Gjest Føler meg en smule dum nå Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Har ikke lest norske gramatikkregler o.l på evigheter, og trenger nå litt hjelp. Kan noen forklare meg hva følgende betyr? - Leddsetning - Tiltaleord - Utropsord - Sideordnede setninger 0 Siter
Gjest ikkenorsklærer Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Tiltale ord er f eks "du", og utropsord er f eks "au". De setningstypene du nevner er jeg usikker på. 0 Siter
sarah bernard Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 - Leddsetning Leddsetning tror jeg er de elementer av setningen som gir mening hver for seg, enten først eller sist i setningen. Ta denne setningen jeg nettopp skrev som eksempel. Før komma finner man god mening i det som skrives: "Leddsetning tror jeg er de elementer av setningen som gir mening hver for seg". Videre kan man se på denne setningen her, at den også gir mening: "Man kan se på denne setningen" og "den gir mening". U see? Merk at jeg _tror_ det er leddsetning. - Tiltaleord De, Dem, du? - Utropsord Fy! Hjelp! Gid! Hallelujah! Vogt Dem for Hunden! Pass opp! Merk at de etterfølges av utropstegn. 0 Siter
gullfisk Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Jeg tror sideordnende setninger er helsetninger, slike man skal ha "og" mellom. Per spiste og Kari sov. Den setningen består av to sideordnede setninger bundet sammen med og. Leddsetning er en setning som ikke kan stå alene (før kalt bisetning) : Hvis Per spiser opp. Det er en leddsetning og må følges opp med mer "Hvis Per spiser opp blir jeg imponert". 0 Siter
gullfisk Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 les her, her står alt: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=245395&mode=threaded 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.