Gå til innhold

Om schizofreni

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hei.

jeg vet at Simon Flem Devold har skrevet en bok, tror den het "Fristen" eller noe med "Pias bok".

Jeg har lest den boka du sikter til (husker ikke hva den heter), men synes ikke den gir noe godt bilde av schizofreni. Den "normaliserer" i alt for stor grad symptomene og bagatelliserer problemene.

En annen roman du kan lese er "Jeg lovet deg aldri en rosenhave". Jeg har ikke lest den, men den skal være god. Handlingen ligger jo noen år tilbake i tid, så den gir nok ikke et riktig inntrykk av dagens behandling av schizofreni.

Disse to romanene gir jo et bilde av hvordan to enkeltindivider har opplevd sin sykdom, de forteller ikke så mye om schizofreni som diagnose, hvilke symptomer som må være til stede, forskjellige behandlingsmuligheter etc. Hvis du er interessert i noe sånt, er det jo en del brosjyrer du kan lese, eller du kan prøve "Lærebok i psykiatri", hvis du ikke lar deg skremme av vanskelige medisinske faguttrykk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23453-om-schizofreni/#findComment-99132
Del på andre sider

Gjest kramer

Jeg har lest den boka du sikter til (husker ikke hva den heter), men synes ikke den gir noe godt bilde av schizofreni. Den "normaliserer" i alt for stor grad symptomene og bagatelliserer problemene.

En annen roman du kan lese er "Jeg lovet deg aldri en rosenhave". Jeg har ikke lest den, men den skal være god. Handlingen ligger jo noen år tilbake i tid, så den gir nok ikke et riktig inntrykk av dagens behandling av schizofreni.

Disse to romanene gir jo et bilde av hvordan to enkeltindivider har opplevd sin sykdom, de forteller ikke så mye om schizofreni som diagnose, hvilke symptomer som må være til stede, forskjellige behandlingsmuligheter etc. Hvis du er interessert i noe sånt, er det jo en del brosjyrer du kan lese, eller du kan prøve "Lærebok i psykiatri", hvis du ikke lar deg skremme av vanskelige medisinske faguttrykk.

Takk for tips om litteratur. Skal se om jeg får tak i de bøkene

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23453-om-schizofreni/#findComment-99141
Del på andre sider

Gjest kramer

hei.

jeg vet at Simon Flem Devold har skrevet en bok, tror den het "Fristen" eller noe med "Pias bok".

Takk for tips om litteratur. Har det jeg trenger stort sett av faglitteratur, men ønsker også å belyse problemet med skjønnlitteratur. Det er værre å finne dette enn faglitteratur.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23453-om-schizofreni/#findComment-99144
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...