Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg, attføring?

Anbefalte innlegg

Gjest forvirret i dag ja
Skrevet

Legen anbefalte meg å søke yrkesrettet attføring, og jeg var på trygdekontoret og fikk skjema til å fylle ut.

Har sett på det, syntes det er vanskelig å fylle det ut. Er en del opplysninger som ikke kommer fram. Er det greit å skrive et vedlegg å legge med, der jeg forklarer saken og sykdomsperioden min?

Jeg vet hva jeg vil gjøre til høsten, og legen sa det er lettere om jeg har en plan for hva jeg vil gjøre. Skal jeg si noe om dette nå eller senere?

Jeg tjente ca 320 000 før jeg ble sykmeldt, hva kommer jeg til å få utbetalt da sånn ca. Jeg har to barn på sfo.

Bare lurer på om det er noe å leve av i det hele tatt å gå på attføring, har hørt om flere som nesten ikke har klart seg.

Legen sa noe om at første året før jeg sykepenger, eller tilsvarende beløp. Men det kan vel ikke stemme? Får jeg det frem til året med sykmeldingsperioden er over kanskje? Jeg har gått sykmeldt siden november nå.

Hvor lenge kan jeg regne med det tar før de svarer? Tre md? Da er vi jo ut i september, og skolen jeg skal begynne på begynner i august. Jeg begynner uansett jeg, eller er det dumt?

Kan jeg regne med at det går ekstra lang tid, siden det snart er sommerferie og aetat og trygdekontoret slåes sammen?

Håper noen kan svare en forvirret sjel ;o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må vel legge ved en legeerklæring fra fastlegen din. Selv fylte jeg ut det jeg syntes var greit, og fikk en time hos legen der h*n hjalp meg med å fylle ut resten.

Det er rett at det er lettere å få gjennomslag for det du vil, dersom du selv har en plan.

Attføringspenger er ca 66% av det du tidligere har tjent. Du kan også få dekket noe til barnepass, reise til skole, skolebøker og eventuelle skolepenger.

Lykke til

Gjest forvirret i dag
Skrevet

Du må vel legge ved en legeerklæring fra fastlegen din. Selv fylte jeg ut det jeg syntes var greit, og fikk en time hos legen der h*n hjalp meg med å fylle ut resten.

Det er rett at det er lettere å få gjennomslag for det du vil, dersom du selv har en plan.

Attføringspenger er ca 66% av det du tidligere har tjent. Du kan også få dekket noe til barnepass, reise til skole, skolebøker og eventuelle skolepenger.

Lykke til

Jeg var hos legen og spurte om han sendte de et brev eller noe. Det var ikke nødvendig sa han, mener du at jeg må tilbake dit for å få en legeerklæring også?

Tror ikke jeg blir noe klokere av at legen hjelper meg å fylle ut, det er spesielt punktet om hva jeg gjør i dag som er vanskelig syntes jeg. Siden jeg både jobber litt, er sykmeldt litt, og studerer litt. ;o)

Vet at det er 66 % av lønna jeg har hatt, men lurer litt på hvordan skatten blir. Hva jeg får utbetalt sånn ca, er det normal skatt når en er på attføring. Mamma er ufør og har veldig lav skatt f.eks, men det blir kanskje noe helt annet?

Søkte litt her på tidligere innlegg, og fant en som hadde ganske mye utbetalt i md. Syntes bare det var veldig mye i forhold til hva andre her og andre steder får. Har hørt om alt fra 6-10 000, men jeg håper jeg får mer enn det.

Takk for svar! :o)

Gjest printa
Skrevet

Jeg var hos legen og spurte om han sendte de et brev eller noe. Det var ikke nødvendig sa han, mener du at jeg må tilbake dit for å få en legeerklæring også?

Tror ikke jeg blir noe klokere av at legen hjelper meg å fylle ut, det er spesielt punktet om hva jeg gjør i dag som er vanskelig syntes jeg. Siden jeg både jobber litt, er sykmeldt litt, og studerer litt. ;o)

Vet at det er 66 % av lønna jeg har hatt, men lurer litt på hvordan skatten blir. Hva jeg får utbetalt sånn ca, er det normal skatt når en er på attføring. Mamma er ufør og har veldig lav skatt f.eks, men det blir kanskje noe helt annet?

Søkte litt her på tidligere innlegg, og fant en som hadde ganske mye utbetalt i md. Syntes bare det var veldig mye i forhold til hva andre her og andre steder får. Har hørt om alt fra 6-10 000, men jeg håper jeg får mer enn det.

Takk for svar! :o)

Du har jo hatt en rimelig bra lønn, de siste årene, og må regne med å ha utbetalt mer enn 6-10.000,- i mnd.

Jeg tjente 260.000,- i året, før jeg startet på attføring, og fikk utbetalt vel 12.000,- mnd. Om du i tillegg er aleneforsørger, kan du vente å få utbetalt de samme stønadene som før, og du kan i tillegg søke om noe ekstra.

Er du enslig forsørger får du skatten utregnet i skatteklasse to. Og siden inntekten din reduseres, reduseres skattetrekket ditt tilsvarende. Noen av stønadene du får utbetalt er også skattefrie.

Legen din har sikkert skrevet en bekreftelse til aetat/trygdekontoret, siden du har snakket med han om attføring. Og den prosessen går rimelig fort, om du selv har et mål med tiltaket ditt.

Bare stå på og virk interessert, det er det eneste som nytter.

Gjest forvirret i dag
Skrevet

Du har jo hatt en rimelig bra lønn, de siste årene, og må regne med å ha utbetalt mer enn 6-10.000,- i mnd.

Jeg tjente 260.000,- i året, før jeg startet på attføring, og fikk utbetalt vel 12.000,- mnd. Om du i tillegg er aleneforsørger, kan du vente å få utbetalt de samme stønadene som før, og du kan i tillegg søke om noe ekstra.

Er du enslig forsørger får du skatten utregnet i skatteklasse to. Og siden inntekten din reduseres, reduseres skattetrekket ditt tilsvarende. Noen av stønadene du får utbetalt er også skattefrie.

Legen din har sikkert skrevet en bekreftelse til aetat/trygdekontoret, siden du har snakket med han om attføring. Og den prosessen går rimelig fort, om du selv har et mål med tiltaket ditt.

Bare stå på og virk interessert, det er det eneste som nytter.

Tusen takk for svar! :o)

Jeg er ikke aleneforsørger, men vi har jo en del lån og sånn vi bør klare fremover også. ;o)

Det er bare å sende inn og sette seg å vente da altså?

Men ang. skole og sånn, det skriver jeg ikke noe om i søknadskjemaet da? Regner med at jeg blir innkalt til et møte etterhvert, om søknaden min går gjennom iallfall.

Noen som har vært borte i det å allerede ha begynt på skole? Jeg har studert litt i år, og regner med å fortsette til høsten. Om det går tre md. så er jo skolen allerede startet. Kjipt å måtte avbryte nå.

Gjest printa
Skrevet

Tusen takk for svar! :o)

Jeg er ikke aleneforsørger, men vi har jo en del lån og sånn vi bør klare fremover også. ;o)

Det er bare å sende inn og sette seg å vente da altså?

Men ang. skole og sånn, det skriver jeg ikke noe om i søknadskjemaet da? Regner med at jeg blir innkalt til et møte etterhvert, om søknaden min går gjennom iallfall.

Noen som har vært borte i det å allerede ha begynt på skole? Jeg har studert litt i år, og regner med å fortsette til høsten. Om det går tre md. så er jo skolen allerede startet. Kjipt å måtte avbryte nå.

Så lenge legen du har din plan i orden, og legen formoder det samme, er det mye som taler i mot at du ikke skal få attføring.

Formålet er jo å få deg i virke, raskest mulig.

Dette ordner seg!

Gjest printa
Skrevet

Så lenge legen du har din plan i orden, og legen formoder det samme, er det mye som taler i mot at du ikke skal få attføring.

Formålet er jo å få deg i virke, raskest mulig.

Dette ordner seg!

Ups, så lenge du og legen har en plan for attføringen, er det ikke noe som taler imot tiltak. *litt travelt*

Gjest forvirret i dag
Skrevet

Ups, så lenge du og legen har en plan for attføringen, er det ikke noe som taler imot tiltak. *litt travelt*

ok, takk. Da satser jeg på at det ordner seg. :o)

Gjest på fireårig attføring
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å snakke med trygdekontoret for å forsikre deg om at papirene fra legen er oversendt. Dersom du ikke er "registrert" på trygdekontoret i forhold til en attføringssøknad, vil de ikke behandle søknaden din. Det er først trygdekontoret som vurderer saken din, og deretter overføres du til Aetat.

Det blir antakelig noen endringer i saksgangen etter at NAV-reformen trer i kraft 1. juli. Jeg ville derfor ringt og spurt en saksbehandler BÅDE på trygdekontoret OG på Aetat for å være på den sikre siden om fremgangsmåte. Min erfaring er at fastlegen hadde lite greie på prosedyrene.

Gjest økonomi
Skrevet

Jeg gikk på trygdekontoret og ba om skjema, og for å få vite saksgangen.

Damen der sa at ho kunne lage et trekantmøte (lege, trygdekontor og aetat..tror jeg, mulig arb.giver og)

Men at ho ikke så vitsen i det. (mente tydeligvis at jeg hadde "gode sjanser" medisinsk)

Jeg har fra før gått sm ett år pga samme "skade". Og har nå gått sm i 11 uker, og hatt bedriftshelsetjeneste (ergoterapeut) med meg på jobb, arbeidspladdvurdering.

Jeg fikk nr til aetat, og ble så oppringt av en saksbehandler hos aetat.

Jeg registrerte meg som bruker på aetat, og skrev der at jeg skulle søke attføring. I tillegg leverte jeg inn ferdig utfylt søknadsskjema.

Etter to dager fikk jeg en kode i posten som jeg måtte registrere meg med hos aetat.

Så nå er ballen igang, og har fått beskjed om at hvis det tar over åtte uker til det er ferdigbehandlet vil jeg få brev om det.

Når aetat har hentet inn de opplysninger de trenger fra trygdekontor, lege, bedriftshelsetjeneste, fysioterapeut og arb.,giver, blir jeg innkalt til et møte.

På dette møtet blir det drøftet tiltak og evt hva jeg vil gjøre. Her blir jeg å ta med ALLE papirer jeg har fra div røntgen, lege, ortoped osv. for å være sikker på at alt kommer med.

Jeg vil også komme med utfyllende info (syns søknadsskjemaet var veldig "enkelt") og selvfølgelig hva jeg ønsker å gjøre..

Ang. lønn så får du sykepenger så lenge du har krav på det (et år) etter det vil du få 66% av lønna du hadde før, så du klarer deg nok bra!

Det er også litt og hente på barnepass/sfo og kjøreutgifter.

(jeg har en plan!! ;-))

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...