Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Jeg lurer litt på om å søke om å få dekket det 4 året mitt på skole. Er på attføring for øyeblikket med 3 år som blir dekket. Men min utdanning tar 4 år da jeg måtte ha forkurs pga manglende studiekompetanse.

Er det noe vits for meg å søke om å få dekket det 4 og siste året? Og hvordan må jeg evt gå fram?

På forhånd takk for svar

Mvh

Videoannonse
Annonse
Gjest på fireårig attføring
Skrevet

Du kan få dekket et ekstra år dersom det er gode, "gyldige" grunner til at du trenger det. Jeg fikk selv innvilget fire års studier fordi jeg ikke er sterk nok etter sykdom til å ta studiet på heltid.

Hva som er "gyldig" er jeg ikke sikker på. For mitt vedkommende var det sykdom. Men det er sikkert andre grunner som også vil kunne godkjennes.

Snakk med saksbehandleren på Aetat, eller ring en trygdejurist i kommunen der du bor.

Lykke til!

Skrevet

Du kan få dekket et ekstra år dersom det er gode, "gyldige" grunner til at du trenger det. Jeg fikk selv innvilget fire års studier fordi jeg ikke er sterk nok etter sykdom til å ta studiet på heltid.

Hva som er "gyldig" er jeg ikke sikker på. For mitt vedkommende var det sykdom. Men det er sikkert andre grunner som også vil kunne godkjennes.

Snakk med saksbehandleren på Aetat, eller ring en trygdejurist i kommunen der du bor.

Lykke til!

Takk for svar

Når vil du anbefale meg å søke? Jeg er nå snart ferdig med år nr 2.

Kanskje jeg bare skal prøve å kontakte saksbehandleren min eller gå innom kontoret i dag?

Gjest på fireårig attføring
Skrevet

Takk for svar

Når vil du anbefale meg å søke? Jeg er nå snart ferdig med år nr 2.

Kanskje jeg bare skal prøve å kontakte saksbehandleren min eller gå innom kontoret i dag?

Stikk innom og snakk med saksbehandleren din, du! Det er alltid hyggelig med litt personlig kontakt med dem som "bestemmer". Møter du veggen i første runde, så gi ikke opp. Noen kommuner praktiserer en nesten automatisk avslagsrutine på søknader. Dette er selvfølgelig ikke lov, og ingen vil innrømme det, men det skjer, dessverre. Derfor er det ALLTID lurt å anke på et eventuelt avslag. Men begrunner du søknaden din godt nok og den er hjemlet i lovverket, burde det jo gå bra :-)

Gjest printa
Skrevet

Få skolen til å bekrefte at du behøver det fjerde skoleåret, for å få godkjent studiet ditt. Da dette er en del av attføringstiltaket ditt.

Henvis til Trygdeloven. Husker ikke §, men det står iallfall noe der om at aetat skal sørge for å få deg ut i aktivt virke etter gjennomført tiltak. Ting enderer seg hele tiden, og da du startet for tre år siden, kunne ikke du vite at studiet hadde endret seg når tre år var gått.

Skriv iallfall en søknad til aetat hvor du begrunner hvorfor du må ha det fjerde året. Begrunn gjerne dette utfra trygdelovens §`er.

Ringer du, får du garantert nei, men skriver du, må de iallfall gi deg et skriftlig svar. Ut fra dette svaret har du et grunnlag for å klage på vedtaket.

Lykke til.

Gjest Saigon
Skrevet

Mest sansynlig vil du ikke få støtte til det 4. året på skolen. Da må du ta opp lån i lånekassen eller jobbe vedsiden av studiene. Regner med at å jobbe i tillegg til studiene blir vanskelig. Men da er lånekassen alternativet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...