Gå til innhold

Snart tannlegen igjen - kan man få NOK bedøvelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snart er det tur til tannlegen igjen. Gruer meg ikke så forferdelig mye lenger.

Jeg har alltid vært redd sprøyter nemlig. SINNNSYKT REDD. Gikk ikke til tannlegen på 8 pga det.

Men for et år siden så ble jeg frivillig med på et odontofobi prosjekt som gikk ut for å eksponere meg for sprøyte i munnen.

Riktig tøff var jeg. Jeg tok nemlig 19 - NITTEN - stikk på ulike steder i munnen.

Både med bringebærsalve og uten.

Så da jeg kom til tannlegen som jeg fikk tildelt noen uker etterpå, så var ikke sprøyten NOE problem. Og jeg hadde et skikkelig feit hull i den ene visdomstannen. Og da mener jeg FEIT, halve tanna var godt spist innover. Ikke rart jeg har hatt sinnsykt vondt i kjeften i flere mnd før jeg gikk til tannlegen.

SÅ tannen ble trukket.

Men, tror jeg har fått et hull igjen. Og nå er det ikke sprøyten som skremmer meg, men borret. Jeg har bare hatt et pittelite hull som 15 åring hvor jeg valgte å borre uten bedøvelse for å kjenne på det.

Så da er spørsmålet mitt, nå som jeg ikke er redd for sprøyten, kan jeg få NOK bedøvelse til å IKKE KJENNE NOE SMERTER av borringen?

Har nemlig hørt at NOE smerte kjenner man?

Fortsetter under...

Gjest Persille
Skrevet

Ja, man kan det.

Jeg har ekstrem tannlegeskrekk - men tannlegen min doper meg som bare det!

En liten valium før jeg går dit, hans sprøytefetisjisme - og så er alt så bra :)

Mary Poppins
Skrevet

Du har skrekk for sprøyter men likevel ble du med på et prosjekt som gikk ut på at du måtte ta NITTEN sprøyter i munnen? Oh my god!!! Jeg har sprøyteskrekk jeg også og jeg tror jeg heller vil dø enn å få 19 spøryter i munnen, isåfalls skulle jeg ligget i narkose! Må si du var tøff :)

Skrevet

Jeg tror nok du kan kjenne litt smerter, men bedøvelsen tar veldig mye. Jeg har boret en gang uten bedøvelse pga skrekk for sprøyta. Da han kom sakte mot meg med den lange spissen fikk jeg panikk.

Skrevet

Kjenner man noe har man fått for lite.

Er du redd kan du like gjerne spørre om 2x med en gang. Dersom jeg piper fyller tannlegen min på mer :-)

Og ja, man kan helt fint få nok til at man ikke kjenner noe som helst.

Skrevet

Du har skrekk for sprøyter men likevel ble du med på et prosjekt som gikk ut på at du måtte ta NITTEN sprøyter i munnen? Oh my god!!! Jeg har sprøyteskrekk jeg også og jeg tror jeg heller vil dø enn å få 19 spøryter i munnen, isåfalls skulle jeg ligget i narkose! Må si du var tøff :)

Ja. Prosjektet var gratis ser du. Og det koster vanligvis å gå gjennom en sånn sesjon.

Jeg var lei av å være redd sprøyter så jeg tenkte jeg skulle ta meg sammen.

Men sesjonen tok TRE timer. Det var forsiktig tilnærming av munnen hele tiden. Så og så mange ganger hvor jeg bare så på sprøyten, så og så mange ganger hvor jeg holdt sprøyten, med kapsen på, uten kapsen, halv meter fra munnen,nære munnen, bare hvilende i munnen, i munnen uten å stikke osv.

Jeg fikk også knekke nåla, for å se at den ikke knakk så lett :)

Tilslutt så ble skrekken mindre og mindre, og da første stikk var tatt, så øvde "vi" med så mange stikk som mulig. Ene siden med sånn bringebærsalve som lammer kjøttet litt, så på den andre siden uten noe bedøvelse.

De siste 5 stikkene inkluderte også bedøvelse.

Følte meg skikkelig tøff i etterkant ja :D

Er svært glad jeg gjorde det :)

Siden jeg var med på prosjektet så fikk jeg også tildelt en tannlege som har odontofobi som spesial felt, og gjett om han var den mest behagelige tannlegen jeg noen gang har vært borti.

Så mye at jeg faktisk takket ham for en positiv opplevelse da jeg betalte! *ler*

Annonse

bugge -jenta
Skrevet

Ha en avtale meg legen om at hvis du sier "ahhh" betyr det at du kjenner noe. Jeg har akkurat operert to operasjoner i tannkjøttet. Den første gangen fikk jeg tretten- fjorten stikk i overmunnen. De ombestemte seg på siden de ville ta. Eneste gangen jag sa "ahhh" var når den ene kleip hardt til på den nedre leppa med ei klype.

Si du vil ha tilstrekkelig, og du kjenner ikke en ting. Sprøyter er rene velsignelsen, spør du meg som har boret uten i hele oppveksten.

Skrevet

"Har nemlig hørt at NOE smerte kjenner man?"

Det er ikke min erfaring. Etter mange år uten hull eller andre ulumskheter i munnen, hadde jeg en høst nå der jeg var gjennom både det ene og det andre. Jeg fikk bedøvelse hver gang, og kunne ligge helt avslappa etterpå uten å kjenne noe som helst (utenom hendene til tannlegen som dro til i munnvikene).

Skrevet

Du kan få så mye bedøvelse at du ikke kjenner en dritt:-)

Skrevet

Jeg ber alltid om MYE bedøvelse. Og får det. Kjenner aldri noe. Tannlegen ber meg om å si fra hvis jeg kjenner noe, så setter han mer bedøvelse.

Skrevet

Neida. Jeg forlanger bedøvelse om han bare skal titte inn i munnen min omtrent. :o) Får 2-3 stikk før han kommer med boret og kjenner ingenting. Jeg lover!

Skrevet

Jeg åpner ikke kjeften før han står klar med sprøyta jeg.

Men du kjenner når man borrer.

Du kjenner ikke smerter, men ubehag!

Skrevet

Om bedøvelsen sitter så skal du ikke kjenne noe, men smerte forsterkes når man er redd, og dessuten vil du jo kjenne press og vibrasjoner, samt høre lyden, slik at det fremdeles kan gi deg ubehag. Det kan hjelpe å ha musikk i ørene, ta med deg iPod/CD-spiller/Walkman.. og spill favorittmusikken på høyt volum din mens borrigen pågår. :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...