Gå til innhold

Jus vs. medisin

Anbefalte innlegg

Gjest Signert
Skrevet

Hei

Jeg har nå studert jus i to år, men vurderer å bytte til medisin. Jeg føler at dette er et mer meningsfult studie hvor jeg får større anledning til å hjelpe mennesker. Skal jeg bytte til medisin, er jeg imidlertid nødt til å ta noen av realfagene (fysikk og kjemi) som jeg ikke har fra videregående. Dette vil ta meg et år (fra januar), noe som vil innebære at jeg ikke er ferdig med å studere før om åtte år. Jeg har alltid vært flinkest i realfag og liker at det finnes mer eller mindre eksakte svar på problemstillinger. Dette savner jeg på jusen. Likevel tror jeg at det er mulig å få meningsfylte jobber som jurist. Jeg kan imidlertid ikke si at jeg brenner for jusen. Jeg kan heller ikke si sikkert om jeg vil være 100% engasjert i medisinen. Hvis jeg skal bytte til medisin er jeg imidlertid avhengig av å vite at det er det jeg vil, ettersom det vil koste meg mye tid og penger å fullføre medisinstudiet. Er det noen som har noen synspunkter?

Skrevet

Sliter (utrolig nok) med nøyaktig det samme problemet. Går på juss, men synes det er litt i overkant tørt til tider. Medisin var lenge drømmen, men da jeg begynte med kjemi på videregående syntes jeg det var helt forjævlig. Vet at jeg kunne likt å jobbe som lege, men jeg tror ikke studiet er noe for meg. Veien fram til det jeg synes virker spennende ved medisin er litt for lang til at jeg orker.

Har vel egentlig bestemt meg for å fortsette med juss. Synes det er utrolig gøy til tider, og veldig tungt andre ganger. Regner med at de fleste studier er sånn.

Sannsynligvis vil du merke hva du egentlig vil. Du kan ta permisjon fra jusstudiene et år (sannsynligvis). Hvis du klarer å ta opp fagene du mangler mens du studerer juss, kan du da ta ett år på medisin uten å miste jussplassen.

Husk at du ikke kan få støtte fra lånekassen i mer enn åtte år sammenlagt heller.

Mary Poppins
Skrevet