Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.Jeg har slitt mye med mensen i mange år.Ble dyttet på p piller i mange år for det ble påvist at jeg hadde for lite kvinnelige hormoner. Jeg fikk en ny doktor for ca 2 år siden og han fant ut at jeg hadde for lavt stoffskifte og gav meg levaxin. Tar nå en 100mg tablett hver dag. Jeg sluttet med ppiller i november og hadde min siste mens i desember. Jeg har ikke sett det minste tegn til mensen etter dette. Jeg og mannen min har prøvd siden jul å bli gravide. Jeg har tatt mange prøver, både dyre fra apoteket og billige fra nettet, der ALLE prøvene viser at jeg er gravid. Hver gang jeg kommer til doktoren og tar blodprøve viser det seg at jeg ikke er gravid likevel og denne prosessen begynner både og bli dyr og ikke minst litt kjedelig. HVa er vitsen med hjemmetester når de ikke funker? Har lest en del på nett at levaxin påvirker graviditet - på godt og vondt - er ny i gamet her og vet egentlig lite om produktet og dets bivirkninger. Nå sitter jeg her igjen. Ny test, ny påvist graviditet. Har slitt endel på jobben mentalt og har sykemeldt meg noen uker da jeg stadig tenker for mye, som igjen fører til mye humørsvininger og endel frustrasjon som min mann må høre på.. Jeg har de siste 2-3 ukene gått KONSTANT på do, kan gå så ofte som 3 ganger pr kvarter bare for en liten skvett. Jeg prøver å vente, men blir så trengt at det gjør vondt men når jeg kommer meg på do, så er det så lite som skal ut at det er flaut. Jeg sliter mye med magevondt. Får endel oppstøt/raping uten å ha spist noe spesielt. Noen av mine nære mener jeg kanskje sliter med et magesår. Noen dager er greie, andre dager sliter jeg enormt med magesmerter av mange slag. Stort sett midt på magen, litt under navlen. Jeg har nå lest endel på nett ang graviditet, symptomer, levaxin, hyppig vannlating etc etc og jeg ønsker å dra tilbake til doktoren min igjen å testes ang gravididtet, men føler på en måte at det gidder jeg ikke. Ingen vits.. de blir vel lei av å ha meg trekkende der hele tiden. Jeg kan jo også fortelle at jeg har mange symtomer som kan både gjelde levaxin, psyken min og evnt graviditet, jeg fryser mye er utrolig mye sliten, sover kanskje 9 timer på natta og er trett igjen 3-4 timer etter at jeg har stått opp. Jeg føler jeg blir mer og mer lat men vet at dette kan komme av både problemene jeg sliter med på jobben og levaxin. Jeg ønsker sterkt å bli gravid, og det er vel også en påkjenning, men jeg har gitt meg selv en slags nektelse her - jeg kan ikke bli gravid - dårlig mens i mange år, feilproduksjon av kvinnelige hormoner (var det jeg hørte i mange år) - jeg er også overvektig, er 170 høy og veier ca 100 kg - sliter ikke med det personlig, men får jo stadig høre av andre at det innvirker det også. jeg er en aktiv av person, elsker å svømme og jobber tross alt i barnehage der vi flyr stadig etter barna. (Så vekten har aldri plaget meg personlig). Jeg skriver til deg for å kanskje få vite litt om hva som skjer med meg. Er alt bare hypokoder tanker, frysninger, tretthet, magevondt/hyppig vannlating etc, er det medisinene eller kan jeg rett og slett være gravid?? Jeg håper jo på det siste, men har som sagt mistet gleden i å teste meg. Testet meg selv i dag med en apotek-test, selvfølgelig viste det 2 tydelige strek - men er ikke overbevist. Dessverre. Håper på hurtig svar!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234754-gravid-eller-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tweetybilla

Hei!

Jeg har også lavt stoffskifte (hypothyreose) og har tatt levaxin i 7 år. Jeg er nå gravid i uke 6, og har ikke vært hos lege enda, har time i morgen. Har vært å tatt blodprøver av stoffskiftet da... uff.. håper virkelig ikke jeg opplever det samme som deg, jeg har bare fått bekreftet graviditet med tester fra apoteket. Jeg har akkurat de samme symptomene som deg, med ekstremt trøtthet og slapp med påfølgende nedstemthet. I tillegg har jeg begynt å bli ekstremt kvalm og har ømme bryster. Jeg synes du skal ta deg en tur til legen og ta en test. Det er bedre enn å gå å lure, siden du har opplevd dette så mange ganger. De blir ikke lei deg på legesenteret, det er jo en grunn til at du kommer!

Jeg slet veldig lenge etter at det ble oppdaget at jeg hadde lavt stoffskifte, det tok kanskje 3-4 år før jeg begynte å føle meg "normal" igjen. Det var like lang tid som det gikk før de fant ut av doseringa mi på Levaxin.

Men jeg lurer på hvor du har lest at Levaxin kan påvirke fosteret? Jeg har ikke sett det stå hverken i felleskatalogen eller på etiketten på boksen. Det jeg vet er at ubalansert stoffskifte er ugunstig for et foster, og at man har lettere for å abortere med denne sykdommen og at man derfor ofte får tettere oppfølging av lege når man er gravid.

Håper virkelig at du er gravid denne gang og at alt går bra! Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234754-gravid-eller-ikke/#findComment-1796100
Del på andre sider

Hei!

Jeg har også lavt stoffskifte (hypothyreose) og har tatt levaxin i 7 år. Jeg er nå gravid i uke 6, og har ikke vært hos lege enda, har time i morgen. Har vært å tatt blodprøver av stoffskiftet da... uff.. håper virkelig ikke jeg opplever det samme som deg, jeg har bare fått bekreftet graviditet med tester fra apoteket. Jeg har akkurat de samme symptomene som deg, med ekstremt trøtthet og slapp med påfølgende nedstemthet. I tillegg har jeg begynt å bli ekstremt kvalm og har ømme bryster. Jeg synes du skal ta deg en tur til legen og ta en test. Det er bedre enn å gå å lure, siden du har opplevd dette så mange ganger. De blir ikke lei deg på legesenteret, det er jo en grunn til at du kommer!

Jeg slet veldig lenge etter at det ble oppdaget at jeg hadde lavt stoffskifte, det tok kanskje 3-4 år før jeg begynte å føle meg "normal" igjen. Det var like lang tid som det gikk før de fant ut av doseringa mi på Levaxin.

Men jeg lurer på hvor du har lest at Levaxin kan påvirke fosteret? Jeg har ikke sett det stå hverken i felleskatalogen eller på etiketten på boksen. Det jeg vet er at ubalansert stoffskifte er ugunstig for et foster, og at man har lettere for å abortere med denne sykdommen og at man derfor ofte får tettere oppfølging av lege når man er gravid.

Håper virkelig at du er gravid denne gang og at alt går bra! Lykke til!

Hei og takk for svar! Jeg sa ikke at levaxin påvirker fosteret, men jeg har lest flere ganger at folk med høyt stoffskifte kan slite med å bli gravid. Folk med lavt stoffskifte trenger levaxin for å høyne sitt, men blir dosen for høy vil det si på samme måten som høyt stoffskifte: en kan slite med å bli på vei. Skjønner du? Du er "heldig" som sliter med kvalme også. Hadde jeg bare fått det så hadde jeg kanskje følt det annerledes -men kvalmen uteblir.. foruten disse gulpene mine da, som kan være grunn til mange andre ting.. Jeg tenker på å dra til doktoren og ta blodtest ja, men tenker samtidig, hva er vitsen, jeg har jo gjort det så mange ganger før. orker jeg å få et negativt svar igjen? da kan jeg jo evnt bare vente en mnd og to og se om kroppen forandrer seg... skjønner du ? Vi drar på ferie på lørdag, og uansett vil det gå tre uker før vi er hjemme igjen og jeg kan alltids teste meg da - så slipper jeg "nedturen med negativt svar" iallefall de tre ukene. Det er utrolig hvordan det sliter på en å håpe en er gravid, og få test etter test som viser positivt, men hos doktoren er det negativt. Doktoren blir jo bare glad for penga, men jeg blir litt lei meg av å betale og betale for å få vite det samme hele tiden.... JEg synes det er rart at jeg bestandig får positivt på apotek testene, og lurer derfor på om der er noe i levaxinen som gjør at det blir feil resultat.. ikke vet jeg... Er iallefall glad det er flere i samme båt som meg! Lykke til i morgen! Gled deg, du er nok gravid du! Du virker så sikker selv og har de rette symptomene:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234754-gravid-eller-ikke/#findComment-1796115
Del på andre sider

Tweetybilla

Hei og takk for svar! Jeg sa ikke at levaxin påvirker fosteret, men jeg har lest flere ganger at folk med høyt stoffskifte kan slite med å bli gravid. Folk med lavt stoffskifte trenger levaxin for å høyne sitt, men blir dosen for høy vil det si på samme måten som høyt stoffskifte: en kan slite med å bli på vei. Skjønner du? Du er "heldig" som sliter med kvalme også. Hadde jeg bare fått det så hadde jeg kanskje følt det annerledes -men kvalmen uteblir.. foruten disse gulpene mine da, som kan være grunn til mange andre ting.. Jeg tenker på å dra til doktoren og ta blodtest ja, men tenker samtidig, hva er vitsen, jeg har jo gjort det så mange ganger før. orker jeg å få et negativt svar igjen? da kan jeg jo evnt bare vente en mnd og to og se om kroppen forandrer seg... skjønner du ? Vi drar på ferie på lørdag, og uansett vil det gå tre uker før vi er hjemme igjen og jeg kan alltids teste meg da - så slipper jeg "nedturen med negativt svar" iallefall de tre ukene. Det er utrolig hvordan det sliter på en å håpe en er gravid, og få test etter test som viser positivt, men hos doktoren er det negativt. Doktoren blir jo bare glad for penga, men jeg blir litt lei meg av å betale og betale for å få vite det samme hele tiden.... JEg synes det er rart at jeg bestandig får positivt på apotek testene, og lurer derfor på om der er noe i levaxinen som gjør at det blir feil resultat.. ikke vet jeg... Er iallefall glad det er flere i samme båt som meg! Lykke til i morgen! Gled deg, du er nok gravid du! Du virker så sikker selv og har de rette symptomene:)

Ja, sjønner hva du mener med bortkasta penger osv. Men samtidig, hvis du virkelig er gravid denne gangen, er det viktig for fosteret at stoffskiftet ditt er i orden, og hvis du går for lenge før du tester det, så er jo ikke det gunstig heller!

Da skjønner jeg hva du mente med Levaxin.. det gikk kanskje litt fort i svingene her når jeg svarte! :-)

Jeg er ganske så sikker på graviditet siden jeg er så kvalm og uvel, og stoffskiftet mitt har vært ganske stabilt de siste 2 årene, men man kan aldri vite!

Lykke til med blodprøvene i morgen, og så får du ha en riktig god ferie!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234754-gravid-eller-ikke/#findComment-1796129
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har først i dag fått ditt spørsmål fra annet forum. Jeg skal forsøke å svare på dine spørsmål.

For det første hvorfor testen på graviditet slår ut uten at du er gravid. Det er mystisk for testene skulle være meget sikre uten mulighet for feil.

Noen av de symptomer du beskriver (tretthet, frysning osv.) kan ses ved lavt stoffskifte, så det bør du sjekke at det er tilstrekkelig kontrollert og effektivt behandlet.

Dine manglende menstruasjoner bør utredes. En nærliggende årsak er tilstanden PCOS (poly cystisk ovarie syndrom) hvor eggløsning ikke fungerer og hvor eggene i stedet samler seg i små cyster på eggstokken. Overvekt og ev. øket hårvekst i ansikt og på kroppen kan også ses ved denne tilstanden.

Jeg synes du skal be din lege om en henvisning til spesialist i gynekologi som kan ta hånd om dette, få deg skikkelig utredet med hormonprøver (blodprøver) og ultralyd av eggstokkene.

Hvis PCOS er forklaringen hos deg, så er det viktigste å gå ned i vekt. Jeg vet at det er lette sagt en gjort, men søk ev profesjonell hjelp. Eggløsning kan stimuleres med tabletter eller sprøyter.

Som sagt, du trenger hjelp fra spesialist og du kan sikkert få hjelp.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234754-gravid-eller-ikke/#findComment-1804333
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg har først i dag fått ditt spørsmål fra annet forum. Jeg skal forsøke å svare på dine spørsmål.

For det første hvorfor testen på graviditet slår ut uten at du er gravid. Det er mystisk for testene skulle være meget sikre uten mulighet for feil.

Noen av de symptomer du beskriver (tretthet, frysning osv.) kan ses ved lavt stoffskifte, så det bør du sjekke at det er tilstrekkelig kontrollert og effektivt behandlet.

Dine manglende menstruasjoner bør utredes. En nærliggende årsak er tilstanden PCOS (poly cystisk ovarie syndrom) hvor eggløsning ikke fungerer og hvor eggene i stedet samler seg i små cyster på eggstokken. Overvekt og ev. øket hårvekst i ansikt og på kroppen kan også ses ved denne tilstanden.

Jeg synes du skal be din lege om en henvisning til spesialist i gynekologi som kan ta hånd om dette, få deg skikkelig utredet med hormonprøver (blodprøver) og ultralyd av eggstokkene.

Hvis PCOS er forklaringen hos deg, så er det viktigste å gå ned i vekt. Jeg vet at det er lette sagt en gjort, men søk ev profesjonell hjelp. Eggløsning kan stimuleres med tabletter eller sprøyter.

Som sagt, du trenger hjelp fra spesialist og du kan sikkert få hjelp.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Jeg var hos doktoren og fikk vite at jeg er gravid, så ellers er det ingenting i veien med meg:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234754-gravid-eller-ikke/#findComment-1830523
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...