Gå til innhold

betennelse i egglederne og graviditet

Anbefalte innlegg

Gjest Mainne

Hei!Har nettopp vært innlagt med en kraftig betennelse i egglederne, hovedsakelig på den ene siden, hvor legen sier den mest sannsynlig er helt ødelagt. Men legen fant også tendenser til betennelse på den andre, dette var så lite at det ikke lot seg måle på ultralyd. jeg går nå på antibiotika i 14 dager og skal inn til kontroll på sykehuset om 6 til 8 uker. Før dette oppsto hadde vi håpet jeg skulle bli gravid i løpet av sommeren.. Det vi lurer på er når kan jeg forsøke å bli gravid? Det ble sagt at muligheten for graviditet utenfor livmoren kunne være mindre før betennelsen fikk gro fordi det senere vil oppstå arrvev i egglederne, stemmer dette? Bør jeg vente til etter kontrollen eller kan vi bare begynne? og kan antibiotikaen jeg nå tar skade eggene? Kan betennelsen komme tilbake under en graviditet og hva skjer da? Dette ble mange spørsmål på en gang, men håper du skjønner sammenhengen i dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234710-betennelse-i-egglederne-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du bør nok vente med å forsøke å bli gravid til du er frisk av betennelsen og ferdig med antibiotikum. Det er vel ikke så mye man egentlig kan kontrollere annet enn å høre om du har problemer.

Det med at du bør bli gravid før det ar dannet seg arrvev er nok en meget løs hypotese, en betent eggleder vil ikke fungere selv om den er åpen.

Antibiotikum skader ikke eggene, tenk hvor mange kvinner som får antibiotikum før de blir gravide! Eggene nydannes ikke, så de blir utsatt for litt av hvert i tidens løp. Men ’gamle egg’ (hos kvinner over 35-40 år) lar seg ikke så lett befrukte.

Under graviditet oppstår det ikke egglederbetennelse, den gravide livmor danner en beskyttende blokade.

Lykke til med forsøket å bli gravid. Hvis det går mer enn ett år uten resultat, kan dere søke legehjelp (15% får probemer etter en egglederbetennelse, men 85% har ikke problem !).

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...