Gå til innhold

Hvordan er det vanlig å feriere?

Anbefalte innlegg

Gjest trives i utlendighet, jeg!
Skrevet

Jo, men hadde du bodd i Holmenkollåsen ville det jo vært forståelig. At du faktisk bor på Oslo øst (?) gjør jo bare saken verre? Jeg jobber med barn til daglig. Barn som har det vanskelig. Med foreldre som er syke, arbeidsledige eller kanskje uføre. Barn som aldri vil oppleve Paria, New York eller Bali. Barn som er lei seg fordi "alle de andre" har vært i Syden eller i Disney-land.

Barn som får mindreverdighetsfølelse av at de andre skryter av hvor flott feriene deres har vært. Som kanskje har hørt av sine foreldre igjen at "man må nå lære om andre kulturer", "man må jo til utlandet", "kan jo ikke BARE være hjemme". Foreldre som attpåtil synes det er sneversynt ta andre valg enn dem selv, at man ikke kan lære om kulturer hvis man ikke reiser til det respektive landet.

Nei, kjenner at dette trigger noe i meg........ LIker det slett ikke :-/

Så av innlegget mitt her, tolker du at jeg har 0 forståelse for at andre ikke kan reise på ferie, at barna mine og vi skryter av reisene våre, og at jeg ser ned på folk som har dårlig råd?

Og du tolker tydeligvis også at vi har god råd selv?

Vel, det stemmer ikke. Vi har normale jobber, normale lån og normal god råd. Barna våre kommer aldri til å få masse merkeklær, de får veldig lite ting annet enn til jul og bursdag. og må sikkert tåle ærting pga det oppgjennom.

Det handler om prioritering, og vi prioriterer reiser veldig høyt, fordi det gir oss enormt mye. Vi lærer naturligvis barna våre at det er viktig og verd å ofre litt for, fordi vi synes det.

Ja, det er synd på barn som aldri kan reise på ferie. De samme barna blir offer for press i forhold til andre ting som koster penger - fritidsaktiviteter, klær, leker osv. Faktisk tror jeg vårt forbruk er mindre synlig for andre enn forbruket til de som kjøper "ting" for pengene er, så at vi er så mye større problem for disse barne som har det innmari vanskelig, går jeg ikke med på.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 124
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• muriel

9

• mumitrollet

4

• Mrs. Wallace

3

• Åsemor

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ok :)

Men nå MÅ du fortelle meg om Kinareisen(e) deres!!

Akkurat Kinareisen har jeg egentlig ikke lyst til å fortelle så mye om, siden den reisen skjedde i forbindelse med en adopsjon. Det var en skikkelig pakkereise i alle fall, flotte hoteller og guider hele veien. Så det var spesielt, ja - og jeg trenger neppe si at det viktigste med den reisen IKKE var kulturopplevelsen :)

Vi var i Beijing og i provinsen der vi fikk barnet vårt.

Skrevet

He he dette var vanskelig.

I ett nøtteskall må det vel være ordene "mangfoldig og kontrastfylt" som står nærmest.

Byene er enormt forskjellige. Fra de grå triste som ble oppført i Sovjettida, men som i høyeste grad har en unik atmosfære av mistrøstighet som det er verd å oppleve. Enkelte store byer kan vær bygd runt en fabrikk som hadde 100 000 ansatte.

De gamle byene derimot har ofte veldig vakre gamle bykjerner med flotte kirker, pompøse hus og en helt annet atmosfære.

Ellers stemmer det intrykk man får fra media bare delevis, det er bare en del av sannheten. Russland er et land i veldig rask endring, men en kollosal økonomisk vekst som nå også har nått ut i porvinsene, slik at man også der finner McDonalds, pizzautkjøring og megastore hypermoderne varesenter.

Rikdommen har etterhvert nådd ut til store befolkningsgrupper, som nå har en levestandard tilnærmet den vi har her.

Frykten mange har fra og reise dit pga. mafia og ryktene om at det ikke er trygt vil jeg bare karrakterisere med ett ord: sludder.

"unik atmosfære av mistrøstighet"... Du vet å ordlegge deg :)

Nå lærte jeg faktisk temmelig mye nytt om Russland, takk skal du ha!

Fikk mer lyst til å reise dit, det har ikke stått på toppen av listen, men venter nok uansett til ungene er ganske mye større, ja.

Gjest Hoppetussen
Skrevet

Så av innlegget mitt her, tolker du at jeg har 0 forståelse for at andre ikke kan reise på ferie, at barna mine og vi skryter av reisene våre, og at jeg ser ned på folk som har dårlig råd?

Og du tolker tydeligvis også at vi har god råd selv?

Vel, det stemmer ikke. Vi har normale jobber, normale lån og normal god råd. Barna våre kommer aldri til å få masse merkeklær, de får veldig lite ting annet enn til jul og bursdag. og må sikkert tåle ærting pga det oppgjennom.

Det handler om prioritering, og vi prioriterer reiser veldig høyt, fordi det gir oss enormt mye. Vi lærer naturligvis barna våre at det er viktig og verd å ofre litt for, fordi vi synes det.

Ja, det er synd på barn som aldri kan reise på ferie. De samme barna blir offer for press i forhold til andre ting som koster penger - fritidsaktiviteter, klær, leker osv. Faktisk tror jeg vårt forbruk er mindre synlig for andre enn forbruket til de som kjøper "ting" for pengene er, så at vi er så mye større problem for disse barne som har det innmari vanskelig, går jeg ikke med på.

Du har misforstått. Det er ikke utenlandsturene deres jeg angriper. Det er holdningene til de som velger annerledes. Og at du faktisk synes det er sært og sjokkerende at foreldre velger å ikke reise til utlandet på ferieturer.

Skrevet

Ferie for meg er reise i utlandet.

Syntes ikke det er skikkelig ferie om man skal bare være i Norge.

Og jeg har vært omtrent overalt i Norge uten Nord Norge, så Norge som feriested er jeg ferdig med.

Skrevet

Det er helt greit at du velger å prioritere som du gjør, men ut over det syns jeg du virker temmelig trangsynt og korttenkt - ikke minst med tanke på at du tydeligvis har reist masse og skulle ha all verdens forutsetninger til å vite at

- ikke alle mennesker er like. Noen liker storbyferie, noen liker å tilbringe late feriedager hjemme/på hytta/hos mormor... og noen liker begge deler.

- Selv om du har råd til å reise "utenfor Skandinavia minst en gang hvert år" (som du sier) i tillegg til "å reise mye innenlands", så gjelder ikke det alle.

- det er ikke engang alle som har mulighet til å velge mellom nytt kjøkken vs. feriereise. Mange har mer enn nok med å holde hjulene i gang hjemme, uten at de trenger å føle seg som akterutseilte tåper fordi de ikke har samme muligheter som andre.

Jeg har vært på DOL i mange år, og lest mange innlegg om hvor mange land folk har vært i, hvor de reiser på ferie etc. Og jeg må innrømme at jeg av og til føler meg som en outsider, som ikke kan skilte med flere titalls forskjellige (utenlands) reisemål.

Stort sett så forteller DOL'erne om hvor, hvordan og hvorfor uten å gjøre noe større nummer ut av det.

Dermned stiller du i en helt egen klasse for deg selv, med din utrolige arroganse.

Beklager at det "kom ut" sånn. Jeg vet at mange ikke kan velge mellom ferie eller kjøkken, at mange har dårlig råd. Men de fleste i Norge har ikke så dårlig råd, og det gjør det helt sikkert ikke enklere for de som virkelig sitter tungt i det.

Jeg synes ikke vi har veldig god råd selv, men vi prioriterer beinhardt, og planlegger godt. Våre "eksotiske" øyhoppingsturer blir ikke mye dyrere enn hytteferie på Sørlandet, alt tatt i betraktning. Dersom man ikke eier hytta selv, da - og da kan man uansett ikke sies å sitte dårlig i det.

Jeg tror de fleste i Norge har råd til å reise på en eller et par turer i året, og derfor tok jeg ikke høyde for at noen - tydeligvis du - ikke har råd til å reise i det hele tatt. Beklager om jeg såret deg!

Når det er sagt - ja, jeg synes at folk har godt av å se andre deler av verden, ikke minst skulle jeg ønske at FrP-bastionen som vokser frem skulle tatt seg en tur til verrestilte deler av verden, forutsatt at de faktisk beveget seg ut av de fine hotellene og tok inn over seg hvordan verden ser ut. Jeg tror oppriktig at det er en berikelse for barn å reise, at det øker toleransen og forståelsen for andre mennesker. Jeg tror det bidrar mer sånn enn en ferie på hytta gjør.

Og jeg har nok vanskelig for å skjønne at folk bevisst velger å ikke "se alt" dersom de har muligheten til det. Jeg er så nysgjerrig selv, at jeg nok er intolerant på akkurat det området. Jeg skjønner ikke hvordan folk er navlet, når det interesserer seg så lite for verden rundt seg. Og det gjelder like mye de menneskene som ALDRI kan tenke seg en nordnorge- ferie fordi det er så dårlig vær der.

Jeg opplever ofte at folk synes vi er "sprø" fordi vi prioriterer som vi gjør. Det plager meg ikke så veldig, og jeg synes for så vidt det er folks rett å ikke forstå våre valg. Jeg synes det er min rett å ikke forstå andres valg, selv om jeg skal aksptere dem.

Skrevet

Akkurat Kinareisen har jeg egentlig ikke lyst til å fortelle så mye om, siden den reisen skjedde i forbindelse med en adopsjon. Det var en skikkelig pakkereise i alle fall, flotte hoteller og guider hele veien. Så det var spesielt, ja - og jeg trenger neppe si at det viktigste med den reisen IKKE var kulturopplevelsen :)

Vi var i Beijing og i provinsen der vi fikk barnet vårt.

Kan vel ikke være noe problem å fortelle om den bare fordi det var en hentereise, vel?

Det vil jo rett og slett si flyreise sammen med X antall andre adoptanter, 4- eller 5-stjernershotell, guide, sjåfør og tolk, alle de obligatoriske severdighetene osv.

Man lærer ikke så veldig mye om kinesisk kultur når man henter barnet sitt, akkurat. Slik hentereisene er opplagt, er de vel så langt på sida av kinesisk kultur og hverdagsliv som det går an å komme.

Skrevet

Kan vel ikke være noe problem å fortelle om den bare fordi det var en hentereise, vel?

Det vil jo rett og slett si flyreise sammen med X antall andre adoptanter, 4- eller 5-stjernershotell, guide, sjåfør og tolk, alle de obligatoriske severdighetene osv.

Man lærer ikke så veldig mye om kinesisk kultur når man henter barnet sitt, akkurat. Slik hentereisene er opplagt, er de vel så langt på sida av kinesisk kultur og hverdagsliv som det går an å komme.

"Det vil jo rett og slett si flyreise sammen med X antall andre adoptanter, 4- eller 5-stjernershotell, guide, sjåfør og tolk, alle de obligatoriske severdighetene osv."

Det sier seg selv, og det visste du jo fra før. Vi så forresten ganske mye til kinesisk hverdagsliv da vi var i Provinsen, men det vil jeg ikke fortelle et eneste ord om.

Er forresten ikke enig i at man ikke lærer noe om kinsesisk kultur av en sånn reise, men det var definitivt ikke det viktigste, nei.

Gjest bøttevis
Skrevet

He he dette var vanskelig.

I ett nøtteskall må det vel være ordene "mangfoldig og kontrastfylt" som står nærmest.

Byene er enormt forskjellige. Fra de grå triste som ble oppført i Sovjettida, men som i høyeste grad har en unik atmosfære av mistrøstighet som det er verd å oppleve. Enkelte store byer kan vær bygd runt en fabrikk som hadde 100 000 ansatte.

De gamle byene derimot har ofte veldig vakre gamle bykjerner med flotte kirker, pompøse hus og en helt annet atmosfære.

Ellers stemmer det intrykk man får fra media bare delevis, det er bare en del av sannheten. Russland er et land i veldig rask endring, men en kollosal økonomisk vekst som nå også har nått ut i porvinsene, slik at man også der finner McDonalds, pizzautkjøring og megastore hypermoderne varesenter.

Rikdommen har etterhvert nådd ut til store befolkningsgrupper, som nå har en levestandard tilnærmet den vi har her.

Frykten mange har fra og reise dit pga. mafia og ryktene om at det ikke er trygt vil jeg bare karrakterisere med ett ord: sludder.

Ha,ha morsk..

du er lite stolt over å ha reist i Russland da.

Gjest Morsk
Skrevet

Ha,ha morsk..

du er lite stolt over å ha reist i Russland da.

Javel..

Gjest Morsk
Skrevet

ja!

Er nicket ditt en referanse på hvor mye du har drukket i kveld?:)

Gjest bøttevis
Skrevet

Er nicket ditt en referanse på hvor mye du har drukket i kveld?:)

Neida.

Men du er stolt over og ha reist andre steder enn folk flest.

Ikke sant?

Gjest Morsk
Skrevet

Neida.

Men du er stolt over og ha reist andre steder enn folk flest.

Ikke sant?

Vel..det er ihverfall slik at minnene og inntrykkene er rimelig mye sterkere fra Russland enn fra Mallorca for å si det slik, selv om det ene ikke utelukker det andre som reisemål.

Skrevet

Vet du noe om dette da muriel?

Har du vært på hentereise?

Gjest bøttevis
Skrevet

Vel..det er ihverfall slik at minnene og inntrykkene er rimelig mye sterkere fra Russland enn fra Mallorca for å si det slik, selv om det ene ikke utelukker det andre som reisemål.

Jeg tror opplevelsene blir svært personlige.

Uansett Mallorca eller Russland

Gjest Morsk
Skrevet

Jeg tror opplevelsene blir svært personlige.

Uansett Mallorca eller Russland

Selvsagt. Men man kan ikke sammenligne uten å gjøre det.

Personlig syns jeg synd på folk som aldri opplever noe annet enn ei strand og en norsk pub på Tenerife, og tror de har vært i utlandet.

Skrevet

Selvsagt. Men man kan ikke sammenligne uten å gjøre det.

Personlig syns jeg synd på folk som aldri opplever noe annet enn ei strand og en norsk pub på Tenerife, og tror de har vært i utlandet.

Godt sagt!

Det er trist å være på ferie med folk som unngår lokalbefolkningen...

Skrevet

Ut på langtur hvert år vi også. I år har det blitt 14 dager i Afrika + at det blir 14 dager til Kanariøyene i Juli. Med dette er vel ny rekord tror jeg.

Gjest en observatør
Skrevet

Det er flott at du og dine prioriterer som dere gjør. men jeg håper ikke det ikke er slik jeg har sett litt rundt meg av de som reiser i alle skolens ferier, som belønning for at man ikke ser ungene ellers. En sånn familie der mor og far jobber 150% resten av året,som sender besteforeldre og tanter på skoleavslutninger, som aldri har tid til å ha familiegrupper, som sender barna på SFO fra begynnelse til slutt. Hvis du ikke gjør det, respekterer jeg valgene dine. Men er du av den nevnte typen, så tror jeg faktisk jeg hadde slakket litt ned på kravene og hatt et mer tøyelig og familiært liv ellers i året først og fremst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...