Gå til innhold

jeg har et utrolig teit dilemma..

Anbefalte innlegg

Mary Poppins
Skrevet

Dette er et helt idiotisk dilemma men likevel må jeg lufte noen tanker her.

Jeg har en venninne som skal kjøre alene fra østlandet til bergen for å hente noen ting hun har stående på et lager her, hun skal bo hos meg, også skal vi kjøre tilbake til østlandet på fredag. Det er ca 8 timer med bil. jeg har egentlig togbillett, men siden venninnen min skulle kjøre så har jeg sagt at jeg kan sitte på så slipper hun kjøre alene.

Så til problemet. Foreldrene mine er ganske overbeskyttende (veldig redde for den lille datteren deres:) ) når det gjelder sånt og likte ikke idéen på at vi skulle kjøre så langt på de veiene, ettersom de, ifølge mamma og pappa, er livsfarlige (trange veier, motgående trafikk og mange tunneller). Jeg gjør jo selvsagt som jeg vil, men jeg liker ikke at mamma og pappa skal sitte 8 timer å være beskymret, for det vet jeg de kommer til å være. I tillegg skal vi kjøre med henger (noe venninnen min aldri har gjort før ) og det gjorde visst saken enda verre for da har man visst ikke like god kontroll (?).

Jeg synes det er vanskelig å si til venninnen min at jeg tar toget likevel når jeg alt har lovet å sitte på. Dessuten synes jeg det er koselig med en "road trip", men jeg liker som sagt ikke at foreldrene mine er så imot det.

Er det virkelig så farlig som de sier? Jeg mener, er det høye dødsulykketall på strekning bergen-østlandet (over hemsedal)?

Hehe jeg ser at dette dilemma er helt corny, og egentlig ikke noe dilemma i det hele tatt, jeg er tross alt voksen å gjør som jeg vil men ja.. jeg vet ikke..

Videoannonse
Annonse
mariaflyfly
Skrevet

Jeg hadde da virkelig ikke hatt noen betenkeligheter med å kjøre fra Oslo til Bergen. Men mindre venninna di er en klønete sjåfør, altså. ;)

Gjest mannen bak rattet
Skrevet

Du lar vel ikke dine foreldres irrasjonelle frykt styre dine valg??

Ja, dette var dumt... Sorry....

Gjest Shira12
Skrevet

Vi kjører over Hemsedal jevnlig vi, og har ikke sett noe til at det er en ekstra utsatt veistrekning.

Vestlandet har nok litt mer kronglete veier enn på Østlandet, men det er da ikke så galt :o)

Men svar på hva du skal gjøre har jeg dessverre ikke, følge magefølelsen kanskje, men det ble du nok ikke klokere av ;-)

Skrevet

Jeg syns du skal kjøre med venninnen din jeg. Som du sier selv : du er voksen, og bestemmer selv.

Før eller siden må forldrene dine lære å slippe taket :-)

Strekningen er forøvrig helt grei å kjøre, da er Bergen - Trondheim verre hva veikvalitet angår.

Mary Poppins
Skrevet

Du lar vel ikke dine foreldres irrasjonelle frykt styre dine valg??

Ja, dette var dumt... Sorry....

Som regel ikke nei, men jeg vet at de er veldig overbeskyttende når det kommer til kjøring og lange strekninger. Det henger nok sammen med at vi har bodd mesteparten av livet vårt i en by der antall dødsulykker på veiene er oppi 2 ganger daglig.

Dessuten er det jo bare godt ment fra deres side.

Mary Poppins
Skrevet

Jeg syns du skal kjøre med venninnen din jeg. Som du sier selv : du er voksen, og bestemmer selv.

Før eller siden må forldrene dine lære å slippe taket :-)

Strekningen er forøvrig helt grei å kjøre, da er Bergen - Trondheim verre hva veikvalitet angår.

Jeg har kjørt strekningen før (men det er noen år siden og da med foreldrene mine), og jeg kan ikke huske at det er så ille som de sier. Tror kanskje de overdriver en smule ;)

Mary Poppins
Skrevet

Jeg hadde da virkelig ikke hatt noen betenkeligheter med å kjøre fra Oslo til Bergen. Men mindre venninna di er en klønete sjåfør, altså. ;)

Nja hun er noe klønete til hverdags men jeg tror (håper) ikke det går utover kjøringen hennes. Helt ærlig har jeg ingen betenkeligheter selv, men jeg liker bare ikke at de skal sitte hjemme å være bekymret for sånn er de.

Litt pussige er mine foreldre, de er veldig liberale på alle mulig områder og gjennom oppveksten fikk jeg lov til veldig mye som ingen av mine venninner fikk lov til, fikk også lov til å dra på ferie med venninner da jeg var 16 eller 17 men når det kom til kjøring på lange strekninger, der gikk grensen ;)

Mary Poppins
Skrevet

Vi kjører over Hemsedal jevnlig vi, og har ikke sett noe til at det er en ekstra utsatt veistrekning.

Vestlandet har nok litt mer kronglete veier enn på Østlandet, men det er da ikke så galt :o)

Men svar på hva du skal gjøre har jeg dessverre ikke, følge magefølelsen kanskje, men det ble du nok ikke klokere av ;-)

Det ender nok med at jeg kjører med venninnen min:)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det du gjør er følgende: Du kjører sammen med venninnen din.

Men du sier i fra til dine foreldre at du forstår bekymringen deres. Du lover å ha på mobiltelefonen, og sier at de får lov til å ringe så ofte de vil for å sjekke at du har det bra.

På turen passer du på å svare like blidt når mob'en ringer for 20. gang. Ta i tillegg et par telefoner hjem til dem.

Jada, jeg har foreldre med bilskrekk, jeg også :P

Gjest Shira12
Skrevet

Det ender nok med at jeg kjører med venninnen min:)

Det frister vel mer det enn en kjedelig togtur kan jeg tenke meg ja :o)

Mary Poppins
Skrevet

Det du gjør er følgende: Du kjører sammen med venninnen din.

Men du sier i fra til dine foreldre at du forstår bekymringen deres. Du lover å ha på mobiltelefonen, og sier at de får lov til å ringe så ofte de vil for å sjekke at du har det bra.

På turen passer du på å svare like blidt når mob'en ringer for 20. gang. Ta i tillegg et par telefoner hjem til dem.

Jada, jeg har foreldre med bilskrekk, jeg også :P

Ååå så godt å høre at det ikke bare er meg!:0)

Jeg ender nok med å kjøre med venninnen min ja, føler liksom ikke at jeg kan si at jeg har ombestemt meg fordi mamma og pappa ikke likte det, jeg er tross alt ikke 14 ;)

Skrevet

Jeg har kjørt over Hemsedal ofte, og det er ganske fine veier der, synes jeg. Heller ikke mye trafikk. Kjør i vei, sier jeg.

Skrevet

Nja hun er noe klønete til hverdags men jeg tror (håper) ikke det går utover kjøringen hennes. Helt ærlig har jeg ingen betenkeligheter selv, men jeg liker bare ikke at de skal sitte hjemme å være bekymret for sånn er de.

Litt pussige er mine foreldre, de er veldig liberale på alle mulig områder og gjennom oppveksten fikk jeg lov til veldig mye som ingen av mine venninner fikk lov til, fikk også lov til å dra på ferie med venninner da jeg var 16 eller 17 men når det kom til kjøring på lange strekninger, der gikk grensen ;)

Jeg kommer selv fra vestlandet men bor nå i Østfold med min mann. Jeg har en EKSTREMT overbeskyttende far, samt en enda verre svigermor..

Ikke la slike ting skremme deg. Turen over fjellet er FLOTT og nå på sommeren vil dere få en nydelig tur. Hva er det å være redd for egentlig? Det er nesten ikke trafikk, ikke veikryss eller noenting, men en vei som går rett og slett rett fram (med litt opp og ned) Henger er ikke problem, den følger etter bilen. Det er verre å kjøre henger i trange bygater enn på strake landeveien.

Da jeg var 19 år dro jeg til usa som aupair til min fars store fortvilelse. Jeg holdt på å hoppe av pga dette, men tenkte, NEI - det er mitt liv, la han slite litt. Det var utrolig tøft, men vi lærte av det begge to; han slo seg til ro med at jeg var blitt voksen og jeg skjønte at jeg fikk lov å være voksen.

Min mann sliter med sin mor ennå. Uansett hvor vi drar, så skal hun ha beskjed. Hun sliter nok noe mentalt, men jeg skulle ønske at den tlf fikk lov å ligge hjemme. Til å med på vår 4 dagers bryllupsferie til paris måtte hun ha beskjed hver kveld at alt var ok. Da fikk jeg nok og gav beskjed at VI ER VOKSNE, du har levd ditt liv, la oss leve vårt. Selvfølgelig er det et vel nært forhold mellom mor og sønn ennå, men jeg tror hun fikk seg et sjokk, for kontakten når vi er på ferie er mindre nå. Hun godtar kvelder uten kontakt. En må bare skjære gjennom å vise at en faktisk er i stand til å ta vare på seg selv, for styrer foreldrene dine deg som voksen får du aldri fred! Tro meg! Du må bevise du er voksen selv om det må vises på en litt vond måte.

Nei, dra på biltur du. Det blir en opplevelse, for strekningen er flott og du får sett mye mer enn med toget. Bare det å få stoppet og strekket på beina... kjenne fjelluften.. mmmm. . skulle nesten ønske deg var meg. Du føler deg så fri uten foreldre på slike turer.. der er en nytelse:)

Skrevet

Jeg kommer selv fra vestlandet men bor nå i Østfold med min mann. Jeg har en EKSTREMT overbeskyttende far, samt en enda verre svigermor..

Ikke la slike ting skremme deg. Turen over fjellet er FLOTT og nå på sommeren vil dere få en nydelig tur. Hva er det å være redd for egentlig? Det er nesten ikke trafikk, ikke veikryss eller noenting, men en vei som går rett og slett rett fram (med litt opp og ned) Henger er ikke problem, den følger etter bilen. Det er verre å kjøre henger i trange bygater enn på strake landeveien.

Da jeg var 19 år dro jeg til usa som aupair til min fars store fortvilelse. Jeg holdt på å hoppe av pga dette, men tenkte, NEI - det er mitt liv, la han slite litt. Det var utrolig tøft, men vi lærte av det begge to; han slo seg til ro med at jeg var blitt voksen og jeg skjønte at jeg fikk lov å være voksen.

Min mann sliter med sin mor ennå. Uansett hvor vi drar, så skal hun ha beskjed. Hun sliter nok noe mentalt, men jeg skulle ønske at den tlf fikk lov å ligge hjemme. Til å med på vår 4 dagers bryllupsferie til paris måtte hun ha beskjed hver kveld at alt var ok. Da fikk jeg nok og gav beskjed at VI ER VOKSNE, du har levd ditt liv, la oss leve vårt. Selvfølgelig er det et vel nært forhold mellom mor og sønn ennå, men jeg tror hun fikk seg et sjokk, for kontakten når vi er på ferie er mindre nå. Hun godtar kvelder uten kontakt. En må bare skjære gjennom å vise at en faktisk er i stand til å ta vare på seg selv, for styrer foreldrene dine deg som voksen får du aldri fred! Tro meg! Du må bevise du er voksen selv om det må vises på en litt vond måte.

Nei, dra på biltur du. Det blir en opplevelse, for strekningen er flott og du får sett mye mer enn med toget. Bare det å få stoppet og strekket på beina... kjenne fjelluften.. mmmm. . skulle nesten ønske deg var meg. Du føler deg så fri uten foreldre på slike turer.. der er en nytelse:)

Jeg elsker også å kjøre over fjellet! Det er en deilig tur.

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg skjønner at foreldrene dine er redde for deg, det er jo egentlig veldig koselig.

Samtidig kommer det en tid da man må gi slipp, og la datteren gjøre ting utfra en såkalt kalkulert risiko.

Å kjøre bil fra Bergen til østlandet er en slik kalkulert risiko. Javisst, det kan skje noe. Men så lenge venninna di kjører nogenlunde greit, er det ikke en ufornuftig ting å gjøre - overhodet ikke.

Jeg har kjørt strekningen utallige ganger, både som passasjer og sjåfør. Og det er en veldig koselig "road trip" med ei venninne!

Foreldre er engstelige pr definisjon. Jeg er redd hele tiden, jeg - og guttungen er bare femogethalvt. Men man kan ikke gi etter for en sånn engstelse, for man må leve normale liv. Og en kjøretur Bergen-østlandet er altså såvisst del av den normaliteten! ;o)

Hva med at du lover foreldrene dine at dere skal kjøre forsiktig, ta jevnlige hvilepauser og ringe/sende meldinger underveis?

Mary Poppins
Skrevet

Jeg skjønner at foreldrene dine er redde for deg, det er jo egentlig veldig koselig.

Samtidig kommer det en tid da man må gi slipp, og la datteren gjøre ting utfra en såkalt kalkulert risiko.

Å kjøre bil fra Bergen til østlandet er en slik kalkulert risiko. Javisst, det kan skje noe. Men så lenge venninna di kjører nogenlunde greit, er det ikke en ufornuftig ting å gjøre - overhodet ikke.

Jeg har kjørt strekningen utallige ganger, både som passasjer og sjåfør. Og det er en veldig koselig "road trip" med ei venninne!

Foreldre er engstelige pr definisjon. Jeg er redd hele tiden, jeg - og guttungen er bare femogethalvt. Men man kan ikke gi etter for en sånn engstelse, for man må leve normale liv. Og en kjøretur Bergen-østlandet er altså såvisst del av den normaliteten! ;o)

Hva med at du lover foreldrene dine at dere skal kjøre forsiktig, ta jevnlige hvilepauser og ringe/sende meldinger underveis?

De vet at vi kjører forsiktig, og at jeg kommer til å sende melding underveis. Og jeg gjør selvsagt som jeg vil, det vet de også og de blir ikke sure for det, men engstelige.

Jeg har selv kjørt frem og tilbake til hemsedal flere ganger, men dette er visst dobbelt så langt og dobbelt å farlig hehe ;)

Men jeg har uansett bestemt meg for å kjøre med venninnen min.

Mrs. Wallace
Skrevet

De vet at vi kjører forsiktig, og at jeg kommer til å sende melding underveis. Og jeg gjør selvsagt som jeg vil, det vet de også og de blir ikke sure for det, men engstelige.

Jeg har selv kjørt frem og tilbake til hemsedal flere ganger, men dette er visst dobbelt så langt og dobbelt å farlig hehe ;)

Men jeg har uansett bestemt meg for å kjøre med venninnen min.

God tur! Dere får sikkert en finfin tur. ;o)

Gjest signatura
Skrevet

Du får sende dem koselige SMS'er underveis da. Kjører forbi den fine...., Stopper og tar en kaffe nå, vi har en flott tur. osv osv

petter smart
Skrevet

Jeg ville tatt toget, ikke fordi foreldrene mine var bekymret, men fordi veiene over fjellet er svingete og tungvinte å kjøre på.

Selvsagt skal du kjøre med din venninne. Dere er jo to og turen tar bare 8 timer. Jeg har kjørt turer på opptil 16 timer alene, og mine foreldre bruker også å bekymre seg. Det hjalp ikke at jeg på en tur småduppet og kom over i motsatt kjørefelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...