Gjest trives i utlendighet, jeg! Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Ikke sikkert hun har annen ferietur å snakke om kanskje Det kunne jo naturligvis vært riktig Men det er nå ikke det, da. Og sommerferiene hos besteforeldre i nord norge har bare ikke gjort samme inntrykket... 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Jepp, Russland er vel tilnærmet upløyd mark. Det sies at Kina er verdens vanskeligste land å reise i, men jeg innbiller meg at Russland er verre. I alle fall er det et reisemål vi venter med til ungene er større. Svalbard er ikke så veldig eksotisk lenger, det er derimot veldig "in" i øyeblikket. Synes jeg stadig hører om noen som reiser dit, har giftet seg der eller liknende. Ja, Russland er ikke å anbefale med små barn, men ellers går det faktisk ganske greit på tross av språkbarrierene. Jernbanenettet er særdels tett utbygd, rimelig og vel fungerende, slik at det er fullt mulig å komme seg til store byer hvor det knapt har vært en nordmann før, selv på europeisk side. 0 Siter
Gjest trives i utlendighet, jeg! Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Kommer kanskje an på hvor gamle de er også? Mine er ganske små ennå, men de har da fått med seg en 3-4 land allikevel... Hvor mange utland har du tatt dine med til da, og hvor gamle er de da siden dere er så utrolig bereiste? Den eldste er 8, og etter at hun ble født har vi vært i USA, Kina, Vietnam, Hellas, Frankrike, Portugal, Sverige, Sveits, Danmark, Island + Norge rundt flere ganger. 0 Siter
Gjest Hoppetussen Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Nå er vel ikke strand i Thailand det jeg forsvarer mest her. Men faktisk tror jeg du tar helt feil - tror man lærer MASSE om Thailand, selv på en vanlig pakkereise, rett og slett fordi forskjellene til det barna er vant med hjemme er så store. Men vi har ikke vært der, så jeg vet ikke. Å påstå at man kan lære masse om fremmede kulturer uten å oppleve noe av dem, er vrøvl. Høre om, ja - men ikke lære og forstå. Det kan man knapt på en feriereise heller. Men man trenger strengt tatt ikke reise utenlands for å få lære sånt, heller, da - innrømmer det. En tur på yttersida av Senja for en innbarka asfaltvandrer er sanns. større sjokk en en tur til New York, og enkelte drabantbyer i oslo er kjempespennende pga at så mange kulturer er samlet der. Det slår meg at du er skikkelig wannabe-snobb? Hadde vært interessant å vite hvor du bor? 0 Siter
Gjest midia Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Det kunne jo naturligvis vært riktig Men det er nå ikke det, da. Og sommerferiene hos besteforeldre i nord norge har bare ikke gjort samme inntrykket... Akkurat det er jeg enig i. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Den eldste er 8, og etter at hun ble født har vi vært i USA, Kina, Vietnam, Hellas, Frankrike, Portugal, Sverige, Sveits, Danmark, Island + Norge rundt flere ganger. Ja, da leder dere jo med et par år og noen land. Er det så gæli da? 0 Siter
Gjest trives i utlendighet, jeg! Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Ja, Russland er ikke å anbefale med små barn, men ellers går det faktisk ganske greit på tross av språkbarrierene. Jernbanenettet er særdels tett utbygd, rimelig og vel fungerende, slik at det er fullt mulig å komme seg til store byer hvor det knapt har vært en nordmann før, selv på europeisk side. Hvordan vil du beskrive Russland, "i et nøtteskall", om det er mulig. Jeg har bare bildet som fremstilles i mediene, og da kan man få inntrykk av at det er et mistrøstig, grått, fattig land uten et eneste lyspunkt. Vanskelig å få et godt bilde, synes jeg. Mediebildet er jo en del av virkeligheten, men er det hele? Er det så håpløst for det russiske folk som det kan se ut til via tv-skjermen? 0 Siter
Gjest trives i utlendighet, jeg! Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Ja, da leder dere jo med et par år og noen land. Er det så gæli da? Absolutt ikke Nå har ikke jeg ment å gjøre dette til en "flest mulig land på kortest mulig tid" konkurranse, altså. Og at folk ikke reiser noe særlig med små unger, skjønner jeg godt. Men jeg har nok vanskelig for å forstå at folk virkelig ikke har lyst til å reise i det hele tatt - at ferie på samme måte som alle tidligere år er toppen, liksom. Innrømmer det. 0 Siter
muriel Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Er du virkelig ikke interessert i å finne ut hvordan andre mennesker lever? Og tror du virkelig ikke barna dine ville lære noe av det? Hvor godt vi har det, for eksempel? Det synes jeg er skremmende - at folk ikke interesserer seg for verden utenfor. Og da snakker jeg absolutt ikke primært om "syden": Jeg har også familie over hele norge, og reiser mye innenlands også, vi. Det ene utelukker ikke det andre. Det er nemlig ikke så dyrt, heller - faktisk opplever vi at Norges - eller Skandinaviaferie fort blir minst like dyrt. Hvis man ikke camper hele ferien, da - eller har hytte. Det har med prioritering å gjøre, og vi prioriterer reiser foran det meste annet som vi ikke absolutt trenger. Det er helt greit at du velger å prioritere som du gjør, men ut over det syns jeg du virker temmelig trangsynt og korttenkt - ikke minst med tanke på at du tydeligvis har reist masse og skulle ha all verdens forutsetninger til å vite at - ikke alle mennesker er like. Noen liker storbyferie, noen liker å tilbringe late feriedager hjemme/på hytta/hos mormor... og noen liker begge deler. - Selv om du har råd til å reise "utenfor Skandinavia minst en gang hvert år" (som du sier) i tillegg til "å reise mye innenlands", så gjelder ikke det alle. - det er ikke engang alle som har mulighet til å velge mellom nytt kjøkken vs. feriereise. Mange har mer enn nok med å holde hjulene i gang hjemme, uten at de trenger å føle seg som akterutseilte tåper fordi de ikke har samme muligheter som andre. Jeg har vært på DOL i mange år, og lest mange innlegg om hvor mange land folk har vært i, hvor de reiser på ferie etc. Og jeg må innrømme at jeg av og til føler meg som en outsider, som ikke kan skilte med flere titalls forskjellige (utenlands) reisemål. Stort sett så forteller DOL'erne om hvor, hvordan og hvorfor uten å gjøre noe større nummer ut av det. Dermned stiller du i en helt egen klasse for deg selv, med din utrolige arroganse. 0 Siter
Gjest Hoppetussen Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Det er helt greit at du velger å prioritere som du gjør, men ut over det syns jeg du virker temmelig trangsynt og korttenkt - ikke minst med tanke på at du tydeligvis har reist masse og skulle ha all verdens forutsetninger til å vite at - ikke alle mennesker er like. Noen liker storbyferie, noen liker å tilbringe late feriedager hjemme/på hytta/hos mormor... og noen liker begge deler. - Selv om du har råd til å reise "utenfor Skandinavia minst en gang hvert år" (som du sier) i tillegg til "å reise mye innenlands", så gjelder ikke det alle. - det er ikke engang alle som har mulighet til å velge mellom nytt kjøkken vs. feriereise. Mange har mer enn nok med å holde hjulene i gang hjemme, uten at de trenger å føle seg som akterutseilte tåper fordi de ikke har samme muligheter som andre. Jeg har vært på DOL i mange år, og lest mange innlegg om hvor mange land folk har vært i, hvor de reiser på ferie etc. Og jeg må innrømme at jeg av og til føler meg som en outsider, som ikke kan skilte med flere titalls forskjellige (utenlands) reisemål. Stort sett så forteller DOL'erne om hvor, hvordan og hvorfor uten å gjøre noe større nummer ut av det. Dermned stiller du i en helt egen klasse for deg selv, med din utrolige arroganse. Bra svart. Skriver under på dette :-) Fint at du greier å besinne deg mer enn meg. Jeg blir usaklig, jeg............. 0 Siter
muriel Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Den eldste er 8, og etter at hun ble født har vi vært i USA, Kina, Vietnam, Hellas, Frankrike, Portugal, Sverige, Sveits, Danmark, Island + Norge rundt flere ganger. Hvor i Kina var dere? Hvordan reiste dere, og hvordan bodde dere? *nysgjerrig* 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Hvordan vil du beskrive Russland, "i et nøtteskall", om det er mulig. Jeg har bare bildet som fremstilles i mediene, og da kan man få inntrykk av at det er et mistrøstig, grått, fattig land uten et eneste lyspunkt. Vanskelig å få et godt bilde, synes jeg. Mediebildet er jo en del av virkeligheten, men er det hele? Er det så håpløst for det russiske folk som det kan se ut til via tv-skjermen? He he dette var vanskelig. I ett nøtteskall må det vel være ordene "mangfoldig og kontrastfylt" som står nærmest. Byene er enormt forskjellige. Fra de grå triste som ble oppført i Sovjettida, men som i høyeste grad har en unik atmosfære av mistrøstighet som det er verd å oppleve. Enkelte store byer kan vær bygd runt en fabrikk som hadde 100 000 ansatte. De gamle byene derimot har ofte veldig vakre gamle bykjerner med flotte kirker, pompøse hus og en helt annet atmosfære. Ellers stemmer det intrykk man får fra media bare delevis, det er bare en del av sannheten. Russland er et land i veldig rask endring, men en kollosal økonomisk vekst som nå også har nått ut i porvinsene, slik at man også der finner McDonalds, pizzautkjøring og megastore hypermoderne varesenter. Rikdommen har etterhvert nådd ut til store befolkningsgrupper, som nå har en levestandard tilnærmet den vi har her. Frykten mange har fra og reise dit pga. mafia og ryktene om at det ikke er trygt vil jeg bare karrakterisere med ett ord: sludder. 0 Siter
muriel Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Bra svart. Skriver under på dette :-) Fint at du greier å besinne deg mer enn meg. Jeg blir usaklig, jeg............. Jeg er veldig saklig, altså ) Måtte faktisk le litt da jeg leste om den ultraeksotiske øyhoppingen familien hadde bedrevet. Det minnet meg om Are Kalvøs bok "Syden". Hehe 0 Siter
Gjest trives i utlendighet, jeg! Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Det slår meg at du er skikkelig wannabe-snobb? Hadde vært interessant å vite hvor du bor? Nåeneidu - snobb, verken wannabe eller ikke er laaangt fra det noen ville kalle meg. Bor i en av oslos mest utskjelte bydeler (altfor mange innvandrer davettu, og IIIIK det er mer en 50 % fremmedkulturelle på skolene på den kanten av byen....) og her har jeg tenkt å bli så lenge jeg kan! 0 Siter
sheba Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Er du virkelig ikke interessert i å finne ut hvordan andre mennesker lever? Og tror du virkelig ikke barna dine ville lære noe av det? Hvor godt vi har det, for eksempel? Det synes jeg er skremmende - at folk ikke interesserer seg for verden utenfor. Og da snakker jeg absolutt ikke primært om "syden": Jeg har også familie over hele norge, og reiser mye innenlands også, vi. Det ene utelukker ikke det andre. Det er nemlig ikke så dyrt, heller - faktisk opplever vi at Norges - eller Skandinaviaferie fort blir minst like dyrt. Hvis man ikke camper hele ferien, da - eller har hytte. Det har med prioritering å gjøre, og vi prioriterer reiser foran det meste annet som vi ikke absolutt trenger. Og hva "lærer" barna i "syden"?? måtte bare spørre;) ikke noe galt i å dra til syden altså, men du får det til og høres ut som de går glipp av livets viktigste happening:) 0 Siter
Jorunn Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Her reiser vi på Norgesferie hvert år. De to eldste ungene har vært i utlandet, både Skandinavia og lengre. Det de allikevel gleder seg ti hver sommer , er å reise på hytta i N-Norge og leve noen uker der klokke, leggetider og mas ikke eksisterer. Alt som betyr noe er lek i fjære, fiske-, fjell-, strand- og bærturer, soving i telt og ikke minst masse samvære med familien. Sidemn vi bor langt borte fra svigerforeldrene mine, prioriterer vi å besøke dem i feriene. 0 Siter
Gjest trives i utlendighet, jeg! Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Og hva "lærer" barna i "syden"?? måtte bare spørre;) ikke noe galt i å dra til syden altså, men du får det til og høres ut som de går glipp av livets viktigste happening:) Nei, jeg gidder ikke forklare syden - misforståelsen en gang til. Jeg sleivet i hovedinnlegget -hvor lenge må jeg lide for det Og jeg er enig med deg - jeg tror ikke barn lærer spesielt mye på ei strand i en spansk by som er bygget for turister, og hvor det er en milliard nordmenn og svensker og kjøttbullar på enhver kafe. 0 Siter
Gjest Hoppetussen Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Nåeneidu - snobb, verken wannabe eller ikke er laaangt fra det noen ville kalle meg. Bor i en av oslos mest utskjelte bydeler (altfor mange innvandrer davettu, og IIIIK det er mer en 50 % fremmedkulturelle på skolene på den kanten av byen....) og her har jeg tenkt å bli så lenge jeg kan! Jo, men hadde du bodd i Holmenkollåsen ville det jo vært forståelig. At du faktisk bor på Oslo øst (?) gjør jo bare saken verre? Jeg jobber med barn til daglig. Barn som har det vanskelig. Med foreldre som er syke, arbeidsledige eller kanskje uføre. Barn som aldri vil oppleve Paria, New York eller Bali. Barn som er lei seg fordi "alle de andre" har vært i Syden eller i Disney-land. Barn som får mindreverdighetsfølelse av at de andre skryter av hvor flott feriene deres har vært. Som kanskje har hørt av sine foreldre igjen at "man må nå lære om andre kulturer", "man må jo til utlandet", "kan jo ikke BARE være hjemme". Foreldre som attpåtil synes det er sneversynt ta andre valg enn dem selv, at man ikke kan lære om kulturer hvis man ikke reiser til det respektive landet. Nei, kjenner at dette trigger noe i meg........ LIker det slett ikke :-/ 0 Siter
Gjest trives i utlendighet, jeg! Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Jeg er veldig saklig, altså ) Måtte faktisk le litt da jeg leste om den ultraeksotiske øyhoppingen familien hadde bedrevet. Det minnet meg om Are Kalvøs bok "Syden". Hehe Poenget var ikke at det var eksotisk. Poenget var at det var fantastisk! 0 Siter
muriel Skrevet 15. juni 2006 Skrevet 15. juni 2006 Poenget var ikke at det var eksotisk. Poenget var at det var fantastisk! Ok Men nå MÅ du fortelle meg om Kinareisen(e) deres!! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.