Gå til innhold

Hvordan er det vanlig å feriere?

Anbefalte innlegg

Gjest trives i utlendighet, jeg!
Skrevet

Jeg har det sånn at jeg MÅ utenlands på ferie - og med utenlands, mener jeg utenfor Scandinavia, minst en gang hvert år. Syden, storby, opplevelse - hva som helst. Jeg MÅ snuse inn duften fra andre kulturer jevnlig, og vite at jeg har anledning til det, ellers blir jeg rett og slett fryktelig utilfreds.

I valget mellom nye møbler, nytt kjøkken, ny bil, hytte - det meste, velger jeg uten tvil utlandet.

Heldigvis er kjæresten min helt lik meg her, så vi prioriterer sånne ferier for hele familien. Ungene har alle vært utenfor Europa før de ble 2 år gamle.

Jeg trodde "alle" hadde det sånn, jeg - og fikk nesten sjokk da jeg leste midia nedenfor som aldri hadde vært i syden med 11-åringen sin.

Hvordan ferierer du, og hvorfor? Må du utenfor Scandinavia hvert år, eller er camping i Sverige helt ok?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 124
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• muriel

9

• mumitrollet

4

• Mrs. Wallace

3

• Åsemor

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest midia
Skrevet

Hehe vi har nok vært litt rundt omkring vi også.

Sjokkert bør du ikke være nei, jeg var voksen før jeg kom lengre enn Sverige så at en 11 åring ennå ikke har vært i syden er ikke så bekymringsfullt.

Det er mange grunner til at vi ikke har vært i syden ennå.

Skrevet

Hehe vi har nok vært litt rundt omkring vi også.

Sjokkert bør du ikke være nei, jeg var voksen før jeg kom lengre enn Sverige så at en 11 åring ennå ikke har vært i syden er ikke så bekymringsfullt.

Det er mange grunner til at vi ikke har vært i syden ennå.

Bekymringsfullt er det ikke at en 11-åring ikke har vært i syden, nei - men uvanlig er det, i alle fall her hvor vi bor.

Nå reiser vi forresten ikke til typiske syden - steder vi heller, men vi reiser utenlands hvert år, helst flere ganger.

Mrs. Wallace
Skrevet

Guttungen på femogethalvt har aldri vært på sydenferie, og ikke kommer det til å skje i overskuelig fremtid, heller.

Den klassiske sydenturen ligger skikkelig langt ned på prioriteringslista vår. Nærmest på bunnen, når jeg tenker etter.

Vi voksne drar på en storbyweekend omtrent en gang i året, og som familie skal vi på _skikkelig_ langtur mot slutten av året.

Men sommerferien tilbringer vi på hytta, hvor vi får fine opplevelser alle sammen. Bading, båtturer, fisketurer, teltovernatting i hagen, brettspill, spikking av pil-og-bue, krabbefiske fra brygga, piknik på svabergene, rebusløp, grilling, musikk, morgenbad, dugg i gresset, nattsvermerier, besøk av venner og familie...åh, nå kjenner jeg at jeg lengter etter ferien. Guttungen har mast om det helt siden juletider. ;o)

Skrevet

Feriering og reise er absolutt ikke noe jeg prioriterer og drømmer om. Har vært i "syden" 2 ganger i mitt liv, og er 25 år. Denne sommeren skal tilbringes i hagen vår, hagen til venner, stranda og kanskje muligens en tur på hytta på sørlandet. Har alt vi trenger her, behøver ikke vonde senger, kakerlakker, kåte spanjoler eller billig sprit.

Gjest togli
Skrevet

Vi reiser til utlandet stort sett en gang i året vi også, men har ikke problemer med å forstå folk som ikke gjør det.

Det er jo kjempemange flotte steder å besøke her i Norge også. Dessuten kan det være vel så koselig å tilbringe ferien på hytta eller i campingvogna her i Norge :-)

Jeg vet om flere større barn som aldri har vært i Syden og ser ikke noe rart i det...

Skrevet

Guttungen på femogethalvt har aldri vært på sydenferie, og ikke kommer det til å skje i overskuelig fremtid, heller.

Den klassiske sydenturen ligger skikkelig langt ned på prioriteringslista vår. Nærmest på bunnen, når jeg tenker etter.

Vi voksne drar på en storbyweekend omtrent en gang i året, og som familie skal vi på _skikkelig_ langtur mot slutten av året.

Men sommerferien tilbringer vi på hytta, hvor vi får fine opplevelser alle sammen. Bading, båtturer, fisketurer, teltovernatting i hagen, brettspill, spikking av pil-og-bue, krabbefiske fra brygga, piknik på svabergene, rebusløp, grilling, musikk, morgenbad, dugg i gresset, nattsvermerier, besøk av venner og familie...åh, nå kjenner jeg at jeg lengter etter ferien. Guttungen har mast om det helt siden juletider. ;o)

Hva er den klassiske sydenturen, da?

Vi er ofte i Hellas - helst på øyhopping, har bare vært et par ganger på pakkereise, men jeg anser ikke det for å være "klassisk sydentur". Masse opplevelser, oppdagelsesferder, mennesker - fantastisk!

"Klassisk sydentur" forbinder jeg med 2 uker på kanariøyene om vinteren, eller annen ferie hvor det eneste som teller er sol og grisefest. Det er ikke vår stil heller.

Hele poenget med å reise, er jo å se andre kulturer og måter å leve på.

Skrevet

Hei!

I løpet av de ni årene jeg var samboere var det lengste vi reiste til Danmark.

Nå, i løpet av de tre årene jeg har vært singel, har jeg vært i Kina, Brasil, Italia og to ganger i Spania. Helgetur til København. Noen av turene har vært med barna, et par uten.

Feriepenger og skattepenger er mer eller mindre øremerket til reiser, og jeg begynner å ane abstinenser om det har gått et lite halvår siden sist jeg var på tur :)

Skrevet

De som svarer ser ut til å henge seg opp i "sjokket" over at en 11-åring ikke hadde vært i syden. Må innrømme at jeg egentlig tolket midia dit at de ikke hadde vært noe særlig i utlandet i det hele tatt, og det var jo feil.

Når jeg skriver at vi MÅ utenlands, er det ikke "syden" vi må til. Vi må OPPLEVE - noe annet enn det vi er vant til i Norge.

Gjest Hoppetussen
Skrevet

Hallo!

Blir rimelig forbauset selv jeg, over at du blir sjokka over at noen ikke har vært i syden med barna. Det er slett ikke alle som har noe behov for å reise på utenlandsturer. Familien min er Skandinavia-entusiaster på sin hals, og ferierer stort sett i Norge, Sverige eller Danmark. Kunne ikke ramla meg inn å bestille en sydentur faktisk. Rett og slett fordi vi ikke har lyst............

Kunne forsåvidt tenkt meg å reise på storbyferie når barna blir større (tenåringer), men ikke om sommeren. Synes det er kjempekos å nyte sommeren her i nord, og bli kjent med det vakre landet vi bor i. Vi har mange venner som bor i nord og sør, og besøker også disse om sommeren hvis det passer slik. I tillegg ferierer vi ofte sammen med venner rundt om i Norge.

Og, vår økonomi tillater ikke flere utenlandsturer i året for hele familien.........

Men vet sannelig ikke om vi hadde gjort det hvis vi hadde hatt råd heller.

6-åringen i huset har satt seg i hodet at han skal til Røros i sommer, han vil besøke Olavs-gruva. Han er facinert over datidens barnearbeid, og det blir sikkert spennende å se for han. Minstemann gleder seg til å besøke Sabeltann.

hilsen

Norgeselskeren

Skrevet

Feriering og reise er absolutt ikke noe jeg prioriterer og drømmer om. Har vært i "syden" 2 ganger i mitt liv, og er 25 år. Denne sommeren skal tilbringes i hagen vår, hagen til venner, stranda og kanskje muligens en tur på hytta på sørlandet. Har alt vi trenger her, behøver ikke vonde senger, kakerlakker, kåte spanjoler eller billig sprit.

Hvis det er inntrykket du har av å reise, skjønner jeg at du holder deg hjemme.

Synd, for du går glipp av mye - som ikke innebærer verken billig sprit eller kåte spanjoler.

Skrevet

Jeg har heller aldri vært i "Syden" på ferie, og jeg er netsen 35 år.

Men jeg har vært veldig mange andre steder!

Ungene har det minst like bra på hytta på fjellet og hytta på Sørlandet som de har det i andre land. (kanskje tilogmed bedre)

Hva som er vanlig er vel ikke så viktig så lenge man har det bra der man velger å feriere!

Skrevet

Hallo!

Blir rimelig forbauset selv jeg, over at du blir sjokka over at noen ikke har vært i syden med barna. Det er slett ikke alle som har noe behov for å reise på utenlandsturer. Familien min er Skandinavia-entusiaster på sin hals, og ferierer stort sett i Norge, Sverige eller Danmark. Kunne ikke ramla meg inn å bestille en sydentur faktisk. Rett og slett fordi vi ikke har lyst............

Kunne forsåvidt tenkt meg å reise på storbyferie når barna blir større (tenåringer), men ikke om sommeren. Synes det er kjempekos å nyte sommeren her i nord, og bli kjent med det vakre landet vi bor i. Vi har mange venner som bor i nord og sør, og besøker også disse om sommeren hvis det passer slik. I tillegg ferierer vi ofte sammen med venner rundt om i Norge.

Og, vår økonomi tillater ikke flere utenlandsturer i året for hele familien.........

Men vet sannelig ikke om vi hadde gjort det hvis vi hadde hatt råd heller.

6-åringen i huset har satt seg i hodet at han skal til Røros i sommer, han vil besøke Olavs-gruva. Han er facinert over datidens barnearbeid, og det blir sikkert spennende å se for han. Minstemann gleder seg til å besøke Sabeltann.

hilsen

Norgeselskeren

Er du virkelig ikke interessert i å finne ut hvordan andre mennesker lever? Og tror du virkelig ikke barna dine ville lære noe av det? Hvor godt vi har det, for eksempel?

Det synes jeg er skremmende - at folk ikke interesserer seg for verden utenfor. Og da snakker jeg absolutt ikke primært om "syden":

Jeg har også familie over hele norge, og reiser mye innenlands også, vi. Det ene utelukker ikke det andre. Det er nemlig ikke så dyrt, heller - faktisk opplever vi at Norges - eller Skandinaviaferie fort blir minst like dyrt. Hvis man ikke camper hele ferien, da - eller har hytte.

Det har med prioritering å gjøre, og vi prioriterer reiser foran det meste annet som vi ikke absolutt trenger.

Skrevet

Jeg er 38 og har aldri vært i syden jeg heller. :o) Og jeg har det helt fint!

Har vært litt rundt, men er ingen globetrotter akkurat. Er mer glad i rideturer i fjellet, båtturer og småturer med kjæresten min og ungene jeg.

Drømmer om å ta med kjæresten til Island en gang da - det skal vi nok, men det blir ikke i sommer.

Skrevet

Jeg har heller aldri vært i "Syden" på ferie, og jeg er netsen 35 år.

Men jeg har vært veldig mange andre steder!

Ungene har det minst like bra på hytta på fjellet og hytta på Sørlandet som de har det i andre land. (kanskje tilogmed bedre)

Hva som er vanlig er vel ikke så viktig så lenge man har det bra der man velger å feriere!

Hvorfor i allverden tror du de har det bedre på hytta enn i andre land? Hvis dere ikke har prøvd, vet dere jo ikke det.

Min erfaring er at de fleste unger som reiser utenlands, elsker det, og helst vil det hvert år. Det er noe med å få smaken på.

Kan naturligvis hende du har rett for dine egne unger, men det er en underlig påstand hvis du mener den er generell for barn.

Skrevet

Hvorfor i allverden tror du de har det bedre på hytta enn i andre land? Hvis dere ikke har prøvd, vet dere jo ikke det.

Min erfaring er at de fleste unger som reiser utenlands, elsker det, og helst vil det hvert år. Det er noe med å få smaken på.

Kan naturligvis hende du har rett for dine egne unger, men det er en underlig påstand hvis du mener den er generell for barn.

Jeg _har_ prøvd. Har som sagt vært mange andre steder enn i Syd-Europa/"Syden" Det var moro det, og de snakker masse om turene, men de koser seg _minst_ like mye på hytta i ferien.

Skrevet

Du ser ikke at det er muligheter for at andre ikke alltid liker det samme som deg?

Jeg har hatt noen fantastisk flotte ferier med mange opplevelser, folk og steder som jeg tenker tilbake på med et smil, men den beste sommeren var definitivt i fjor, og da dro jeg ikke lenger enn 5 km til badestranda.

Gjest Morsk
Skrevet

Her var det mye hummer og kanari. På den ene sideb snakker du om opllevelsesferier til fjerne, eksotiske og spesielle steder, og på den andre det mest platte og intetsigende som finnes, nemlig til ett eller annet sydenmål propp fullt av nordmenn og svensker, slik at man knapt kan kalle det utlandet i det hele tatt.

Skrevet

Her var det mye hummer og kanari. På den ene sideb snakker du om opllevelsesferier til fjerne, eksotiske og spesielle steder, og på den andre det mest platte og intetsigende som finnes, nemlig til ett eller annet sydenmål propp fullt av nordmenn og svensker, slik at man knapt kan kalle det utlandet i det hele tatt.

Jeg har svart på mitt eget innlegg nedenfor, og det forklarer akkurat det.

Jeg har aldri vært "i syden" i den forstand du beskriver, jeg heller. Norske aviser og svenske kjøttbullar er uendelig langt fra der vi pleier å reise.

Skrevet

Du ser ikke at det er muligheter for at andre ikke alltid liker det samme som deg?

Jeg har hatt noen fantastisk flotte ferier med mange opplevelser, folk og steder som jeg tenker tilbake på med et smil, men den beste sommeren var definitivt i fjor, og da dro jeg ikke lenger enn 5 km til badestranda.

Det går ikke an å vite om man liker noe man ikke har prøvd. Og GA hørtes ut som om ungene ikke hadde prøvd. Nå skriver hun at de har gjort det, og da er det greit.

Jeg synes det er ille med folk som ikke er nysgjerrige på andre deler av verden, ja. Og det går som sagt an å like begge deler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...