Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har vært plaget med brun utflod mellom menstruasjonene siden oktober 2005. Den første måneden dette kom hadde jeg blødning så og si hele måneden (av og på fra dag til dag) og utfloden varierte fra omtrent sort til lys brun. Jeg gikk til fastlegen min denne måneden for å ta en rutinekontroll (gynekologisk) på grunn av ønsket å begynne med p-pillen (er i fast forhold). Jeg spurte ikke så mye om blødningene fordi de nettopp hadde begynt, og det var rundt eggløsningstiden. Jeg fikk p-pillen microgynon. Jeg begynte på denne ved første dag i menstruasjon neste måned (menstruasjonene mine er regelmessig). Jeg har også, siden jauar 2005, hatt utflod 2-3 dager før menstruasjon. Kan også påpeke at menstruasjonen min de første 1-2 dagene er veldig brun, og virker gammel på en måte. Blir rødligere etterhvert.

Jeg stilte også spørsmål til deg om disse utflodene i november eller noe slikt, og du svarte at det kunne være hormonelt, og at p-pillen da ville virke regulerende. Mellomblødningene/utfloden stoppet imidlertid ikke etter at jeg begynte på pillen. Og jeg hadde de påfølgende månedene ca 1 1/2 uke som var blødningsfrie i hver periode.

Dette endte med at jeg gikk til fastlegen igjen i januar/februar (var hos en vikar), og var fast bestemt på å ikke bli avspist med at det måtte være hormonelt. Det virket som om fastlegen imidlertid tviholdt på dette, og at blødningene skyldtes at p-pillen microgynon hadde så lavt hormoninnhold. Jeg prøvde imidlertid gang på gang å understreke at blødningene begynte FØR jeg begynte på pillen. Hun foretok ingen undersøkelse og skrev ut en ny pille til meg: marvelon. Denne begynte jeg på måneden etter, og hadde samme problemet da, ca 1 1/2 uke blødningsfri etter ferdig menstruasjon. Måneden etter hadde jeg imidlertid ikke noen blødning. Forrige måned derimot var jeg tilbake på samme gamle tralten, bortsett fra at blødningene nå ankom når jeg hadde 5-6 piller igjen på brettet. Denne måneden har jeg ikke hatt noe enda... (har 5 piller igjen nå).

Jeg vet at fastlegen i oktober tok klamydiatest (var negativ) og celleprøve (var helt fin). Jeg vet ikke om hun tok noen andre tester.

Spørsmålet er da: kan dette være noe annet enn hormoner? Kan det være en kjønnssykdom? (vikarlegen i januar sa at det var ikke noen grunn til å anta det med mindre jeg hadde hatt risikofylt atferd, og jeg svarte at jeg har hatt flere partnere enn ham jeg er sammen med nå som jeg har hatt ubeskyttet samleie med. Dette virket det imidlertid som at hun bare ignorerte).

Bør jeg gå til fastlegen igjen? Få en henvisning til gynekolog? Hvilke tester bør jeg få fastlegen til å ta (hvis hun kan gjøre noe)?

Dette er frustrerende, spesielt for meg, men også for partneren min (som forøvrig ikke har noen symptomer eller plager). Jeg vil gjerne finne ut hva som er galt med meg!

Takknemmelig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233807-brun-utflod/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Da du har hatt mellomblødninger både uten og med p-pille kan du utelukke at det er noe hormonelt, og infeksjon er også utelukket. Jeg synes du skal henvises til en gynekolog, kanskje helst til en sykehus-poliklinikk hvor man evt kan foreta laserbehandling av livmorhalsen. En vanlig årsak til mellomblødninger hos unge kvinner er såkalt ”ektopi”. Det betyr at den slimhinne som finnes på innsiden av livmorhalsen (i kanalen) har vokst ut på overflaten, utsiden av livmorhalsen. Det skyldes østrogenhormonets påvirkning og ses derfor både ved bruk av p-pille og hos gravide (og også hos andre kvinner!). Denne slimhinne er blodrik og tynn og blør lett ved berøring (som gynekologisk undersøkelse, samleie, hard avføring). Det er helt ufarlig. Få legen til å undersøke om du har en slik forandring. I noen tilfeller kan man med laser få den bort, men ofte vokser slimhinnen ut igjen etter noen tid. Pensling har ingen effekt.

I sjeldne tilfeller kan det være andre unormale forhold på livmorhalsen eller livmorhulen, både godartede og ondartede, eller det kan være betennelse i livmor og evt eggledere. Det er derfor viktig med en undersøkelse før man slår seg til ro.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/233807-brun-utflod/#findComment-1787539
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...