Gå til innhold

Sommer og katt

Anbefalte innlegg

Gjest katteeier
Skrevet

Skal reise bort to uker og har fått naboen til å mate katta på trappa vår hver dag.

Hun skal altså være ute i to uker, hun er stortsett alltid ute uansett nå på sommeren.

Er det slitsomt for katter å være ute to uker i strekk? Eller går det greit når den får nok mat?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis naboen passer på at det blir satt ut mat hver dag, og at katten ser at det er noen "innom", så går det stort sett alltid bra.

"............................................"

Skrevet

Katten min er bare ute og kommer inn for å få mat (kanskje ligge en time på sofaen) når det er varmt og pent vær. Regner det er det verre. Kan katten ikke få lov til å komme inn til naboen litt? Eller kan naboen ikke slippe inn katten hos dere en gang imellom?

Kattemat på trappa er forresten en dårlig idé. Det tiltrekker andre katter og rotter hvis du er uheldig.

Gjest katteeier
Skrevet

Katten min er bare ute og kommer inn for å få mat (kanskje ligge en time på sofaen) når det er varmt og pent vær. Regner det er det verre. Kan katten ikke få lov til å komme inn til naboen litt? Eller kan naboen ikke slippe inn katten hos dere en gang imellom?

Kattemat på trappa er forresten en dårlig idé. Det tiltrekker andre katter og rotter hvis du er uheldig.

nabo kattene får no bare ta seg en bit, de også. Rotter har jeg aldri sett her de 30 årene jeg har bodd her

Skrevet

nabo kattene får no bare ta seg en bit, de også. Rotter har jeg aldri sett her de 30 årene jeg har bodd her

Heldiggris. :-) Katten min har veldig problemer med hannkatter som flyr etter henne. Hun har ikke løpetid.

Skrevet

Nabokattene bør da vel ikke bare få? Skal du lære opp nabokattene til å spise hos deg da?

En annen ting er at mange av nabokattene kan jo spise opp all mat, hvis ikke naboen som passer katten din, sørger for at katten din får spist opp maten.

Sørg også for at det er nok vann til katten, kan bli varmt for pus og mange dyr kan forsyne seg av en vannskål.

Gjest Mom33
Skrevet

Da vi hadde katt, var vi borte 3-4 uker hver sommer. De første årene tok vi katte med, men hun mistrivedes så vanvittig med å kjøre bil, og hun slet veldig med å finne seg til rette på nye plasser så vi lot til slutt være.

Noen uker før vi reiste, lagde vi i stand "ei hule" til katten på verandaen. Den er overbygd, og hula var gjerne en stor pappeske med utgang på begge sider (veldig viktig, slik at det er en rømningsvei om det skulle komme andre katter eller dyr på besøk!) og et godt teppe inni.

Vi begynte også å mate henne ute ved "hula", slik at hun visste hvor maten var.

Når vi reiste, gjorde naboene det samme. De sørget for å lokke på henne og få henne dit før de la i mat i skåla. Hvis de bare satte igjen mat i skåla og gikk, spiste skjærene opp!

Naboene passet også på å kose og klappe henne når de var der med mat, så hun var ikke ensom.

Tror det er viktig å være sikker på at pusen faktisk får den maten som blir satt ut, både andre dyr og fugler liker kattemat veldig godt. Og vann - det er viktig!

Skrevet

En periode ga jeg ofte kattene mat ute. Da kom det bortimot 10 katter og forsynte seg! Nå får de bare mat inne, så jeg ser nesten ikke fremmede katter lenger.

Reiser jeg bort for et par dager, setter jeg mat og vann i flere skåler ute.

Skrevet

Det er greit for katten å ha et lite krypinn - kattehus, eske eller lignende som andre nevner her. Katta vår har hus og benytter det stadig i sommer og er nesten ikke inne. Men 2 uker er lang tid. Vi drar bort i 3 uker, gruer meg fælt, selv om svigermor skal bo hos oss og passe katt og blomster.. Kan dyr savne en mens en er så lenge borte, noen som vet??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...