Mary Poppins Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Sitter å leser til finanseksamen og det er en ting jeg lurer på som kanskje noen kan hjelpe meg med. Jeg skal finne renten i. 102,766 = 8/(1+i) + 108/(1+i)^2 Hvordan kan jeg gjøre dette på lettest mulig måte? Jeg tror det skal være mulig å gjøre det raskt på (casio) kalkulator men jeg har ikke fått med meg hvordan. Noen som vet? 0 Siter
fugazi Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 sett fra et matematisk standpunkt, sånn veldig raskt, så er det bare å gjøre om hele regnestykket til en andregradslikning uten nevnere. og så løses denne med casiokalkulatoren. men kanskje det kan gjøres lettere med en hp 17b/19b, om du kan bruke en slik? 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Skrevet 13. juni 2006 sett fra et matematisk standpunkt, sånn veldig raskt, så er det bare å gjøre om hele regnestykket til en andregradslikning uten nevnere. og så løses denne med casiokalkulatoren. men kanskje det kan gjøres lettere med en hp 17b/19b, om du kan bruke en slik? Nope kan ikke bruke en slik. Ja jeg vet jeg kan gjøre den om til en andregradslikning men det tar litt tungvint, så jeg tenkte det fantes en enklere måte å gjøre det på. Jeg får bare håper jeg ikke får en sånn en til eksamen:) 0 Siter
fugazi Skrevet 13. juni 2006 Skrevet 13. juni 2006 Nope kan ikke bruke en slik. Ja jeg vet jeg kan gjøre den om til en andregradslikning men det tar litt tungvint, så jeg tenkte det fantes en enklere måte å gjøre det på. Jeg får bare håper jeg ikke får en sånn en til eksamen:) tja. hvis du setter (1 + i) = x, så er det jo gjort i en fei å løse den som andregangslikning. men hvis du vet om en enda raskere måte enn det, så fortell gjerne om den 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Skrevet 13. juni 2006 tja. hvis du setter (1 + i) = x, så er det jo gjort i en fei å løse den som andregangslikning. men hvis du vet om en enda raskere måte enn det, så fortell gjerne om den Nei jeg kan ikke noe enklere, men det går forøvrig ganske fort så lenge det ikke er flere ledd enn som så 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.