fuji1365380447 Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Jeg er i uke 30, og har nå blitt sykemeldt 50% pga bekkenløsning. Permisjonene min begynner den 30 juli, og jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ta ferie fra 10-30 juli (dvs 3 uker). Hva skjer nå som jeg er 50% sykemeldt? Får jeg "refundert" halve ferietiden da, slik at jeg bare bruker 1 og en halv ukes feire i denne 3 ukers perioden? Noen som vet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234118-sykemeldt-50-i-ferien-hva-skjer-da/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Nei, tar du ut 3 uker ferie, så er det tre uker ferie. Du må føre opp at du tar ferie på sykemeldingen, slik at trygdekontoret får beskjed. Arbeidsgiver vil da ikke få penger fra trygdekontoret for disse tre ukene. Dersom du skal til utlandet må lege gå god for at det er gavnelig for helsen din å reise utenlands i ferien, når denne er midt i en sykmelding. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234118-sykemeldt-50-i-ferien-hva-skjer-da/#findComment-1788262 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuji1365380447 Skrevet 9. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2006 Nei, tar du ut 3 uker ferie, så er det tre uker ferie. Du må føre opp at du tar ferie på sykemeldingen, slik at trygdekontoret får beskjed. Arbeidsgiver vil da ikke få penger fra trygdekontoret for disse tre ukene. Dersom du skal til utlandet må lege gå god for at det er gavnelig for helsen din å reise utenlands i ferien, når denne er midt i en sykmelding. Men dersom jeg er 100% sykemeldt, så får jeg jo utsatt ferien.... Det står jo i ferieloven. Litt rart at dette ikke gjelder når man er 50% sykemeldt også? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234118-sykemeldt-50-i-ferien-hva-skjer-da/#findComment-1788443 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuji1365380447 Skrevet 9. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2006 Nei, tar du ut 3 uker ferie, så er det tre uker ferie. Du må føre opp at du tar ferie på sykemeldingen, slik at trygdekontoret får beskjed. Arbeidsgiver vil da ikke få penger fra trygdekontoret for disse tre ukene. Dersom du skal til utlandet må lege gå god for at det er gavnelig for helsen din å reise utenlands i ferien, når denne er midt i en sykmelding. Du hadde rett. Jeg fant dette på nettet: "For at du skal ha krav på erstatningsferie, er det et vilkår at du har vært 100 % arbeidsufør. Ved delvis sykmelding har du ikke krav på erstatningsferie. Begrunnelsen er at dersom du kun er delvis sykemeldt, har du hatt anledning til å avvikle ferie i ferielovens forstand. " Klippet fra hjemmesiden til utdanningsforbundet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234118-sykemeldt-50-i-ferien-hva-skjer-da/#findComment-1788448 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Qwerty2 Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Men dersom jeg er 100% sykemeldt, så får jeg jo utsatt ferien.... Det står jo i ferieloven. Litt rart at dette ikke gjelder når man er 50% sykemeldt også? Ble litt interessert i dette innlegget. Har selv vært sykemeldt 100 prosent siden 1 mai. Har fått sykemld til 14 juli foreløpig. Har fått ( i mars) ferie fra mandag av og tre uker, altså ALT i sykemld perioden. Jeg sliter endel med mulig magesår/ problemer på jobben etc og doktoren anbefalte sykemld. jeg er jo oppegående og fullt frisk ellers, men fikk beskjed av arb. giveren min for noen dager siden at ferien var bestemt og derfor måtte holdes. Da jeg sa at "hallo, jeg er sykemeldt," fikk jeg beksjed om at den var bestemt og kunne ikke endres, så ferien gikk som normalt. Er dette riktig? En 100 prosent sykemld til jobben bør jo være lik, uansett grunn. Fikk følelsen av at sjefen vil lure meg, slik at jeg ikke får spurt etter ferie etter at jeg kommer tilbake. Jeg fikk forresten også vite fra en kollega at alle på jobb fikk beskjed om at vi skulle ta ut 4 uker i sommer - UANSETT. jeg søkte om 3 og fikk dette godkjent. Fikk så høre i går av min kollega at det ligger et papir til oss alle på jobb om at alle skulle ha 4 uker. Noe jeg ikke har fått vite om- er du syk, går du ikke på jobb og leser post. Har sjefen rett til det? Noen som vet? Ho sa ingenting om saken da jeg snakket med henne, så i realiteten vet jeg ingenting, hadde det ikke vært for sladderet til min kollega. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234118-sykemeldt-50-i-ferien-hva-skjer-da/#findComment-1796973 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuji1365380447 Skrevet 15. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2006 Ble litt interessert i dette innlegget. Har selv vært sykemeldt 100 prosent siden 1 mai. Har fått sykemld til 14 juli foreløpig. Har fått ( i mars) ferie fra mandag av og tre uker, altså ALT i sykemld perioden. Jeg sliter endel med mulig magesår/ problemer på jobben etc og doktoren anbefalte sykemld. jeg er jo oppegående og fullt frisk ellers, men fikk beskjed av arb. giveren min for noen dager siden at ferien var bestemt og derfor måtte holdes. Da jeg sa at "hallo, jeg er sykemeldt," fikk jeg beksjed om at den var bestemt og kunne ikke endres, så ferien gikk som normalt. Er dette riktig? En 100 prosent sykemld til jobben bør jo være lik, uansett grunn. Fikk følelsen av at sjefen vil lure meg, slik at jeg ikke får spurt etter ferie etter at jeg kommer tilbake. Jeg fikk forresten også vite fra en kollega at alle på jobb fikk beskjed om at vi skulle ta ut 4 uker i sommer - UANSETT. jeg søkte om 3 og fikk dette godkjent. Fikk så høre i går av min kollega at det ligger et papir til oss alle på jobb om at alle skulle ha 4 uker. Noe jeg ikke har fått vite om- er du syk, går du ikke på jobb og leser post. Har sjefen rett til det? Noen som vet? Ho sa ingenting om saken da jeg snakket med henne, så i realiteten vet jeg ingenting, hadde det ikke vært for sladderet til min kollega. Nei, dette er ikke riktig. Er du 100% sykemeldt, så skal du få utsatt ferien din. Dette står i Ferielovens §9, første ledd: "Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeærklæring og fremsettes seneste siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt feien." Så du har rett til å ta ut all ferie senere i år, f.eks i en mellomperiode i permisjonen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234118-sykemeldt-50-i-ferien-hva-skjer-da/#findComment-1797082 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Ble litt interessert i dette innlegget. Har selv vært sykemeldt 100 prosent siden 1 mai. Har fått sykemld til 14 juli foreløpig. Har fått ( i mars) ferie fra mandag av og tre uker, altså ALT i sykemld perioden. Jeg sliter endel med mulig magesår/ problemer på jobben etc og doktoren anbefalte sykemld. jeg er jo oppegående og fullt frisk ellers, men fikk beskjed av arb. giveren min for noen dager siden at ferien var bestemt og derfor måtte holdes. Da jeg sa at "hallo, jeg er sykemeldt," fikk jeg beksjed om at den var bestemt og kunne ikke endres, så ferien gikk som normalt. Er dette riktig? En 100 prosent sykemld til jobben bør jo være lik, uansett grunn. Fikk følelsen av at sjefen vil lure meg, slik at jeg ikke får spurt etter ferie etter at jeg kommer tilbake. Jeg fikk forresten også vite fra en kollega at alle på jobb fikk beskjed om at vi skulle ta ut 4 uker i sommer - UANSETT. jeg søkte om 3 og fikk dette godkjent. Fikk så høre i går av min kollega at det ligger et papir til oss alle på jobb om at alle skulle ha 4 uker. Noe jeg ikke har fått vite om- er du syk, går du ikke på jobb og leser post. Har sjefen rett til det? Noen som vet? Ho sa ingenting om saken da jeg snakket med henne, så i realiteten vet jeg ingenting, hadde det ikke vært for sladderet til min kollega. Men for å ha ferien til gode må man ha tunga rett i munnen når man svarer på spørsmålene på sykmeldingas egenerklæringsdel. Det er nemlig ingen automatikk i å få ferien til gode. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234118-sykemeldt-50-i-ferien-hva-skjer-da/#findComment-1797095 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.