Gå til innhold

Nytt pass

Anbefalte innlegg

Gjest Calóni
Skrevet

Er det virkelig like dyrt? Jeg brukte det en sommer og kan ikke huske at jeg betalte noe for det.

Mulig jeg fortrengte det der og da!

Jeg var allerede på ferie i en annen by i Norge, og så fann vi ut at vi skulle ta en impulstur til utlandet. Gikk på politistasjonen og fikk et midlertidig pass.

Mulig det bare er da det er gratis - Når man har fra før - hvis jeg ikke husker feil da.

Henger meg på resten her,- nødpass koster like mye som vanlig pass, og kan benyttes på én reise. Det skal med andre ord være ganske mye som står på spill før man går for den løsningen :)

For en del år tilbake, så var familien min i New York. Faren min ble da frastjålet alt som var av identitetspapirer, såvidt jeg husker (altså lommeboka, som inneholdt alt slikt). Moren min måtte være med ham på politistasjonen med fødselsattesten hans for å liksom "bekrefte" at han var han, for det var som sagt ingenting igjen av legitimasjon for han. Ikke at jeg kan fatte hvordan han fikk passet i lommeboka, men det får så være ;)

Han betalte iallfall ingenting ekstra for "nødpass" eller lignende i den situasjonen. Hm...pussig at jeg ikke husker noe mer av det der, egentlig...(husker du, Adriana?)

Videoannonse
Annonse
sarah bernard
Skrevet

Henger meg på resten her,- nødpass koster like mye som vanlig pass, og kan benyttes på én reise. Det skal med andre ord være ganske mye som står på spill før man går for den løsningen :)

For en del år tilbake, så var familien min i New York. Faren min ble da frastjålet alt som var av identitetspapirer, såvidt jeg husker (altså lommeboka, som inneholdt alt slikt). Moren min måtte være med ham på politistasjonen med fødselsattesten hans for å liksom "bekrefte" at han var han, for det var som sagt ingenting igjen av legitimasjon for han. Ikke at jeg kan fatte hvordan han fikk passet i lommeboka, men det får så være ;)

Han betalte iallfall ingenting ekstra for "nødpass" eller lignende i den situasjonen. Hm...pussig at jeg ikke husker noe mer av det der, egentlig...(husker du, Adriana?)

Hm, du motsier deg selv, så betalte han eller betalte han ikke for nødpasset?

Vedkommmende jeg reiste med, mente å huske at jeg betalte max 150 eller så for mitt, og det kan stemme iflg min hukommelse. Passet var altså bekreftelse på pass, som ble utstedt på nærmeste politistasjon. Jeg var student på denne tiden og kan ikke ha hatt råd til 600-900,- i tillegg til impulsturen, siden jeg allerede hadde reist en del den sommeren.

Mary Poppins
Skrevet

Nå har jeg faktisk nettopp pratet med vedkommende jeg reiste med. H*n mente også at jeg ikke betalte store summer for dette passet mitt, som nok kanskje bare var en bekreftelse på at jeg hadde pass.

Jeje.

Vi andre lyver jo ikke?

Du har sikkert betalt mindre fordi du hadde et pass som fortsatt var gyldig, mens et midlertidig pass er noe annet, og det er dyrt.

Gjest Calóni
Skrevet

Hm, du motsier deg selv, så betalte han eller betalte han ikke for nødpasset?

Vedkommmende jeg reiste med, mente å huske at jeg betalte max 150 eller så for mitt, og det kan stemme iflg min hukommelse. Passet var altså bekreftelse på pass, som ble utstedt på nærmeste politistasjon. Jeg var student på denne tiden og kan ikke ha hatt råd til 600-900,- i tillegg til impulsturen, siden jeg allerede hadde reist en del den sommeren.

Ser at innlegget mitt ble litt rotete...egentlig byttet jeg litt tema, tror jeg. Nødpass koster det samme som vanlig pass, basta bom. Men slikt utstedes vel dersom passet har gått ut/man har glemt å bestille pass etc.

Da faren min mistet passet ble det politianmeldt og hele pakka, så da går det vel sikkert under en annen ordning. Om det ikke gjorde det, så gikk det vel på forsikringa....

Glem historien min om faren min, du, og les kun det første avsnittet av begge mine innlegg :P

Skrevet

Er det virkelig like dyrt? Jeg brukte det en sommer og kan ikke huske at jeg betalte noe for det.

Mulig jeg fortrengte det der og da!

Jeg var allerede på ferie i en annen by i Norge, og så fann vi ut at vi skulle ta en impulstur til utlandet. Gikk på politistasjonen og fikk et midlertidig pass.

Mulig det bare er da det er gratis - Når man har fra før - hvis jeg ikke husker feil da.

Husbonden glemte passet hjemme en gang, og husket det først da han sto på Gardermoen. Han fant ut at det ble billigere å få nødpass enn å betale transport frem & tilbake for å hente passet + utsette reisen.

Han betalte full pris, og passet ble inndratt da han kom hjem igjen.

han hadde vanlig gyldig pass hjemme.

dette var max 2 år siden.

sarah bernard
Skrevet

Vi andre lyver jo ikke?

Du har sikkert betalt mindre fordi du hadde et pass som fortsatt var gyldig, mens et midlertidig pass er noe annet, og det er dyrt.

Nei, det tror jeg ikke. Jeg ble bare innmari nysgjerrig... :0) Du har sikkert rett.

Mary Poppins
Skrevet

Nei, det tror jeg ikke. Jeg ble bare innmari nysgjerrig... :0) Du har sikkert rett.

Jeg tror det :)

Skrevet

Det skal ta max 12 dager fra bestilling til levering av pass. Vet det, da jeg og gubben nettopp ordnet oss selv. Får du det ikke innen 12 dager har du rett til å be om NØDPASS gratis - da de ikke overholder tiden sin. Det står på papirene når du søker at det skal ta max 12 dager. Vi fikk våre etter 5 dager.

Gjest veit du?
Skrevet

Det skal ta max 12 dager fra bestilling til levering av pass. Vet det, da jeg og gubben nettopp ordnet oss selv. Får du det ikke innen 12 dager har du rett til å be om NØDPASS gratis - da de ikke overholder tiden sin. Det står på papirene når du søker at det skal ta max 12 dager. Vi fikk våre etter 5 dager.

Hvor bor dere?.Vi bor i Trondheim.Kansje det tar lengere tid her.Trøndere er som kjent litt trege :-)

Skrevet

Hvor bor dere?.Vi bor i Trondheim.Kansje det tar lengere tid her.Trøndere er som kjent litt trege :-)

Vi bor i Østfold. Politiet har det vel travelt nok både her og der.. .men 12 dager er fristen - uansett. Dra på stasjonen og hent søknad papirene (de må fylles ut før du leverer passet likevel - ) så ser du at det står 12 dager der. Bryter dem sine egne regler er de nødt til å tilby tilbud nr 2: nødpass:) GOd tur:)

Gjest passbildet
Skrevet

Vet ikke om du har fått med deg at det stilles store krav til bildene nå. (Har ikke orket å se om noen har nevnt dette nedover i lenken) Ikke smile, ikke le, ikke vise tennene....og mer til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...