Gå til innhold

Den eneste store forbrytelse! ;-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror seksuelt utroskap er et av de vanligste tillitsbrudd. Andre ting som sikkert kunne være vel så viktig, lovbrudd, økonomisk svik, annen alvorlig illojalitet m.m. er ikke så hyppig forkommende. For min egen del ville vold vært alvorligere enn utroskap, det betyr ikke at jeg tar lett på utroskap, men vold ville vært utilgivelig. Folk tilgir sjelden STORE løgner uansett, jeg tror utroskap bare er en av de vanligste løgnene og derfor virker så viktig. Folk har vel ikke vurdert hva de ville ha gjort hvis ektefellen ble tatt for underslag f.eks., eller underslag mot deg eller et familiemedlem, fordi det blir så hypotetisk og lite sannsynlig scenario. utroskap derimot, det ser man at skjer, og man gjør derfor opp seg en mening på forhånd om hvordan man ville ha reagert (selvom mange tilgir det når det kommer til stykket).

• Svar 123
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

40

• Prozak

10

• flisa

8

• ShitDiddelyDo

5

Gjest delvis enig
Skrevet

Det er neppe den eneste, men kanskje den vanligste? Jeg vet ikke om de fleste synes utroskap er mye verre enn andre alvorlige tillitsbrudd, kommer i farten ikke på noen eksempler på andre typer tillitsbrudd.

"kommer i farten ikke på noen eksempler på andre typer tillitsbrudd."

Hva med løgn, underslag og svindel ?

Ellers kan man undres på om DOL har en slags skjult konkurranse: Hvem har gått fra den største drittsekken ?

Eller gjelder det å bruke DOL som en slags mental kloakk etter frustrasjon over samlivsbrudd ? Samle sympati for å bygge opp under egenrettferdigheten? F.eks: "Jeg gjorde aldri noe feil, men derimot den drittsekken jeg delte hus med !" Får man noen Klara-Klok svar i egen favør, er stasen enda større.

Skrevet

"kommer i farten ikke på noen eksempler på andre typer tillitsbrudd."

Hva med løgn, underslag og svindel ?

Ellers kan man undres på om DOL har en slags skjult konkurranse: Hvem har gått fra den største drittsekken ?

Eller gjelder det å bruke DOL som en slags mental kloakk etter frustrasjon over samlivsbrudd ? Samle sympati for å bygge opp under egenrettferdigheten? F.eks: "Jeg gjorde aldri noe feil, men derimot den drittsekken jeg delte hus med !" Får man noen Klara-Klok svar i egen favør, er stasen enda større.

Tja - man måler vel alltid "det normale" ut fra seg selv?

Gjest delvis enig
Skrevet

Tja - man måler vel alltid "det normale" ut fra seg selv?

"Tja - man måler vel alltid "det normale" ut fra seg selv?"

Mange gjør vel det, men samtidig er selvkritikk ofte helt fraværende. Det kunne sikkert bidradd til å berge forhold, se hva man kan gjøre bedre selv før den andre gir etter for fristelse til utroskap. Etterpåklokskap hjelper bare til å unngå feilrepetisjon.

Skrevet

"Tja - man måler vel alltid "det normale" ut fra seg selv?"

Mange gjør vel det, men samtidig er selvkritikk ofte helt fraværende. Det kunne sikkert bidradd til å berge forhold, se hva man kan gjøre bedre selv før den andre gir etter for fristelse til utroskap. Etterpåklokskap hjelper bare til å unngå feilrepetisjon.

Alle de som TENKER og gjør det de kan - begår ikke utroskap -sånn er det bare.

Skrevet

Det er neppe den eneste, men kanskje den vanligste? Jeg vet ikke om de fleste synes utroskap er mye verre enn andre alvorlige tillitsbrudd, kommer i farten ikke på noen eksempler på andre typer tillitsbrudd.

Nå ble vel Arne Treholt skilt fra Kari Storekre ganske raskt etter at han ble pågrepet og siktet for spionasje. Typisk svik og brutt tillit. ;o)

Skrevet

Nå er det vel slik at det er forholdets art og alvor, måten utroskapen foregår på, hvor lenge det eventuelt har pågått, om det innrømmes av vedkommende selv eller om det må bringes til den bedratte av andre med på å påvirke svikets art og omfang. Et sidesprang som vedkommende forteller på eget initiativ er ikke så alvorlig som et forhold som bevisst har sjult over tid og vært skjult etter beste evne mens andre visste dette.

Mary Poppins
Skrevet

Jeg er så ufattelig enig med deg laguna!!! Men her inne er de fleste uenig med oss, og av den grunn holder jeg meg som regel langt unna samlivsforumet.

Seksuell utroskap er ikke en sånn kjempe big deal for meg. Altså det er ikke greit, men jeg gjør det nok ikke slutt av den grunn hvis han er ærlig og i tillegg sier at det er bare meg han elsker. Men jeg har skjønt at det er jeg som er rar for i min venninne gjeng er det kun meg og en til som tenker sånn.

Gjest delvis enig
Skrevet

Alle de som TENKER og gjør det de kan - begår ikke utroskap -sånn er det bare.

"Alle de som TENKER og gjør det de kan - begår ikke utroskap -sånn er det bare. "

Sukk, nei selvfølgelig. Poenget mitt var hva de kan gjøre selv for at den andre parten ikke skal bli fristet til utroskap.

På disse diskusjonsfora strømmer det over med fordømmelser og syting og noen med bønn om trøst (som ikke er uberettiget). En sak har alltid minst to sider. Vi får bare presentert den ene partens, som oftest offerets. Det skal minst to for å starte en krangel også. Hvis man ikke kun skal være del av trøste-gruppe/hylekor for bedratte partnere, burde også litt sunn skepsis og selvkritisk tankegang få plass: Hva kan man selv gjøre få til et best mulig forhold så den andre ikke glir unna, blir fristet til utroskap ? Blir det for vanskelig ?

Skrevet

"Alle de som TENKER og gjør det de kan - begår ikke utroskap -sånn er det bare. "

Sukk, nei selvfølgelig. Poenget mitt var hva de kan gjøre selv for at den andre parten ikke skal bli fristet til utroskap.

På disse diskusjonsfora strømmer det over med fordømmelser og syting og noen med bønn om trøst (som ikke er uberettiget). En sak har alltid minst to sider. Vi får bare presentert den ene partens, som oftest offerets. Det skal minst to for å starte en krangel også. Hvis man ikke kun skal være del av trøste-gruppe/hylekor for bedratte partnere, burde også litt sunn skepsis og selvkritisk tankegang få plass: Hva kan man selv gjøre få til et best mulig forhold så den andre ikke glir unna, blir fristet til utroskap ? Blir det for vanskelig ?

Enig jeg - om man gir hverandre nødvendig tillit og frihet og ikke glemmer å være kjærester i hverdagen - så er mye gjort. :)

Skrevet

Mange nekter jo på det, men det er et faktum at to personer som er veldig forskjellige seksuellt, er å be om utroskap med tiden. Men når f.eks jeg sier at jeg ikke ville kunne vært sammen med en kvinne som ikke likte ditt eller datt, så er det jo jeg som er "overfladisk" :-)

".............................................."

Skrevet

Mange nekter jo på det, men det er et faktum at to personer som er veldig forskjellige seksuellt, er å be om utroskap med tiden. Men når f.eks jeg sier at jeg ikke ville kunne vært sammen med en kvinne som ikke likte ditt eller datt, så er det jo jeg som er "overfladisk" :-)

Man bør selv få velge hva man vil/ikek vil ha. Det må være greit å mene at man ikke kan være sammen med noen som har ting man syns er heslig, enten det er store hender, mage eller feil farge på hår og øyer.

Det er om å ikke si det høyt! :)

Det er jo en grunn til at man faller for noen - sånn ved første blikk f.eks - det kommer sjelden "innenfra" det man ser da.

Det er enkelte ting jeg ikke hadde hælt på en mann - men det holder jeg klokelig kjeft om. :)

Skrevet

Nå ble vel Arne Treholt skilt fra Kari Storekre ganske raskt etter at han ble pågrepet og siktet for spionasje. Typisk svik og brutt tillit. ;o)

Sjelden eksen sviker hele Norge før det blir slutt, ja! :)

Skrevet

Man bør selv få velge hva man vil/ikek vil ha. Det må være greit å mene at man ikke kan være sammen med noen som har ting man syns er heslig, enten det er store hender, mage eller feil farge på hår og øyer.

Det er om å ikke si det høyt! :)

Det er jo en grunn til at man faller for noen - sånn ved første blikk f.eks - det kommer sjelden "innenfra" det man ser da.

Det er enkelte ting jeg ikke hadde hælt på en mann - men det holder jeg klokelig kjeft om. :)

Ja, men slike åpenbare ting ser man jo med en gang. Noe man ikke ser med en gang, er seksuelle preferanser og/eller aversjoner.

"............................................."

Gjest delvis enig
Skrevet

"Mange nekter jo på det, men det er et faktum at to personer som er veldig forskjellige seksuellt, er å be om utroskap med tiden. "

Enig.

"Men når f.eks jeg sier at jeg ikke ville kunne vært sammen med en kvinne som ikke likte ditt eller datt, så er det jo jeg som er "overfladisk" :-)"

Yes, det gjelder tydligvis å ha rett, motta sympati osv.

Skrevet

Ja, men slike åpenbare ting ser man jo med en gang. Noe man ikke ser med en gang, er seksuelle preferanser og/eller aversjoner.

Det finner man ut etter noen timer :)

Skrevet

Det finner man ut etter noen timer :)

Nei, det gjør man ikke alltid. Hvis det faktisk ligger noe og "gryer", så er sjansen stor for at man vil være ganske nøytral og politisk/diplomtisk mellom laknene til å begynne med. Jeg har opplevd å oppdage ting etter flere uker, som ville ha vært "oppsigelsesgrunn" hvis det ikke hadde endret/utviklet seg.

Gjest Aimabel
Skrevet

Neida, du er ikke wacko. Du høres ut som et rasjonelt, tenkende menneske som klarer å skille snørr og barter :-) En manglende evne til å tilgi sin kjæreste ... uansett grunn ... handler ikke om kjærlighet, slik jeg ser det, heller om egen uskikkerhet og eietrang.

Så risikerer jeg kanskje å få "halve dol" på nakken ... men jeg er enig med deg, laguna: Utroskap kan tilgis. Å ha sex med en annen, er ikke det verste som kan skje i et forhold. Dette er ikke det samme som å mene at utroskap er helt i orden. Ikke alle som ser nyansene her, tror jeg.

Tilgivelse handler om raushet og om en kjærlighet til seg selv så vel som til den som har gjort noe klandreverdig. Den som ikke tilgir, vil alltid måtte leve med sår som ikke gror. Dette er ikke kjærlighet. Hvis vi forsto rekkevidden av dette, kunne vi kanskje lettere også tilgi?

En ting er å tilgi. En annen ting er følelsene. Jeg vet at utroskap ville ødelagt tilliten vi har i forholdet, og at tryggheten og kjærligheten mellom oss ikke ville bli det samme igjen. Du må gjerne mene at det handler om usikkerhet, jeg liker å føle meg trygg på at samboern og jeg jobber for et godt forhold, ikke mot hverandre, ved å henvende seg til andre, når det blir problemer i forholdet.

Gjest Aimabel
Skrevet

Sjalusi handler ikke om fornuft - det handler om følelser, og de stemmer svært sjelden overens.

For meg er det graden av tillitsbrudd det går på - tror jeg.

Nå har jeg heldigvis ikke opplevd dette i voksen alder, men jeg ser for meg at jeg hadde blitt like forbannet jævelig sur om kjæresten min hadde hatt sex med en annen, som om han hadde skjult noe annet viktig for meg.

Det er ikke så ille om han bruker feriepengene på noe annet enn det vi hadde tenkt, men om han bruker opp alle pengene sine, belåner huset vårt og lar meg stå på gaten når det tvangsselges osv - så hadde ikke det vært mer tilgivelig for å si det sånn.

Og i følelsesverden, så er den fysiske kontakten med et annet menneske omtrent likestilt med å føle noe (kjærlighet) for et annet menneske, og dermed et grovt tillitsbrudd (for de fleste).

For meg, tja... Jeg skjønner hva du mener :)

Jeg tror nok jeg heller kunne tilgitt utroskap enn økonomisk ruin f.eks.

Nei, jeg vet ikke - det kommer vel an på hva man baserer hverdagen sin på vil jeg tro? Du slår meg ikke som en som tar så tungt på de følelsesmessige relasjonene, kanskje nettopp fordi du er knyttet til mange? Litt som meg...

Men om man bare er knyttet til den ene, og den ene "forlater" deg for en annen - da rammer det nok hardere...

Skal vi se, det ble ikke noe godt svar ut av dette - bare spekulasjoner :)

Men jeg skjønner hva du mener!

-"Men om man bare er knyttet til den ene, og den ene "forlater" deg for en annen - da rammer det nok hardere..."

Knyttet til mange? Hva mener du? Potensielle partnere i backup?

laguna1365380434
Skrevet

Jeg ville nok synes det var et tilitsbrudd, i tilegg til mye annet heslig og negativt å ikke gi en ellers elsket kjæreste en second chanse om han dreit seg ut som følge av en sorgløs impuls..Enn å følge en! ;-)

Selvom jeg ikke synes det hadde vært konge heller, om han måtte.

Jeg synes bare utroskap blir plassert latterlig høyt på listen over skrekkelige forbrytelser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...