backfish Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Sluttet med p-pillen (Trinordiol) i begynnelsen av september 2005, etter å ha brukt den i ca 2 år. Fikk mensen igjen i slutten av oktober og slutten av november. Fikk også mensen i slutten av januar og midten av februar, men disse to gangene begynte mensen med et par dager brunlig utflod før det gikk over til vanlig menstruasjon. Etter det har mensen uteblitt. Jeg er 25 år, og normal på alle måter. Er 168 cm og ca 65-70 kg. Spiser helt normalt, trener ikke så mye, men går på tur nesten hver dag. Røyker ikke, og drikker veldig sjelden alkohol. Har nettopp hatt en lang eksamensperiode, men jeg føler ikke det har vært så stressene at det skulle ha noe å si. Føler meg ellers frisk og rask. Før jeg begynte med p-pillen var også mensen litt uregelmessig, men det gikk aldri mer enn ca to månader mellom hver gang.Det største problemet nå eg er at jeg har lyst å bli gravid. Men så lenge mensen (og eggløsning) uteblir er jo ikke det så lett. Bør jeg gå til legen, eller må jeg bare vente til den kommer tilbake av seg selv? Finnest det piller e.l. man kan ta for å tvinge mensen/eggløsning tilbake i normal syklus? Hvor lenge bør jeg evt. vente før jeg tar kontakt med lege? Hva er det som kan gjøre at mensen uteblir så lenge? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234318-mensen-uteblir/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Jeg sluttet med p-piller i august 2004, hadde da uregelmessige sykluser og manglende el etterpå. Gikk til legen allerede i januar 2005 - helt uten å føle meg eller bli stemplet som hysterisk. Det jeg la vekt på hos legen, var ikke at jeg ikke var blitt gravid enda, men de rare og uregelmessige syklusene og manglende positive el-testene. Det viste seg at jeg hadde pcos - men det trenger slett ikke bety at det samme gjelder deg. Det kan gå en god stund før kroppen normaliserer seg etter bruk av hormonell prevensjon. Jeg syns du godt kan bestille en time til fastlegen, om ikke annet for å prate litt og kanskje ta et par blodprøver. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234318-mensen-uteblir/#findComment-1790874 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Jeg sender spørsmålet ditt over til forum for gynekologi hvor en lege kan svare deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234318-mensen-uteblir/#findComment-1793440 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 1. Det største problemet nå eg er at jeg har lyst å bli gravid. Men så lenge mensen (og eggløsning) uteblir er jo ikke det så lett. Hva er det som kan gjøre at mensen uteblir så lenge? Svar: Det kan være forskjellige forklaringer på at eggløsning uteblir. Stress er en mulig årsak som du selv er inne på. Det kan være unormalt stoffskifte, for høy produksjon av hormonet prolaktin, tilstanden PCOS (med små cyster på eggstokken og hindret eggløsning samt hormonforstyrrelser, ev overproduksjon av mannlig hormon). Intens trening og slanking kan også være årsak. 2. Bør jeg gå til legen, eller må jeg bare vente til den kommer tilbake av seg selv? Svar: Jeg vil vente et par måneder, ev. til over sommeren før du søker lege hvis du ellers er i god form. Legen vil ta hormionprøver og hvis det er en gynekoog også foreta ultralyd av eggstokkene. 3. Finnest det piller e.l. man kan ta for å tvinge mensen/eggløsning tilbake i normal syklus? Det finnes forskjellige måter til å få eggløsning i gang på, enten med tabletter eller med sprøyte. Valget avhenger av årsak til svikten. Jeg kan trøste deg med at det oftest er enkelt å sette eggløsning i gang. Men enklest å se om naturen løser problemet av seg selv. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/234318-mensen-uteblir/#findComment-1793904 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.