Gå til innhold

Norsklærere... Hjelp meg!

Gjest Føler meg en smule dum nå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke lest norske gramatikkregler o.l på evigheter, og trenger nå litt hjelp.

Kan noen forklare meg hva følgende betyr?

- Leddsetning

- Tiltaleord

- Utropsord

- Sideordnede setninger

Videoannonse
Annonse
Gjest ikkenorsklærer
Skrevet

Tiltale ord er f eks "du", og utropsord er f eks "au".

De setningstypene du nevner er jeg usikker på.

sarah bernard
Skrevet

- Leddsetning

Leddsetning tror jeg er de elementer av setningen som gir mening hver for seg, enten først eller sist i setningen.

Ta denne setningen jeg nettopp skrev som eksempel. Før komma finner man god mening i det som skrives: "Leddsetning tror jeg er de elementer av setningen som gir mening hver for seg". Videre kan man se på denne setningen her, at den også gir mening: "Man kan se på denne setningen" og "den gir mening". U see?

Merk at jeg _tror_ det er leddsetning.

- Tiltaleord

De, Dem, du?

- Utropsord

Fy! Hjelp! Gid! Hallelujah! Vogt Dem for Hunden! Pass opp!

Merk at de etterfølges av utropstegn.

Skrevet

Jeg tror sideordnende setninger er helsetninger, slike man skal ha "og" mellom. Per spiste og Kari sov. Den setningen består av to sideordnede setninger bundet sammen med og.

Leddsetning er en setning som ikke kan stå alene (før kalt bisetning) : Hvis Per spiser opp. Det er en leddsetning og må følges opp med mer "Hvis Per spiser opp blir jeg imponert".

Skrevet

.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...