Gå til innhold

Klype barn?

Anbefalte innlegg

Gjest Ada fra Hedmark
Skrevet

En jeg kjenner klyper ungene sine i muskelen ved skulderen. Det gjør veldig vondt. Hun mener selv dette er bare streng oppdragelse.Jeg synes det er forkastelig. Men å si til mor at hun ikke oppdrar ungene sine riktig er jo som å gi i en løve hule!! Det jeg lurte på er om ikke dette er ulovelig? Jeg tror at i norge er det å legge "hånd" på barn ulovelig.Uansett om det er klyp eller slåing.. Men finner ikke noe svar på nettet. Noen som vet dette? Da blir det litt lettere å konfontrer henne. Om jeg har noe konkret å komme med. På forhånd takk for alle konstruktive meldinger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle former for korporlig avstraffelse er forbudt, inkludert frihetsberøvelse og psykisk terror.

Gjest Ada fra Hedmark
Skrevet

Alle former for korporlig avstraffelse er forbudt, inkludert frihetsberøvelse og psykisk terror.

Takk for svar, men har du noe tips om konkrete lover det evnt står?

Mrs. Wallace
Skrevet

Barnelovens § 30, 3.ledd:

"Barnet må ikkje bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsett for skade eller fare."

Det er liten tvil om at et barn som systematisk blir kløpet hardt, blir utsatt for både fysisk og psykisk skade.

Dessverre har det vært en del kontroverser på hvor grensen går. For meg er det ingen tvil: Fysisk avstraffelse av barn er skadelig og i beste fall meningsløst, som regel skadelig.

http://www.barnetmitt.com/barnetmitt/innhold/aktuelle_artikler/6_av_100_norske_barn_f_r_dask_av_foreldrene

http://www.adressa.no/nyheter/article24803.ece

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_more_og_romsdal/3161597.html

Skrevet

Jeg sa fra til ei som var på besøk jeg - hun fika til ungen sin - da han stod og dro henne i gensern mens hun snakket med meg; "mamma, mamma, mamma!" - sånn som unger gjør. Jeg freste;" Sånt vil jeg ikke se i mitt hjem, tenk om noen hadde dremt til deg når du var hos noen - du ydmyker til og med ungen din"!

Jeg var forbanna - og det skjønte ho.

Skrevet

Takk for svar, men har du noe tips om konkrete lover det evnt står?

Det er straffeloven § 228 dersom det "kun" dreier seg om lettere fysisk vold mot barna (som slag, spark m.m. uten skade). Vold mot barn følger de generelle strafferettslige regler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...