gjennom de årene vi bodde sammen. Uheldigvis for ham, måtte han også svare for halvparten av gjelden jeg hadde tatt opp i samme periode, fordi den var gått til utbedring av samme hus. Da han fant ut at gjeldsøkningen var større enn husets verdistigning, trakk han plutselig kravet, gitt :-) Jeg kunne krevd ham for noen hundre tusen, men orket ikke å ta kampen. Det var tross alt "bare" penger. Jeg ville ha fred.

Det skulle bare mangle om man ikke skulle få andel av en verdiøkning man selv har bidratt til å skape. Uheldigvis er det en lang og kronglete vei å gå for å få igjennom slike krav, men de fører fram, dersom man kan dokumentere at man har bidratt med sin del av den felles økonomien.

Det beste er å sette opp en skriftlig avtale mellom partene i fredstid.

Isdottir - spar oss for slike foraktfulle påstander?

Gjest dårlig deal

Det er en veldig dårlig deal du har. Du betaler husleie og bidrar til å øke hennes formue men sitter igjen med ingenting hvis det blir slutt. Ville heller stått for å kjøpe inn større ting til hjemmet etc. Disse kan du ta med deg hvis det sprekker.

Gjest Elextra

Når man deler på utgiftene til felles husholdning, "eier" man også halvparten av verdiøkningen boligen måtte få fra det tidspunktet man flyttet sammen til et evt brudd. Jeg vet ikke hvilken lov det er som regulerer dette, men fikk det som svar fra en advokat jeg snakket med i forbindelse med et samlivsbrudd for noen år tilbake.

Min eks hadde krav på halvparten av verdiøkningen mitt hus hadde fått gjennom de årene vi bodde sammen. Uheldigvis for ham, måtte han også svare for halvparten av gjelden jeg hadde tatt opp i samme periode, fordi den var gått til utbedring av samme hus. Da han fant ut at gjeldsøkningen var større enn husets verdistigning, trakk han plutselig kravet, gitt :-) Jeg kunne krevd ham for noen hundre tusen, men orket ikke å ta kampen. Det var tross alt "bare" penger. Jeg ville ha fred.

Det skulle bare mangle om man ikke skulle få andel av en verdiøkning man selv har bidratt til å skape. Uheldigvis er det en lang og kronglete vei å gå for å få igjennom slike krav, men de fører fram, dersom man kan dokumentere at man har bidratt med sin del av den felles økonomien.

Hadde dere samboeravtale? Trodde ikke det var slik om man ikke hadde slik avtale.

Annonse

Gjest Elextra

Fra "Pengedoktoren" (http://forbruker.no/bolig/lovogrett/article998798.ece):

Den ene parten leier hos den andre:

- Jeg vil ikke anbefale at den ene parten eier, mens den andre leier. Det kan bli en veldig vanskelig situasjon å være i, for det er så mange økonomiske spørsmål som dukker opp, og min erfaring er at det er vanskelig å få til gode avtaler, sier Bergo.

I utgangspunktet har du ingen økonomiske rettigheter i forhold til den boligen du bor i hvis du leier hos samboeren din - uansett hva du måtte bidra med av husarbeide, oppussing og vedlikehold. Så dersom du for eksempel har planer om å spleise på oppussingen av badet i samboerens leilighet, eller legger ned uforholdsmessig mye arbeid i leiligheten, bør du sikre kravet ditt i en samboeravtale.

Også her kan du sikre kravet ditt med et pantedokument med sikkerhet i eiendommen. Dere kan også eventuelt tinglyse en erklæring om at den andre parten ikke kan råde over leiligheten uten ditt samtykke.

Det stemmer med hva jeg selv har hørt - men jeg har ingen kunnskap om dette ut over hukommelsen fra tidligere samtaler om emnet:-)

Mener også at samboerrettighetene ble styrket for noen år tilbake - og at det ble gjort gjeldende for de som hadde hatt samme adresse over et visst tidsrom.

Gjest eks-samboer

Hadde dere samboeravtale? Trodde ikke det var slik om man ikke hadde slik avtale.

Vi hadde ingen avtale. I følge advokaten vi snakket med, var vi i dette tilfellet juridisk å sammenlikne med gifte uten særeie - men bare for den verdiøkningen min samboer hadde bidratt til ved å ha felles økonomi med meg.

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Dette er lurt av deg å ta opp. Slik du nevner din situasjon, høres det ut som om hun eier alt mht leiligheten. Innboet har dere kanskje kjøpt sammen?

Uansett lønner det seg å sjekke grundig hva du/dere bør gjøre av formelle avtaler.

Let på internett etter "samboeravtale". Du får mange linker og kan lese hva du trenger.

Lykke til!

Det stemmer med hva jeg selv har hørt - men jeg har ingen kunnskap om dette ut over hukommelsen fra tidligere samtaler om emnet:-)

Mener også at samboerrettighetene ble styrket for noen år tilbake - og at det ble gjort gjeldende for de som hadde hatt samme adresse over et visst tidsrom.

Det ble de, men det dreier seg ikke om økonomiske rettigheter.

Man har f.eks. rett til å overta en leiekontrakt. Tror også man kan ha rett til å overta en bolig hvis den andre dør, men man må betale for den.

Utgangspunktet i samboerforhold er ellers at hver eier sitt, og at man ikke har noen gjensidig forsørgelsesplikt. Å få andel i den bolig eid av den andre er aldri noe som skjer automatisk. _Kanskje_ kan man få medhold i en viss del av verdistigningen f.eks. hvis man har deltatt i oppussing, men man må isåfall gjennom en rettssak.

jorjo1365380990

Hei!

Dette er lurt av deg å ta opp. Slik du nevner din situasjon, høres det ut som om hun eier alt mht leiligheten. Innboet har dere kanskje kjøpt sammen?

Uansett lønner det seg å sjekke grundig hva du/dere bør gjøre av formelle avtaler.

Let på internett etter "samboeravtale". Du får mange linker og kan lese hva du trenger.

Lykke til!

Hei

Takk for svar. Men mitt konkrete spm er: Dersom hun skulle bli "lei" av meg og be meg flytte,har jeg noen rettigheter økonomisk???. Takk for all hjelp

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...