Gå til innhold

Er egget kokt eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det en smart måte å finne ut om et egg er kokt eller ikke uten å kakke hull på det?

Vann-trikset har man jo for å se om egget er dårlig eller ikke, så det må vel være en måte å sjekke om det er kokt eller ikke også?

Sånn går det når man legger kokte og ikke-kokte egg sammen... *klaske panna*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan se forskjell hvis du legger egget på kjøkkenbenken og forsøker å få det til å snurre. Et kokt egg vil snurre lett og fort. Snurrer du et rått egg vil det kjennes annerledes - det blir motstand inni (Newtons lov) så du får det bare til å snurre littegranne.

Skrevet

Dersom du snurrer egget fort rundt, så snurrer et kokt egg mye fortere/lengre enn et rått egg:-)

Skrevet

Dersom du snurrer egget fort rundt, så snurrer et kokt egg mye fortere/lengre enn et rått egg:-)

Det stemmer, det bruker bare lenger tid på å komme i gang. :o)

Skrevet

Sorry, nå snakker jeg bare tull her :(

Skrevet

Ehm... Man kan legge egget på bordet, snurre det rundt, for så å stoppe det i å snurre ved å legge en finger oppå det. Også husker jeg ikke helt - hvis det er kokt vil det fortsette å snurre når du fjerner fingeren. Er det ukokt, vil det ligge stille når du fjerner fingeren. Eller var det omvendt...?

God hjelp fra meg? ;o)

Skrevet

Ehm... Man kan legge egget på bordet, snurre det rundt, for så å stoppe det i å snurre ved å legge en finger oppå det. Også husker jeg ikke helt - hvis det er kokt vil det fortsette å snurre når du fjerner fingeren. Er det ukokt, vil det ligge stille når du fjerner fingeren. Eller var det omvendt...?

God hjelp fra meg? ;o)

Øhhh...du mener at det kokte egget begynner å snurre igjen av seg selv, etter at du fjerner fingeren...? :-)

"............................................"

Skrevet

God hjelp fra meg? ;o)

Haha... tuuuuusen takk *knegg*

Skrevet

Hehe... ok... prøver en snurrings.

Skrevet

God hjelp fra meg? ;o)

Det er omvendt.

Skrevet

Øhhh...du mener at det kokte egget begynner å snurre igjen av seg selv, etter at du fjerner fingeren...? :-)

"............................................"

Ja, faktisk. Bare prøv. Du skal jo bare såvidt ta fingeren nedpå egget da. Ikke trykke fingeren hardt nedpå. Et kokt egg vil fortsette å snurre etter du har fjernet fingeren, et rått vil bare stoppe helt. (eller omvendt da - husker ikke)

Skrevet

Ok :o)

Grunnen er at egget er flytende inni. Innmaten vil fortsatt være "i fart" og drive det rå egget videre rundt så det fortsetter å snurre. :o)

Det kokte egget vil bare stoppe siden det er fast masse på innsiden.

Skrevet

Grunnen er at egget er flytende inni. Innmaten vil fortsatt være "i fart" og drive det rå egget videre rundt så det fortsetter å snurre. :o)

Ok, ganske logisk, når jeg tenker etter...

Skrevet

Ja, faktisk. Bare prøv. Du skal jo bare såvidt ta fingeren nedpå egget da. Ikke trykke fingeren hardt nedpå. Et kokt egg vil fortsette å snurre etter du har fjernet fingeren, et rått vil bare stoppe helt. (eller omvendt da - husker ikke)

Ok, mulig jeg skummet litt for raskt. Jeg leste at du skulle _stoppe_ egget med fingeren. Hvis du gjør det, så begynner det selvfølgelig ikke å snurre igjen av seg selv.

"..........................................."

Gjest Heffenlompa
Skrevet

Nei, det er omvendt. Det råe egget vil spinne saktere enn det kokte fordi innmaten vil bremse opp farten. Det er ikke uten grunn at vann blir brukt til stabilisering i mange tilfeller.

Skrevet

Nei, det er omvendt. Det råe egget vil spinne saktere enn det kokte fordi innmaten vil bremse opp farten. Det er ikke uten grunn at vann blir brukt til stabilisering i mange tilfeller.

Ja, men her var det snakk om at man snurrer egget, deretter stoppe det et lite øyeblikk med fingeren for deretter å slippe opp. Da vil man se at det rå egget fortsetter å spinne en halv omdreining eller så, mens det kokte egget bare blir liggende stille. :o)

Skrevet

Ok, mulig jeg skummet litt for raskt. Jeg leste at du skulle _stoppe_ egget med fingeren. Hvis du gjør det, så begynner det selvfølgelig ikke å snurre igjen av seg selv.

Å, vi kan godt lage en diskusjon ut av det også!

;o)

Skrevet

Å, vi kan godt lage en diskusjon ut av det også!

;o)

Tja...kun hvis det er noe logisk grunnlag for det :-)

Men jeg skjønner hva du mener nå når det er klarlagt at det er omvent. Da stemmer fysikken :-)

Skrevet

Syng to vers av "Ja, vi elsker " i meget langsomt tempo.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...