Gå til innhold

matte, finne renten på raskets måte.

Anbefalte innlegg

Mary Poppins
Skrevet

Sitter å leser til finanseksamen og det er en ting jeg lurer på som kanskje noen kan hjelpe meg med.

Jeg skal finne renten i.

102,766 = 8/(1+i) + 108/(1+i)^2

Hvordan kan jeg gjøre dette på lettest mulig måte? Jeg tror det skal være mulig å gjøre det raskt på (casio) kalkulator men jeg har ikke fått med meg hvordan.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sett fra et matematisk standpunkt, sånn veldig raskt, så er det bare å gjøre om hele regnestykket til en andregradslikning uten nevnere. og så løses denne med casiokalkulatoren.

men kanskje det kan gjøres lettere med en hp 17b/19b, om du kan bruke en slik?

Mary Poppins
Skrevet

sett fra et matematisk standpunkt, sånn veldig raskt, så er det bare å gjøre om hele regnestykket til en andregradslikning uten nevnere. og så løses denne med casiokalkulatoren.

men kanskje det kan gjøres lettere med en hp 17b/19b, om du kan bruke en slik?

Nope kan ikke bruke en slik.

Ja jeg vet jeg kan gjøre den om til en andregradslikning men det tar litt tungvint, så jeg tenkte det fantes en enklere måte å gjøre det på. Jeg får bare håper jeg ikke får en sånn en til eksamen:)

Skrevet

Nope kan ikke bruke en slik.

Ja jeg vet jeg kan gjøre den om til en andregradslikning men det tar litt tungvint, så jeg tenkte det fantes en enklere måte å gjøre det på. Jeg får bare håper jeg ikke får en sånn en til eksamen:)

tja. hvis du setter (1 + i) = x, så er det jo gjort i en fei å løse den som andregangslikning. men hvis du vet om en enda raskere måte enn det, så fortell gjerne om den :)

Mary Poppins
Skrevet

tja. hvis du setter (1 + i) = x, så er det jo gjort i en fei å løse den som andregangslikning. men hvis du vet om en enda raskere måte enn det, så fortell gjerne om den :)

Nei jeg kan ikke noe enklere, men det går forøvrig ganske fort så lenge det ikke er flere ledd enn som så :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...