Gå til innhold

Blomsterdamer, se her!

Anbefalte innlegg

Gjest trultemor26
Skrevet

Jeg har bestemt meg for at jeg skal pynte opp inngangspartiet mitt med litt blomster. Jeg har 3 krukker og kjøpt en 20 liters pose med blomsterjord. Så har jeg ikke kommet lengre for jeg klarte ikke å bestemme meg for hvilke blomster jeg skal ha.

Men er det noe hokus pokus eller? Er det bare å stappe litt jord oppi krukka sammen med blomsten og vips, ferdig? Hva med dreneringskuler? Leste noe om det da jeg var på Hageland i stad. Skal det på toppen, i bunn eller blandes med jorda?

Noen som har link til en side med uteblomster, om hva de tåler og åssen de skal håndteres og sånn?

På forhånd takk!

*skikkelig grønn på dette området her*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

20 liter jord er ikke så mye. Ern dyr måte å kjøpe jord på er det også. Det er billigere med større sekker, men om krukkene ikke er så store, så holder det kanskje?

Om du trenger dreneringskuler så skal de i bunnen av potta. Jeg bruker vanligvis ikke det, om det er hull i potta så vannet renner gjennom. Skal du ha kuler, så legg en nylonstrømpe eller noe over kulene før jorda, så renner ikke jorda ned mellom kulene.

Langtidsgjødsel har jeg sans for. Jeg har det omtrent der røttene begynner, altså omtrent på dybden på potta planten kom i. Plantejord inneholder ellers gjødsel for ca 14 dager, så må du begynne å gjødsle, om du foretrekker å gjødsle i vannet.

Eller du kan droppe gjødslingen og få litt mindre planter.

Det er viktig for de fleste blomtrende planter at man er flink til å knipe av de visne blomstene. Plantens mål her i livet er å formere seg, altså sette frø. Når du kniper av visne blomster får den ikke laget frø og den må komme med flere blomster.

Betlehemsstjerner og superpetunia/surfina er skikkelig kjipe i forhold til at de må knipes masse hele tiden. Kjedelig. Kjøp heller georginer eller noe! Og det er fint med gress og stråplanter. Det trenger ikke være blomster på alt.

Lykke til

Gjest abrahamsen
Skrevet

Jeg legger litt singel i bunn av krukka, har i litt jord, setter planten i og fyller opp med jord rundt. Det er ikke vanskelig. Lykke til!

Skrevet

Jeg er som deg - og keg kjøpte spanke margeritter og rundt dem satte jeg blå kantLobelia :) Det ble pent!

Gjest trultemor26
Skrevet

Hei!

20 liter jord er ikke så mye. Ern dyr måte å kjøpe jord på er det også. Det er billigere med større sekker, men om krukkene ikke er så store, så holder det kanskje?

Om du trenger dreneringskuler så skal de i bunnen av potta. Jeg bruker vanligvis ikke det, om det er hull i potta så vannet renner gjennom. Skal du ha kuler, så legg en nylonstrømpe eller noe over kulene før jorda, så renner ikke jorda ned mellom kulene.

Langtidsgjødsel har jeg sans for. Jeg har det omtrent der røttene begynner, altså omtrent på dybden på potta planten kom i. Plantejord inneholder ellers gjødsel for ca 14 dager, så må du begynne å gjødsle, om du foretrekker å gjødsle i vannet.

Eller du kan droppe gjødslingen og få litt mindre planter.

Det er viktig for de fleste blomtrende planter at man er flink til å knipe av de visne blomstene. Plantens mål her i livet er å formere seg, altså sette frø. Når du kniper av visne blomster får den ikke laget frø og den må komme med flere blomster.

Betlehemsstjerner og superpetunia/surfina er skikkelig kjipe i forhold til at de må knipes masse hele tiden. Kjedelig. Kjøp heller georginer eller noe! Og det er fint med gress og stråplanter. Det trenger ikke være blomster på alt.

Lykke til

Jeg har 3 små krukker så det holder sikkert med jord.

Tusen takk for flott svar! Skal ut og kjøpe blomster i morra, gleder meg!

Gjest trultemor26
Skrevet

Jeg er som deg - og keg kjøpte spanke margeritter og rundt dem satte jeg blå kantLobelia :) Det ble pent!

Spanske margeritter så jeg på i stad faktisk! Fine de!

Gjest trultemor26
Skrevet

Jeg legger litt singel i bunn av krukka, har i litt jord, setter planten i og fyller opp med jord rundt. Det er ikke vanskelig. Lykke til!

ok, da skal vi se om jeg også får det til.. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...