Gå til innhold

hvor mye mat får di hokatt

Anbefalte innlegg

Gjest katteeier

Til vanlig får katta mi ubegrenset med tørrfor, de fleste dagene får hun i tillegg en liten posjonspakning med annen kattemat. Varierer mellom ulike merker, fra de rimligste til rundt 5 kr til de mer eksklusive til rundt 12 kr.

Men det kan i perioder gå flere dager uten at hun får disse posjonspakkene, men nå mens vi er bortreist og naboen skal mate henne, skal jeg ha rikelig, slik at hun får minst en slik om dagen.

Har lest at det er sunt for kattene å knaske tørrfor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/234828-hvor-mye-mat-f%C3%A5r-di-hokatt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kattene mine får bare tørrfor som kjøpes på dyrebutikken.

Sånn våtfor som du får på butikkene er dårlig mat til katter. Dårlig bæsj, dårlig vitamin/mineral innhold og dårlig for tennene.

En gang i ny og ne får de snaddermat, men da våtfor fra dyrebutikken eller våtfor fra dyrelegen.

Annonse

Gjest Signert

Vår (steriliserte) hannkatt får bare tørrfor fra dyrebutikken. Hver lørdag og søndag får han torsk fra fiskedisken. Har hørt at whiskas mv. ikke er bra for katten. Det er visst alt for mye fett og sukker i kattemat fra dagligvarebutikken. Katten elsker i hvert fall fisken;) Ellers har jeg hørt fra dyrlegen at katter skal ha full matskål og fri tilgang på mat (i motsetning til hunder) fordi de spiser det de trenger. Verken mer eller mindre...

Vår (steriliserte) hannkatt får bare tørrfor fra dyrebutikken. Hver lørdag og søndag får han torsk fra fiskedisken. Har hørt at whiskas mv. ikke er bra for katten. Det er visst alt for mye fett og sukker i kattemat fra dagligvarebutikken. Katten elsker i hvert fall fisken;) Ellers har jeg hørt fra dyrlegen at katter skal ha full matskål og fri tilgang på mat (i motsetning til hunder) fordi de spiser det de trenger. Verken mer eller mindre...

"Ellers har jeg hørt fra dyrlegen at katter skal ha full matskål og fri tilgang på mat (i motsetning til hunder) fordi de spiser det de trenger. Verken mer eller mindre... "

Det stemmer ofte, men det fins dessverre _mange_ overvektige katter også, så det er nok ikke så sant som myten vil ha det til :-)

Hvis det funker for din katt er det flott, da må den gjerne ha tørrfôr og vann stående fremme, men hvis katta legger på seg må man styre det så den ikke får helseskadelig overvekt!

Hvis det er for kosens skyld kan du jo satse på en liten porsjonspakning om dagen :-)

Men de bør jo absolutt helst spise tørrfôr (for tennenes skyld, de får mindre tannstein når de knasker tørrfôr), og helst ikke få sånn butikkvåtfôr daglig. Men i to uker er det ikke noe problem - såfremt katta di ikke blir bortskjemt da, og ikke vil ha noe annet når du kommer hjem

;-)

"Ellers har jeg hørt fra dyrlegen at katter skal ha full matskål og fri tilgang på mat (i motsetning til hunder) fordi de spiser det de trenger. Verken mer eller mindre... "

Det stemmer ofte, men det fins dessverre _mange_ overvektige katter også, så det er nok ikke så sant som myten vil ha det til :-)

Hvis det funker for din katt er det flott, da må den gjerne ha tørrfôr og vann stående fremme, men hvis katta legger på seg må man styre det så den ikke får helseskadelig overvekt!

Hvis katten blir overvektig, så er det som oftest fra våtforet.

Og blir katten overvektig fra tørrforet, så kjøper man spesial kattefor, så føler man anvisningen på katteforet (de fra dyrebutikken) og porsjonerer ut til katten har gått ned i ønsket vekt.

Katter som blir overvektige får enten våtfor, for lite aktivitet eller er syke.

Gjest Princess Peach

Kattene mine (en hanne og en hunkatt) har tørrfor og vann som står framme hele tiden, så de regulerer dette selv. Av og til får de litt "kosemat" i form av våtfor eller fisk e.l. Kattene klarer seg bra bare på tørrfor, dette er sunnest for tennene også.

Annonse

Det høres litt rart ut, for når katta mi får fisk eller boksmat blir den helt vill og spiser ubegrensede mengder. Tørr for spiser den bare litt av. Det virker som han nærmest sultestreiker hvis han ikke får fisk/boksmat hver dag. Helst to ganger om dagen. I tillegg er han ganske tynn så jeg føler at jeg må gi han slikt hver dag.

Min lille hunnkatt som alltid har vært i helt normalt hold, får kun tørrfor fra dyrebutikk.

Det er billigst, det blir minst bæsj og det er det katta foretrekker.

Selv om hun nærmer seg 6 år har hun aldri hatt behov for å fjerne tannstein, tror det har sammenheng med kosten.

Hun bryr seg minimalt om annen mat, men spiser av og til en halv (!) reke el. en liten bit rekechips.

Gjest Signert

Helseskadelig overvekt unngår man ved å velge riktig kattemat - den fra dyrebutikken og ikke whiskas..

Helseskadelig overvekt unngår man ved å velge riktig kattemat - den fra dyrebutikken og ikke whiskas..

Jada, veldig mye bedre med fôr fra veterinær eller dyrebutikk, men katter klarer faktisk å bli overvektige på skikkelig bra fôr også, hvis de er av den sedate typen eller har veldig god matlyst. Men dette blir litt flisespikkeri... poenget er - følg med på vekta på katta og gjør noe med det hvis den blir tjukk, ellers kan den få diabetes og vonde ledd og pusteproblemer og mye forskjellig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...