Gjest smilet Skrevet 28. mars 2001 Del Skrevet 28. mars 2001 Jeg er ei jente på 25, med ett barn, 2 år. Jeg ønsker ikke å bli gravid igjen, på en stund, men sliter med å finne et prevensjonsmiddel som passer for meg. Jeg har tidligere prøvd fler typer p-piller, samt. minipille, men har fått sterke humørsvingninger, samt. at jeg har mistet lysten på sex. -og da er det jo ikke noe vits... For tiden bruker jeg Persona, men stoler ikke på den, så jeg må be partneren bruke kondom i tillegg. -da er do jo ingen vits med persona....??!!? Jeg har vurdert spiral. Har hatt litt mer tiltro til "vanlig" type, men leste at fire av hundre blir gravide. Er hormonspiral mer sikker? Hva med bivirkninger? Jeg sliter med angst og depresjoner, og ønsker ingen forverring som følge av bivirkninger. Bruker 40 mg Cipramil pr dag, som også setter ned sexlysten.(dvs:hodet vil, men kroppen reagerer ikke som ønsket) Vil ikke miste den enda mer. Hva med vektøkning? Men det viktisker er egentlig det psykiske. Og hva med huden. Kan den bli mer uren? Er takknelig for svar på dette, både fra lege og alle dere der ute, som måtte ha noen erfaring med hormonspiral. Har hørt veldig delte erfaringer om den. Er dette noe for meg??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23407-hormonspiral/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 30. mars 2001 Del Skrevet 30. mars 2001 16 HORMONSPIRAL Hormonspiralen er over 99% sikker. Den endrer slimhinnen i livmoren så den blir tynn og derfor blir det også mindre blødning. Den kan også ha effekt ved at slimet i livmorhalsen endrer seg og sædcellene ikke kan passere, og i enkelte tilfeller stopper den eggløsning, altså tredobbelt sikkerhet. Det meste av hormonet gestagen finnes i livmoren, lite ute i kroppen (noen kan få ømme bryster og litt humørendringer). I p-pillen finnes ved siden av gestagen østrogen i store mengder, og det er det som øker risiko for blodpropp. Det finnes ikke i hormonspiralen. Mange får uregelmessige blødninger i flere måneder etter innsetting, noen får ikke mensen i det hele tatt, og det kan jo være en fordel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23407-hormonspiral/#findComment-99462 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.