Gjest har ikke så god greie på dette... Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Jeg jobber i en kommune, og vi ble pålagt et kurs m/kultur innslag i går. Obligatorisk deltagelse, sier de. De som ikke møter, må enten søke om fritak på forhånd, eller være syk (egenmelding evt. sykemelding) Vi ble hentet med busser kl. 8, og kom ikke tilbake til arbeidsplassen før 17.45. Dette var planlagt. Vanlig arbeidstid er til kl. 15, men nå sier sjefene at vi ikke får hverken plusstid eller overtidsbetaling for dette. Kan de gjøre dette? Er det ikke en eller annen lov for at man SKAL ha iallefall plusstid når man blir pålagt overtid? Noen som kan hjelpe meg til å argumentere for at vi SKAL få plusstid for det etter kl 15? 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Dette høres suspekt ut. Ville sjekket ut litt i forhold til tariffavtalen din, var jeg deg. 0 Siter
Gemini Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Sånt er helt vanlig hos oss, jeg jobber i en privat bedrift. Det er vel ikke pålagt deltakelse med mindre man har en nøkkelposisjon, men sterke føringer om å delta. Og ikke lønn utenfor kontortiden, eller den delen av opplegget som er av faglig art. Hvorvidt det er riktig at det skal være slik, vet jeg ikke helt. Jeg har reagert litt på det selv, men har ikke kommet noen vei med det. 0 Siter
Prozak Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Med mindre du har en arbeidsavtale som sier fastlønn, med lønn som kompenserer for overtid, så skal du _selvfølgelig_ har overtidsbetaling for pålagt overtid. "..........................................." 0 Siter
Blésha Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Sjekk opp dette nærmere, vil jeg si. Etter hva jeg har hørt skal dere ha avspasering om de ikke vil/kan gi overtidsbetaling. 0 Siter
fresja Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Når vi har kurs i bedriften på kveldstid, får vi noen ganger vanlig timelønn, ikkeovertid. Når noen reiser bort på kurs som varer hele dagen (dagene) og utover kvelden, har jeg forstått det slik at de bare får vanlig lønn for 7,5 time. 0 Siter
citygirl Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Overtidsreglementet er for tungt til at jeg orker å lese gjennom en slik deilig sommerkveld - men der jeg jobbet tidligere (stat og kommune) fikk vi avspaseringstid (altså antagelig det du kaller plusstid) for slike ekstratimer i forbindelse med kurs/møter. Har du en tillitsvalgt du kan spørre? Synes det høres merkelig ut at de ikke gir noen kompensasjon for dette - det er urimelig. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.