Gå til innhold

Uforutsatt besøk :-(

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

Jeg skal jobbe ut juni og gleeeeder meg til fire ukers ferie i juli. Mannen min har bare to uker fri midt i juli og da reiser vi (som alltid) til foreldrene hans på Vestlandet. Gleder meg til det, og spesielt til å tilbringe deilige dager på fjellet der.

Svigermor er pensjonist og et funn når det gjelder å hjelpe oss med masse praktisk. Men vi har erfart gang på gang at når vi er sammen i over halvannen uke, så begynner vi å irritere oss over små og store ting hos hverandre....som rimelig er. Men maksimalt to uker i sommer er greit.

MEN så har storesøster her bursdag 30. juni. Svigermor fortalte i kveld at hun har såååå lyst til å komme ned hit og feire dagen sammen med oss. Og hun kommer ikke bare på dagsbesøk... Hvis hun f.eks. kommer dagen før, blir hun sikkert 4-5 dager og vips - så er besøket hennes klin nær vår ferie da vi skal reise og besøke svigermor! Og maks to uker sammen blir med ett tre :-(

Jeg sa til mannen min at hvis hun skulle komme, passet det best at hun kom noen dager før bursdagen og reist igjen dagen etterpå. Han skjørnner jo hva jeg mener, samtidig som han ikke liker å si til henne hva som passer og ikke passer.

Vi har ikke noen spesiell konflikt, svigermor og jeg. Er gode venner og glade i hverandre, men vi er såpass forskjellige at vi rett og slett ikke fungerer sammen over lang tid.

Jeg så for meg den første uka i juli med masse strandturer med barna og virkelig kjenne på at jeg har ferie... I stedet blir det kanskje besøk... Ikke det at jeg må varte henne opp, men heller det at jeg ikke hadde lyst på overnattingsbesøk nå... Det er ikke særlig mer enn en måned siden sist hun var her, da i halvannen uke.

Hun er typen til å bli fornærmet og sur - særlig hvis meningen hennes er å glede oss og vi oppfatter det annerledes.

Hva gjør vi?

Videoannonse
Annonse
Gjest PandaMiranda
Skrevet

Sukk... Høres unektelig litt anstrengende ut, ja...

I og med at hun allerede er prioritert i deres ferie, burde det vel ikke egentlig være noe galt i å sette grenser i forhold til et ekstra besøk?

I og med at dere er gode venner vil det jo heller ikke ligge noen undertoner der av å ville slippe å se henne - det passer bare ikke, og det må hun respektere.

Hvis det føles vanskelig å forsvare at det ikke passer, går det kanskje an å dikte opp noen ekstra avtaler? Eller rett og slett si som sant er - at du/ dere trenger å ta det med ro noen dager.

"Storesøster" - er det deres barn, og altså hennes barnebarn? I så fall går det kanskje an å feire om igjen oppe hos henne? Eller som du foreslår: Å begrense lengden av besøket.

Hvis man alltid skal strekke seg for andres skyld, tror jeg det er fort gjort å bli misfornøyd - og i lengden kan det tære på både humøret og relasjonene til de rundt en. Så følg magefølelsen, er mitt råd...

Gjest signatura
Skrevet

Kan dere ikke foreslå at dere venter med feiringa av bursdagen til dere alle er samlet hos svigermor da? Så 'slipper' hun å dra nedover pga det. Det er jo liten vits siden vi kommer oppover rett etter, kan du jo si.

Slitsomt for henne og dyrt med reisen. Eller noe slikt...?

Gjest prust
Skrevet

Sukk... Høres unektelig litt anstrengende ut, ja...

I og med at hun allerede er prioritert i deres ferie, burde det vel ikke egentlig være noe galt i å sette grenser i forhold til et ekstra besøk?

I og med at dere er gode venner vil det jo heller ikke ligge noen undertoner der av å ville slippe å se henne - det passer bare ikke, og det må hun respektere.

Hvis det føles vanskelig å forsvare at det ikke passer, går det kanskje an å dikte opp noen ekstra avtaler? Eller rett og slett si som sant er - at du/ dere trenger å ta det med ro noen dager.

"Storesøster" - er det deres barn, og altså hennes barnebarn? I så fall går det kanskje an å feire om igjen oppe hos henne? Eller som du foreslår: Å begrense lengden av besøket.

Hvis man alltid skal strekke seg for andres skyld, tror jeg det er fort gjort å bli misfornøyd - og i lengden kan det tære på både humøret og relasjonene til de rundt en. Så følg magefølelsen, er mitt råd...

Ja, jeg må nok sette grenser... Hun overrumplet meg i telefonen i stad og sa at hun lurte på å ta seg en tur til bursdagen (mitt barn, hennes barnebarn ja). jeg klarte ikke å si annet enn ja... Da jeg fortalte det til mannen min, var det tydelig at de to hadde snakket om det allerede...

Kanksje jeg skal gå ned og prate litt med ham?

Gjest prust
Skrevet

Kan dere ikke foreslå at dere venter med feiringa av bursdagen til dere alle er samlet hos svigermor da? Så 'slipper' hun å dra nedover pga det. Det er jo liten vits siden vi kommer oppover rett etter, kan du jo si.

Slitsomt for henne og dyrt med reisen. Eller noe slikt...?

Jo, men vi skal jo feire her med mine foreldre og min søster m/ familie. Men jeg kan jo foreslå at vi tar et selskap på Vestlandet slik at bestefar også kan få være med på det! Han er for syk til å reise ned hit.

Ellers er hun som et olja lyn over fjellet og ned hit mange ganger i året - så argumentet om at det er dyrt og tar tid, faller litt i fisk :-(

Aisha1365380364
Skrevet

Jeg skjønner godt at dette ikke var det du håpet på. Svigermor mener det sikkert godt, hvis dere bor langt fra hverandre er det kanskje sjelden hun får deltatt på burdagene til ungene?

Jeg hadde blitt sprø av ha svigermor her, det ville innebært masse vasking og ryddig, samt annet merarbeid. Ikke det at jeg må ha det strøkent, men jeg er et rotehode av dimensjoner, hun har støv på hjernen, og sprer gjerne rykter om meg :/

Er det en mulighet å ta en kortere ferie hos svigers i år? 10 dager for eksempel?

Gjest signatura
Skrevet

Jo, men vi skal jo feire her med mine foreldre og min søster m/ familie. Men jeg kan jo foreslå at vi tar et selskap på Vestlandet slik at bestefar også kan få være med på det! Han er for syk til å reise ned hit.

Ellers er hun som et olja lyn over fjellet og ned hit mange ganger i året - så argumentet om at det er dyrt og tar tid, faller litt i fisk :-(

Ja. 'skyld' på bestefar! Det var lurt. Stakkar, han må jo også få være med på selskap...

Gjest prust
Skrevet

Jeg skjønner godt at dette ikke var det du håpet på. Svigermor mener det sikkert godt, hvis dere bor langt fra hverandre er det kanskje sjelden hun får deltatt på burdagene til ungene?

Jeg hadde blitt sprø av ha svigermor her, det ville innebært masse vasking og ryddig, samt annet merarbeid. Ikke det at jeg må ha det strøkent, men jeg er et rotehode av dimensjoner, hun har støv på hjernen, og sprer gjerne rykter om meg :/

Er det en mulighet å ta en kortere ferie hos svigers i år? 10 dager for eksempel?

Ja, det er godt mulig vi korter ned litt på ferien vår hvis hun kommer hit. God idé. Det har vi gjort før når stemningen blir litt trykket. Dessverre "glemmer" mannen min hvordan stemningen blir etter halvannen ukes tid...

Det blir selvfølgelig litt ekstra rydding her når hun skal komme, men hun er av typen som vasker og støvsuger hver dag av seg selv, tar gjerne vinduene, hiver ut teppet i stua og banker det, feier garasjen, lapper tøy etc før jeg får snudd meg - i tillegg til å ha middagen klar når vi kommer fra jobb :-) Så hun ER en engel - det blir bare litt mye på en gang!

Gjest prust
Skrevet

Ja. 'skyld' på bestefar! Det var lurt. Stakkar, han må jo også få være med på selskap...

:-) Skal høre med mannen min!

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Ja, jeg må nok sette grenser... Hun overrumplet meg i telefonen i stad og sa at hun lurte på å ta seg en tur til bursdagen (mitt barn, hennes barnebarn ja). jeg klarte ikke å si annet enn ja... Da jeg fortalte det til mannen min, var det tydelig at de to hadde snakket om det allerede...

Kanksje jeg skal gå ned og prate litt med ham?

Hmm... Er det noe jeg får spader av, så er det at andre avtaler overnattingsbesøk bak ryggen min...

Og så har han ikke en gang informert deg... Hadde det vært meg, hadde jeg vært mer enn irritert, ja. Og han skulle ikke en gang ha fri selv? Så han avtaler faktisk bare på dine vegne at du skal gå og underholde henne på dagtid?

Kanskje du skal dikte opp noe du har glemt? Bare si det kom litt brått på, og at du ikke tenkte på å sjekke kalenderen?

Gjest dina2
Skrevet

Hørtes himmelsk ut å komme hjem til rent hus og ferdig middag. Send hun over til meg;)

Kanskje det er godt for din svigermor å få litt miljøforandring, derfor hun kommer til dere.

Kanskje dere får korte litt ned på besøket hos henne om det blir i meste laget.

Trur ikke jeg hadde orket to uker hos svigers eller noen andre for den sak skyld, trives best alene over flere dager

Skrevet

Hos oss tror jeg vi ville løst det ved å ta en vri på egen ferie. Om vi fikk dekket opp en del av "besteforeldresamværet" hjemme, ville vi tatt en avstikker på egenhånd når vi hadde reist på familiebesøk. Eller kortet ned på tiden vi er på familiebesøk, og gjort noe helt annet.

Skrevet

Dersom det er noe dere som familie kunne ha lyst til å gjøre deler av den tiden dere normalt vlle tilbragt på Vestlandet, så gir jo hennes bursdagsbesøk muligheter for å endre litt på ferieplanene uten å såre henne.

Et annet alternativ, er om hun kan tenke seg å være barnevakt for dere en helg mens hun er hos dere , og at du og mannen din reiste bort bare dere en helg. Men dere kan kanskje ikke reise vekk sånn uten videre?

Skrevet

Dere gjør om de to ukene hos svigers til ca. én, tar en utflukt derfra og drar evt. innom igjen før dere drar hjem?

Eller en variant - at dere f.eks. tar en "omvei" på veien og kommer fram til svigers litt senere, slik at oppholdet der blir litt kortere.

Jeg tenker meg da at denne utflukten / omveien går til et barnevennlig sted hvor alle kan både se seg om og slappe av. Litt vanskelig å foreslå noe konkret med bare "Vestlandet" som utgangspunkt, men det trenger ikke bety noen lang kjøretur.

Når vi besøker mine foreldre på deres (trange) sommersted, tar vi iblant én overnatting et annet sted i løpet av oppholdet. Da får både vertskapet og vi et avbrekk (bl.a.får jeg puste litt friere uten mora mi rundt meg hele tiden), og får en lenger tur uten å tenke på ferge- og middagstider. Vi skylder på at vi vil se / vise ungene ditt og datt, og ingen blir fornærmet.

Men det er en viktig forutsetning at du og mannen din er enige, for at det skal bli vellykket.

Gjest prust
Skrevet

Dere gjør om de to ukene hos svigers til ca. én, tar en utflukt derfra og drar evt. innom igjen før dere drar hjem?

Eller en variant - at dere f.eks. tar en "omvei" på veien og kommer fram til svigers litt senere, slik at oppholdet der blir litt kortere.

Jeg tenker meg da at denne utflukten / omveien går til et barnevennlig sted hvor alle kan både se seg om og slappe av. Litt vanskelig å foreslå noe konkret med bare "Vestlandet" som utgangspunkt, men det trenger ikke bety noen lang kjøretur.

Når vi besøker mine foreldre på deres (trange) sommersted, tar vi iblant én overnatting et annet sted i løpet av oppholdet. Da får både vertskapet og vi et avbrekk (bl.a.får jeg puste litt friere uten mora mi rundt meg hele tiden), og får en lenger tur uten å tenke på ferge- og middagstider. Vi skylder på at vi vil se / vise ungene ditt og datt, og ingen blir fornærmet.

Men det er en viktig forutsetning at du og mannen din er enige, for at det skal bli vellykket.

Dette var et godt forslag, laban! Tror jeg foreslår det for min mann. Vi skal til Voss - da kunne vi f.eks. tatt to-tre dager i Bergen og dermed fått litt luft :-)

Et lite problem/utfordring er imidlertid at det alltid er en masse ting som må gjøres når vi er der på ferie. Mannen min er enebarn og vi har ansvar for en rekke bygninger (vedlikehold) og dagene flyr. Jeg er som regl barnepasser mens han og mora ordner og styrer...

Skrevet

Kanskje svigermor vil komme til dere på den bursdagen i håp om at dere skal feriere et annet sted i år. Kanskje svigermor er lei av familiebesøk i flere uker ;o)

Skrevet

Kanskje svigermor vil komme til dere på den bursdagen i håp om at dere skal feriere et annet sted i år. Kanskje svigermor er lei av familiebesøk i flere uker ;o)

*knegg*

Skrevet

*knegg*

Jeg lurer på hvorfor alle tar det som en selvfølge at de kan dra hjem på besøk i flere uker. At svigermor her blir vanskelig etter ei uke er kanskje et tegn på at hun ikke er så interessert ;o)

Foreldrene mine taklet ikke å ha meg med på påsketur hele påsken, en av ungene kunne være med men det holdt for dem.

Gjest prust
Skrevet

Kanskje det ja????!!!!

Å nei du - hun er av typen som helst så at sønnen m/familie bodde i nabohuset så hun kunne ha truffet oss hver dag!

Når situasjonen er som den er, synes hun vi kommer altfor sjelden (4-5 ganger i året) i tillegg til at hun kommer hit 3-4 ganger i året :-)

Jeg forstår det jo på en måte da. Kjedelig for dem at deres eneste barn giftet med ei sørlandsjente 45 mil unna og som slett ikke har lyst til å flytte til ei lita gjennomsiktelig vestlandsbygd...

Men en eller annen gang skal vi vel flytte...Min kjære slår nok aldri rot her!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...