Gå til innhold

Hva forventer du av ungdom på 18-19 år?

Anbefalte innlegg

Gjest overbeskyttende foreldre
Skrevet

Da tar jeg selvsagt utgangspunkt i friske ungdommer.

Det er ikke så lenge siden jeg var 18 selv, da hadde jeg jobbet ved siden av skolen i 5 år, og var mer enn klar for å flytte for meg selv. Hadde ingen problemer med å lage mat, vaske klær eller andre sysler.

Men jg ser rundt om i familien blir ungdommene vartet opp. En attenåring som bor hjemme bør da visserlig ta sin del av husarbeidet? Og jeg trodde det var en selvfølge at de holdt seg selv med lommepenger, men nei, det er ikke alltid tilfelle.

Personlig synes jeg det er på grensen til dumhet å ordne opp for så gamle ungdommer, ved f.eks å ta telefoner til offentlige kontorer for dem, men jeg ser at mange mødre gjør det.

Kommer gjennomsnittsalder for å flytte for seg selv til å øke til 25 år snart?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det om å gjøre å flytte for seg selv så tidlig da?? Det kan vel folk velge selv..

Gjest overbeksyttende foreldre
Skrevet

Er det om å gjøre å flytte for seg selv så tidlig da?? Det kan vel folk velge selv..

Poenget mitt er egentlig at _om_ voksne mennesker bor hjemme, bør de bidra på lik linje som de andre voksne i husholdningen. Jeg mener ikke at attenåringen skal betale på huslån osv, men jeg trodde det var naturlig at de vasket klær, laget middag av os til,osv. en jeg ser rundt omkring at de ofte blir vartet opp. En av de viktigste oppgavene til foreldre er da å forberede barna på voksenlivet?

Skrevet

Poenget mitt er egentlig at _om_ voksne mennesker bor hjemme, bør de bidra på lik linje som de andre voksne i husholdningen. Jeg mener ikke at attenåringen skal betale på huslån osv, men jeg trodde det var naturlig at de vasket klær, laget middag av os til,osv. en jeg ser rundt omkring at de ofte blir vartet opp. En av de viktigste oppgavene til foreldre er da å forberede barna på voksenlivet?

enig at man burde dele på husarbeid og sånne ting.. men å flytte hjemmefra fortest mulig ser ikke jeg helt poenget i...

Gjest kan godt betale lommepenger
Skrevet

Da jeg var 18 jobbet jeg ganske mye ved siden av skolen, ikke fordi jeg måtte, men fordi jeg ville. Holdt meg selv med lommepenger, men bodde gratis hjemme. Bodde gratis hjemme noen år etter videregående mens jeg jobbet fullt. Litt bortskjemt på det området, men utover det så var jeg voksen og tok alle tlf osv selv til ulike instanser.

Var nok ikke så veldig flink til å hjelpe til i hjemmet, men vaska mitt eget bad og rom pluss klærne:)

Nå er det noen år siden jeg var 18, er selv mor til ei jente på ni.

Hun koommer tiol å få bo gratis hjemme, så lenge hun har lyst, anbefaler henne ikke å jobbe så mye ved siden av skolen, synes det er mye arbeid om man skal følge opp skolearbeidet og få gode kakakterer, det er viktigere enn å holde seg selv med lommepenger.

Slik som boligprisene er her hvor vi bor, har jeg ingenting imot at hun bor hjemme til hun er 25, hvis hun har planer om å studere.

Men hun må da delta i husarbeid osv, kanskje litt mer enn det jeg gjorde:)

Gjest abrahamsen
Skrevet

jeg vasket aldri klær, laget sjelden middag, men en del andre oppgaver hadde jeg jo selvsagt. Det kunne være støvsuging, støvtørking, tømme søppel og ikke minst holde orden på mitt eget rom.

Skrevet

Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 15, og hadde da laget middag til hele familien hver dag siden jeg var 10. Jeg har vert ekstramamma for brødrene mine siden jeg var på samme alder, og når jeg er hjemme på somrene nå, er det som regel jeg som har ansvar for matlagingen og en god del av det som har med guttene å gjøre.

Jeg er ganske bortskjemt når det gjelder penger og hjelp til å ordne opp i saker med offentlige tlf og lignende, men ellers tar jeg like stor del i alt som de andre voksne. Jeg ser likevel at dette er veldig fjernt fra hvordan mine jevnaldrende lever, hvor de er på hotell når de er hjemme, og ikke kan å koke poteter.

Mary Poppins
Skrevet

jeg vasket aldri klær, lagde ikke middag, ikke jobbet jeg ved siden av skolen, og fikk lommepenger, men det har visst blitt folk av meg likevel ;)

Angelica :o)
Skrevet

jeg vasket aldri klær, lagde ikke middag, ikke jobbet jeg ved siden av skolen, og fikk lommepenger, men det har visst blitt folk av meg likevel ;)

Nååå :P

*knis*

Mary Poppins
Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1150144093' post='3160615]

Nååå :P

*knis*

nesten da ;)

Gjest signatura
Skrevet

Ungdommer er vel like forskjellige på den måten som alle andre folk er? Noen fikser det meste selv, andre klarer ikke så mye. Enten pga av at de ikke har sluppet til, eller de kan være upraktiske av natur eller veldig sjenerte.

Mannen min feks, klarte ikke prate i telefonen eller ordne ting i banken før han var over tretti ha n! Men han var veldig flink til andre ting. Hvorfor skal folk på død og liv være like?

Skrevet

Jeg forventer mye av min 18-19 åring, men må innrømme at jeg veldig ofte blir skuffet.

På den annen side så tvinger jeg ham til å ordne opp i sine egne saker. Enten det er med offentlige kontorer og etater, banken osv..Men, jeg må tvinge ham :-(

Nå flytter han sannsynligvis ganske langt unna pga studier. Får håpe han blir mer selvstendig av det.

Skrevet

Hadde en liten diskusjon her på bruket i går. Da var vi to med små barn som mente at lommepenger til 18-åring var uaktuelt. Om de ikke prøvde å få seg noen jobb, så ble det ingen penger.

Ho andre har en 18-åring som går på skolen og ikke jobber i det hele tatt. Har ikke engang hatt noen sommerjobb.

Jeg flyttet ut hjemmefra da jeg var 18 1/2. Var nok ikke flink til husarbeide (og er fortsatt ikke den flinkeste her), men jeg jobbet ved siden av skolen så jeg overlevde økonomisk. Jeg kunne lage en god del forskjellig mat, og hadde generelt orden nok på meg selv til å føle opp det som bør følges opp.

Jeg synes at 18-19-åringer bør kunne klare det meste. Men dersom vesla spør meg om hjelp til enkelte ting vil jeg sikkert hjelpe.

Det blir nok verre med min stesønn på 14. Han er 100% tiltaksløs.

Gjest Mom33
Skrevet

Jeg vokste opp med en mor som gjorde absolutt alt, og det tror jeg er nesten det styggeste hun har gjort mot meg!

Å la ungdommen gå på stas og bare bli vartet opp er det samme som å sy puter oppunder armene på dem, og det er stygt gjort.

Jeg flyttet på hybel da jeg var 16-17 år, og jeg ante overhode ingenting om hvordan et hjem skulle drives for at man skulle ha det hyggelig. Klesvask - herregud, det var jo et mareritt til å begynne med. Gulvvask var vanskelig, rent ble det ikke, men ganske så bløtt. Støvtørking skjønte jeg ikke at man bedrev før det hadde gått laaaang tid, og definitivt ikke vinduer.

Nå høres det kanskje ut som jeg var fullstendig hjernedød, men jeg ber leseren ta med i betraktningen at vi bodde svært øde til, og min mor var hjemmeværende og gjorde alt husarbeide mens vi var på skolen.

Det er forkastelig å ikke lære sine barn om hvordan A/S Hus og Heim fungerer.

Skrevet

Jeg tror du virker som om du heller mot det andre ytterpunktet igjen. Det mest fornuftige vil sannsynligvis være et sted mellom overbeskyttelse og det du forfekter. Man kan naturligvis ikke forlange at ungdom skal jobbe for sine egne lommepenger fra de er 13 år gamle.

"................................................"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...