Gå til innhold

Er det mulig å redde et samliv etter utroskap??

Anbefalte innlegg

Gjest Nillian

Eg og min mann har vært sammen i over 22 år.

For ca. 10 år siden var min mann utro mot meg, han ble forelsket og var utro i nesten 2 år, Vi separerte oss, min verden datt i sammen, jeg var veldig glad i han, og selv om vi var separert og jeg hadde opplevd mitt største svik, så viste jeg det til han, jeg kjempet for vårt tidligere forhold, alt som vi hadde hatt sammen før alt gikk galt og kjempet for barna sin skyld.

Vi klarte på en måte og kommunisere, etter et års seperasjonstid flyttet han tilbake til meg og barna.

Han sa han var kjempelei seg og ba om tilgivelse, og at nå måtte han få lov til å kjempe for meg.

Han kjempet ikke slik som jeg hadde gjort for han, han var endelig kjærlig og god,sexlivet vårt fungerte helt fint,

men han brukte aldri ord for å overbevise meg at han elsket meg.

Det var noe jeg savnet,savnet inderlig oppmerksomhet som en kun kan gi med ord. Kommunikasjonen var bare om de dagligdagse tingene og om barna.

En tid etter vi var flyttet sammen igjen , fikk jeg masse oppmerksomhet fra en annen mann, jeg smeltet og var utro, 2 ganger, har aldri vært det etterpå, min samvittighet har vært helt grusom i desse årene. Det var jo hos min mann jeg ønsket å få denne oppmerksomheten.

nå 10 år etter vi flyttet sammen igjen, har min mann vært utro igjen, vi er igjen separert.

Vi har hele tiden hatt kontakt med hverandre, kost oss sammen med barna våre.

Vi klarer ikke gi slipp, begge har vi følelser for hverandre tiltross for alt som har skjedd.

For en uke siden, satte vi oss ned og snakket ut, var så dønn ærlige om alt som hadde skjedd, han forklarte sitt utroskap og jeg fortalte om mitt utroskap.

Mitt uroskap sjokkerte han, han hadde aldri hatt en anelse om det.,Vi har hatt kontakt etter vår samtale.

Han sier at at han sliter med en forferdelig samvittighet overfor meg og ikke vet hvordan han skal takle den, han sier han har elsket meg hele tiden og gjør det fortsatt, men har ikke klart å sette ord på det.

Jeg vet at han ikke får til å snakke, får ikke til å sette ord på tanker og følelser, selv om han ønsker det, det har alltid vært et problem i vårt samliv for oss begge.

Nå har han fått time hos en pscykolog for å prøve å lære seg å kunne snakke,lære seg å kunne sette ord på tanker og følelser.

Han sier at han har et inderlig ønske om at vi skal få det til.

Og det har vell jeg også, men jeg vil se at han mener alvor og at han tar det som jeg føler er et problem på alvor.

Er det mulig å klare å komme videre, klare å få et samliv til å fungere igjen etter så masse problemer.

Hvordan skal jeg klare å stole på han igjen??

Jeg er kanskje gal som fortsatt er glad i mannen min....??

Fortsetter under...

Det bør være mulig å redde dette ekteskapet ja; ut fra din korte beskrivelse.

Dere har begge trådd feil - og bør være i stand til å ha forståelse for hverandres handlinger.

Men det kan virke som om kommunikasjon og prioritering av forholdet dere imellom har sviktet en del i de årene dere har holdt i lag, både før og etter diverse utenomekteskaplige eskapader.

Så dere burde nok vurdere å finne et tilbud hvor dere kan lære dere å kommunisere sammen som par og; samt få hjelp til å finne ut hvordan dere skal pleie deres parforhold i fremtiden - prioritere dette med å være kjærester og elskere i like stor grad som å prioritere foreldrerollen.

Jeg kan selvsagt ta feil her - men din beskrivelse gjør at jeg mistenker at kommunikasjon og prioriteringer er områder i deres samliv som har et stort forbedringspotensiale.

Gjest spiolina

Det bør være mulig å redde dette ekteskapet ja; ut fra din korte beskrivelse.

Dere har begge trådd feil - og bør være i stand til å ha forståelse for hverandres handlinger.

Men det kan virke som om kommunikasjon og prioritering av forholdet dere imellom har sviktet en del i de årene dere har holdt i lag, både før og etter diverse utenomekteskaplige eskapader.

Så dere burde nok vurdere å finne et tilbud hvor dere kan lære dere å kommunisere sammen som par og; samt få hjelp til å finne ut hvordan dere skal pleie deres parforhold i fremtiden - prioritere dette med å være kjærester og elskere i like stor grad som å prioritere foreldrerollen.

Jeg kan selvsagt ta feil her - men din beskrivelse gjør at jeg mistenker at kommunikasjon og prioriteringer er områder i deres samliv som har et stort forbedringspotensiale.

Jeg tror det er mye håp for forholdet deres! Alle kan være utro, det kan skje alle...

Jobb for det!!

• 2 uker senere...
Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Det er aldri for sent å redde et samliv etter utroskap, hvis begge er innstilt på det og går inn for å få forholdet til å livne til igjen.

Er dere begge innstilt på dette? du sier han er, men er du? Kanskje du må ta en skikkelig runde med deg selv, om du vil satse på denne mannen videre.

Når man har holdt på med å flytte ut og inn med hverandre gjennom så mange år som du beskriver, da antar jeg at dere begynner å bli slitne. Dere er tross alt ikke 25 år lenger, men at par med lang fartstid sammen og met barn og familieliv.

Det verste med utroskap er tillitsbruddet, som du spør om. Det er ikke lett å stole på en som har gått bak ryggen din og gjort stikk i strid med det du forventet. Men nå har dere gjort det begge to. Kanskje dere begge skjønner hva det innebærer.

Snakk mer om dette. Du skriver at dere har begynnt å kommunisere mer. Det er en god begynnelse. Fortsett. Ikke la dere stoppe av at dere ikke har gjort det før. Ikke gi opp og tro at dere ikke får til å fortvelle hverandre hva dere ønsker nå.

For å komme til klarhet over hva om dere velger hverandre videre sammen, eller om dere vil skille lag, så må dere snakke ordentlig med hverandre om hva dere ikke vil ha mer av i forholdet, hva dere trenger og ønsker av hverandere og av samspillet. Det spiller ingen rolle om man bruker 4 ord eller 400, bare dere forstår hva ordene betyr.

Lykke til med avklaringen.

Derosm dere ikke klarer å komme i gang selv, kan dere bruke en parterapeut. Se Gule sider i Telefonkatalogen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...