Gå til innhold

Stress/ depresjon

Anbefalte innlegg

Dette tar en tid å forklare - så innlegget blir langt. Det kan se ut som om dette er feilpostet, men jeg tror det hører hjemme under psykiatri.

Kjæresten min og jeg har hatt en del problemer i samlivet seksuellt. Samleie er uaktuelt da det er svært ubehagelig for henne. Hun får stikkende smerter i vagina ved penetrasjon.

Hun har vært til fem forskjellige gynekologer som har gitt fem forskjellige svar på hva som er galt. Ingen av rådene de har gitt har hjulpet. Kjæresten min har også gjennomgått en liten operasjon som ikke hjalp. Vi har lest bøker og snakket med leger i halvannet år uten å finne noe som hjelper.

Plutselig kom jeg over en artikkel i Dagbladet (ca. 2 måneder siden tror jeg). Jeg husker ikke hva lidelsen ble kalt ("vestalisme"?), men symptomene stemmer ganske godt: stikkende smerter i underlivet ved samleie. Kan føre til at samleie blir umulig. Rammer oftest unge kvinner som stresser mye og reagerer somatiserede på stress. Rammer 10-12% av alle unge jenter i varierende grad.

Kjæresten min er 24 og har et fryktelig dårlig selvbilde. Hun misliker jobben sin, men er overbevist om at hun ikke vil være i stand til å fikse en annen jobb. Det hender at hun ikke får sove fordi hun gruer seg for å gå på jobb. Hun er konstant bekymret/ smådeprimert, både for jobb og mye annet. Jobben stresser henne i den grad at den kan spolere fridager. Og allikevel vil hun ikke søke noe nytt av redsel for ikke å fikse det.

Jeg har også hørt at stress kan føre til problemer med fordøyelse og luftsmerter. Hun har begge deler i rikt monn. Hun plages også av hodepine.

Nå kommer jeg til poenget:

Jeg tror dette stresset/ depresjonen er årsaken til hodepinen, luftsmertene, fordøyelsesbesværet og problemene i sexlivet.

Hun vil ikke snakke med en lege om dette ("jeg er da ikke psykisk syk!"), og blir lei seg hvis jeg kommer inn på det. Til sist har hun gått med på at jeg kan spørre en onlinelege om dette. Det gjøres herved.

Jeg håper inderlig noen kan gi meg et svar/ råd. Jeg føler meg så maktesløs: hun har det ikke bra med nekter å snakke med en lege om problemene.

Krysser fingrene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23461-stress-depresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tror du har rett. Tilstanden heter vaginisme.

Jeg har hatt to par til behandling som har hatt denne lidelsen. Begge ble kvitt problemet etter et par måneder.

Selv om det er kvinnen som har det fysiske/psykiske problemet, mener jeg det er riktig at dette behandles som et parproblem. Jeg tror knapt det lar seg løse uten at mannen er med.

Jeg synes du skal vise dette svaret til din kjære. Se på det som et felles problem og søk hjelp. Uten hjelp er det bare et tidsspørsmål før forholdet ryker.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23461-stress-depresjon/#findComment-99168
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...