Gå til innhold

Katten har muligens smakt på olje/bensin - farlig?

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Det ene katten vår har skjelvinger i kroppen og har litt problemer med å stå oppreist. Hun vil ligge når hun spiser (spiser godt), men vasker seg ellers som normalt og maler når jeg koser med henne.

Hun er litt fuktig på pelsen ved ørene og det lukter litt bensin/oljeaktig, så jeg har mistanke om at hun kan ha smakt på olje eller bensin.

Jeg har gitt henne litt kattemelk og drikke og det drakk hun ganske godt av.

Nå ligger hun te på gressplenen og vasker seg og ser egentlig ikke ut til å ha det vondt bortsett fra at hun fortsatt har småskjelvinger/dirring i kroppen.

Bør jeg gjøre noe mer med dette? Faren min sier at katter uansett spiser på alt mulig og at det nok går greit...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring dyrelegen og spør, du. Det er tryggest.

Gjest togli
Skrevet

Ring dyrelegen og spør, du. Det er tryggest.

Problemet er at dyrelegen er så vanskelig å få tak i :-(

Jeg har vaska katten med zalo og vann der pelsen lukta bensin. Hun virker nå bedre og er veldig kosete. For litt siden sovna hun, så jeg tror jeg ser dette litt an...

Skrevet

Problemet er at dyrelegen er så vanskelig å få tak i :-(

Jeg har vaska katten med zalo og vann der pelsen lukta bensin. Hun virker nå bedre og er veldig kosete. For litt siden sovna hun, så jeg tror jeg ser dette litt an...

Du kan ringe en hvilken som helst dyreklinikk og spørre. Tror kanskje det er lurt hvis hun skjelver!

Gjest togli
Skrevet

Du kan ringe en hvilken som helst dyreklinikk og spørre. Tror kanskje det er lurt hvis hun skjelver!

Hun skjelver ikke noe særlig nå, så jeg tror jeg avventer det litt til.... :-/

Skrevet

Ta en titt inni munnen at det ikke er etseskader, og hvis hun har fått i seg bensin eller olje kan hun etterhvert få lungebetennelse. det merker du fort hvis hun begynner å puste tungt og evt surkle. Da må du i hvertfall lete etter vetetinæren ;-)

Sånn apropos: Det skal da være mulig å få tak i veterinær?

Gjest togli
Skrevet

Ta en titt inni munnen at det ikke er etseskader, og hvis hun har fått i seg bensin eller olje kan hun etterhvert få lungebetennelse. det merker du fort hvis hun begynner å puste tungt og evt surkle. Da må du i hvertfall lete etter vetetinæren ;-)

Sånn apropos: Det skal da være mulig å få tak i veterinær?

Okei, skal følge opp det der!

Problemet er at jeg er døv og må ringe via teksttelefonsentral. Først er det trolig kø der og jeg må vente. Når jeg endelig har kommet gjennom der møter jeg gjerne autosvar eller at ingen tar tlf hos veterinæren. Så er det på'an igjen med enten kø eller autosvar her eller der... Jeg unngår derfor å ringe hvis det ikke er høyst nødvendig ;-)

Skrevet

Problemet er at jeg er døv og må ringe via teksttelefonsentral. Først er det trolig kø der og jeg må vente. Når jeg endelig har kommet gjennom der møter jeg gjerne autosvar eller at ingen tar tlf hos veterinæren. Så er det på'an igjen med enten kø eller autosvar her eller der... Jeg unngår derfor å ringe hvis det ikke er høyst nødvendig ;-)

Har ikke veterinæren mail eller mobiltelefon så du kan skrive tekstmelding :o)

Ekstra pes er aldri kult :o(

Skrevet

Åja, jeg glemte det lille praktiske problemet du har der. :-) Men du får huke fatt i noen til å ringe for deg da, dersom katten ikke blir bedre. :-)

Skrevet

Hun har ikke fått noe over seg da? Jeg tviler på at en katt frivillig smaker på olje eller bensin. De er jo så opptatt av lukten på det de spiser. Men man skal jo aldri si aldri.

hare1365380455
Skrevet

Hun skjelver ikke noe særlig nå, så jeg tror jeg avventer det litt til.... :-/

Kanskje du kan ringe giftmiddelsentralen og høre?

Skrevet

Her i gården drar vi til veterinæren ved minste tegn til sykdom eller skade.

Klart det koster penger, men det er de verdt.

Gjest Kattatoni
Skrevet

Jeg ville sjekket med dyrlegen. Vi måtte avlive katten vår etter at hun fikk i seg olje. Hun hadde sterke kramper i tillegg til skjelvinger, klarte nesten ikke å gå og var helt fjern i blikket. Kjempetrist.

Nå høres det jo ikke ut som om det står like ille til med katten din, likevel ville jeg tatt kontakt med veterinær. De kan evt gi henne noe intravenøst for å rense kroppen for giftstoffer (eller noe sånt, de gjorde det med vår katt, det hjalp dessverre ikke). Og vask hele pelsen grundig så hun ikke får i seg mer når hun vasker seg. Det er ikke alltid så store mengdene som skal til for at det blir skadelig for en liten katt.

Skrevet

Hei togli - ser det er en stund siden du la dette ut - har ikke lest alle svarene under - men jeg blir bekymret. Kan katten din ha fått i seg frostvæske - bensin el.l synes jeg du skal ta den med til veterinær!

Skjelvingen kan være et alvorlig symptom på forgiftning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...