muriel Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Vet du noe om dette da muriel? Har du vært på hentereise? Ja. Og ikke bare èn gang. 0 Siter
tusseline Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Har aldri sett på makan til slakting, jeg - det er jo helt utrolig vanvittig. Hva er det som driver dere - er det misunnelsen?? Det må da gå an å si at man liker, tror det er bra, at man prioriterer osv. uten å bli så til de grader (jeg vil nesten kalle det) mobbet av andre med-dolere!! Jeg er enig i det meste "trives i utlendighet" skriver, jeg - om hvorfor man velger/prioriterer reiser framfor andre ting. Det betyr jo ikke at man har noe i mot at andre prioriterer andre ting. Å henge seg opp i begreper som "syden" og sånt noe,er bare flisespikkeri som hvertfall viser at man ikke kjenner så mye til hvordan det KAN være å reise i utlandet på andre måter. Nei, skjerp dere! Det må da være såpass toleranse at man i sin egen selvgodhet ikke tåler å høre at andre - prioriterer, - har råd til, - liker å gjøre andre ting en det man selv har mulighet for eller liker. 0 Siter
illuminatum Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Ferie for meg er reise i utlandet. Syntes ikke det er skikkelig ferie om man skal bare være i Norge. Og jeg har vært omtrent overalt i Norge uten Nord Norge, så Norge som feriested er jeg ferdig med. Du mangler en viktig del når du ikke har sett nord norge. Det blir nesten som å ha smakt alt på en kylling, utenom fileten. Ja, du har da spist kylling, men ikke fått med deg en flott moist filet. :-) 0 Siter
Qwerty2 Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Jeg er helt enig med deg jeg. Om ikke "syden" så ut av Norge for å få en skikkelig ferie. Ferie er fint i Norge også , og en helg her, eller en uke der er helt greit som en avslapping, men FERIE.. hmm.. nei, utlandet er best! I år skal vi ha 3 uker og noen dager og bile rundt i Europa, ikke helt mitt valg, da jeg ønsket USA, men fikk problemer med ferietid og valgte "det nest beste": Gubben min er likedan - heldigvis - det blir vel 20 000 til vi er ferdig med ferie, og vi har et helt nytt hus å passe også - men ferien ut av Norge må til. Det er et av de få godene vi har å se fram til etter et langt års slit. Men dette er meg, jeg skjønner de som liker å feriere hjemme her også. Norge er et flott land, har vært i alle fylkene - men jeg personlig må "Ut" ellers blir jeg misfornøyd:) God tur alle sammen, uansett hvor, nå er det SOMMER:) Vi drar på lørdag. JUHU 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Åhnei, slik har ikke vi det. Ferie - det er å gjøre noe annet enn man gjør til daglig. I anstendighetens navn bruker vi ca halve ferien hos svigermor, der vi hjelper til med praktiske ting i tillegg til å bade i elva, gå på fjellturer og leke på plenen. Vi slapper av og henter krefter. Resten av ferien kan vi enten reise til Syden (jepp, vi reiser på chartertur, ja, velger helt standard - men uten grisefest, da), på campingtur i Norge eller Sverige - eller rett og slett være hjemme. Det deiligste med ferie er at vi har god tid til å være sammen alle fire, late morgener og morsomme aktiviteter. Behøver ikke å høre fremmedspråk til frokost for å ha det godt - men det er heller ikke noe hinder. Og forresten - jeg ville nok ikke ha byttet bort mitt nye kjøkken med en ferietur, nei. Jeg tilbringer mer tid på kjøkkenet enn på ferie, ergo er det viktig - for meg - å ha det praktisk og fint på kjøkkenet. 0 Siter
Gjest trives i utlendighet, jeg! Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Det er flott at du og dine prioriterer som dere gjør. men jeg håper ikke det ikke er slik jeg har sett litt rundt meg av de som reiser i alle skolens ferier, som belønning for at man ikke ser ungene ellers. En sånn familie der mor og far jobber 150% resten av året,som sender besteforeldre og tanter på skoleavslutninger, som aldri har tid til å ha familiegrupper, som sender barna på SFO fra begynnelse til slutt. Hvis du ikke gjør det, respekterer jeg valgene dine. Men er du av den nevnte typen, så tror jeg faktisk jeg hadde slakket litt ned på kravene og hatt et mer tøyelig og familiært liv ellers i året først og fremst. Jeg fatter ikke hvorfor du i alle dager skal vurdere at det er det vi gjør en gang. Ville du sagt det samme om vi brukte pengene våre på en hytte? Maken til fordommer! Våre ferier koster oss omtrent akkurat det samme som å finansiere ei hytte til ca 600000 (med lån, altså).Ville du synes eller mistenkt oss for å være den typen foreldre du beskriver dersom jeg hadde sagt at vi reiste på hytta hvert år? Fy søren, nå ble JEG provosert. Og det er IKKE fordi vi jobber mye. Hadde du lest litt lenger ned, hadde du sett at valgene våre skyldes beinhard prioritering! 0 Siter
Gjest trives i utlendighet, jeg! Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Åhnei, slik har ikke vi det. Ferie - det er å gjøre noe annet enn man gjør til daglig. I anstendighetens navn bruker vi ca halve ferien hos svigermor, der vi hjelper til med praktiske ting i tillegg til å bade i elva, gå på fjellturer og leke på plenen. Vi slapper av og henter krefter. Resten av ferien kan vi enten reise til Syden (jepp, vi reiser på chartertur, ja, velger helt standard - men uten grisefest, da), på campingtur i Norge eller Sverige - eller rett og slett være hjemme. Det deiligste med ferie er at vi har god tid til å være sammen alle fire, late morgener og morsomme aktiviteter. Behøver ikke å høre fremmedspråk til frokost for å ha det godt - men det er heller ikke noe hinder. Og forresten - jeg ville nok ikke ha byttet bort mitt nye kjøkken med en ferietur, nei. Jeg tilbringer mer tid på kjøkkenet enn på ferie, ergo er det viktig - for meg - å ha det praktisk og fint på kjøkkenet. Endelig et sakelig ikke fullt i forsvar - svar. Beundrer dere som hjelper svigers så mye. Jeg er nok ikke så grei, tror jeg - men kanskje jeg blir det når de får behov for hjelp. Jeg er glad du trives på kjøkkenet ditt Kan få lyst på nytt kjøkken jeg også, når jeg ser alt det "fancye" som finnes for tida. Men det prioriterer vi altså ikke, dessuten ville det kostet mer enn et års feriebudsjett, tror jeg. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Vi har som regel pleid å ta en ferietur utenlands enten på våren eller høsten hvert år. Sommeren er så fin i Norge. Men i år blir det 14 dager i Frankrike, nærmere Nice. Jeg liker å ta ting litt på sparket. En sykkeltur, en båttur, en fjelltur, en tur på stranda. Grilling med venner i hagen. Plukke blomster i skogen. Ferie for meg er å kunne legge meg når jeg vil, slippe vekkerklokka og ta det som det kommer. Da kan jeg trives hvor som helst. 0 Siter
Gjest observatør Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Jeg fatter ikke hvorfor du i alle dager skal vurdere at det er det vi gjør en gang. Ville du sagt det samme om vi brukte pengene våre på en hytte? Maken til fordommer! Våre ferier koster oss omtrent akkurat det samme som å finansiere ei hytte til ca 600000 (med lån, altså).Ville du synes eller mistenkt oss for å være den typen foreldre du beskriver dersom jeg hadde sagt at vi reiste på hytta hvert år? Fy søren, nå ble JEG provosert. Og det er IKKE fordi vi jobber mye. Hadde du lest litt lenger ned, hadde du sett at valgene våre skyldes beinhard prioritering! Det handler ikke om hvor du reiser, og jeg vet ikke om du er typen jeg beskrev. Jeg bare observerer at det er enkelte som har det slik, og det ga ditt innlegg meg litt assosiasjoner til. Beklager, det var ikke personlig ment. 0 Siter
Hatsumomo Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Du mangler en viktig del når du ikke har sett nord norge. Det blir nesten som å ha smakt alt på en kylling, utenom fileten. Ja, du har da spist kylling, men ikke fått med deg en flott moist filet. :-) Ja kan egentlig godt tenke meg en liten rundttur i Nord-Norge engang. Men litt lengre inn i fremtiden, etter å ha turert på kryss og tvers som liten/ung med min mor og hennes venninne, på Norges ferie i flere somrer, så er jeg _litt_ mettet kan du si 0 Siter
Gjest trives i utlendighet, jeg! Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Ja. Og ikke bare èn gang. Da foreslår jeg at du forteller om dine. Jeg har ingen interesse om å legge ut om den reisen, hvilke følelser og erfaringer og tanker den førte med seg, hvilken provins vi var i osv. Det er uhyre personlig for meg. Men hvis du virkelig synes at du ikke lærte noe om kinesisk kultur av å den reisen, kan du umulig ha vært på samme type reise som oss. Man måtte ha vært usedvanlig lite oppvakt for ikke å få med seg noe av det gjennom det vi opplevde. 0 Siter
Gjest hip hipp Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Da foreslår jeg at du forteller om dine. Jeg har ingen interesse om å legge ut om den reisen, hvilke følelser og erfaringer og tanker den førte med seg, hvilken provins vi var i osv. Det er uhyre personlig for meg. Men hvis du virkelig synes at du ikke lærte noe om kinesisk kultur av å den reisen, kan du umulig ha vært på samme type reise som oss. Man måtte ha vært usedvanlig lite oppvakt for ikke å få med seg noe av det gjennom det vi opplevde. Smart måte å ordlegge se på dersom du ønsker å bli sett på som reinspikka tosk. Smart i den forstand at du lykkes 100% 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Endelig et sakelig ikke fullt i forsvar - svar. Beundrer dere som hjelper svigers så mye. Jeg er nok ikke så grei, tror jeg - men kanskje jeg blir det når de får behov for hjelp. Jeg er glad du trives på kjøkkenet ditt Kan få lyst på nytt kjøkken jeg også, når jeg ser alt det "fancye" som finnes for tida. Men det prioriterer vi altså ikke, dessuten ville det kostet mer enn et års feriebudsjett, tror jeg. He-he, kjøkkenet kostet mye mer enn et feriebudsjett, ja... Men knakande fint blei det også! :-) Nei, jeg føler ikke at jeg trenger å forsvare meg, jeg, så lenge vi har et godt liv forstår jeg ikke hvorfor vi ikke kan fortsette med det? Og svigermor - vel, hadde vi hatt et valg (hvilket vi moralsk sett ikke har, da hun er enslig, hjemmeboende og snart 90 år), så hadde vi kanskje ikke brukt så mye av feriene der. Men når vi synes vi må, så velger vi å gjøre det beste ut av det. Og det ER jo i hovedsak hyggelig, da, selv om det er litt plikt i det også. God ferie! 0 Siter
muriel Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Da foreslår jeg at du forteller om dine. Jeg har ingen interesse om å legge ut om den reisen, hvilke følelser og erfaringer og tanker den førte med seg, hvilken provins vi var i osv. Det er uhyre personlig for meg. Men hvis du virkelig synes at du ikke lærte noe om kinesisk kultur av å den reisen, kan du umulig ha vært på samme type reise som oss. Man måtte ha vært usedvanlig lite oppvakt for ikke å få med seg noe av det gjennom det vi opplevde. Du trenger selvsagt ikke å legge ut om provinser hvis du ikke vil. Men OM du hadde fortalt det, så hadde du neppe blitt identifisert på grunn av det. Kina er vårt største adopsjonsland på sjette året nå, bare i løpet av fjoråret kom det over 300 kinesiske barn til Norge. Jeg var heller ikke ute etter noen personlig adopsjonshistorie, men mer om hva du egentlig lærte om kultur og levesett osv. Det er mulig jeg ikke er spesielt oppvakt som du sier, men jeg må innrømme at jeg var mer opptatt av barna mine enn av guidens utlegninger om dette og hint. Heldigvis hadde jeg lest mye om Kina på forhånd (ja, det GÅR an å lære om andre land og kulturer på denne måten!), så jeg syns det var en fin tur. I ettertid har jeg vært tilbake sammen med barna, da bodde vi hos noen kjente i Beijing og Nanjing. Og bare så det er sagt: Det var som å komme til en helt annen verden enn på adopsjonsreisene mine. Først da fikk jeg en smak av hvordan Kina VIRKELIG er! Men det kan jo selvsagt komme av at jeg er "usedvanlig lite oppvakt" ;o) 0 Siter
Gjest trives i utlendighet, jeg! Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Smart måte å ordlegge se på dersom du ønsker å bli sett på som reinspikka tosk. Smart i den forstand at du lykkes 100% Fordi? 0 Siter
Gjest trives i utlendighet, jeg! Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Du trenger selvsagt ikke å legge ut om provinser hvis du ikke vil. Men OM du hadde fortalt det, så hadde du neppe blitt identifisert på grunn av det. Kina er vårt største adopsjonsland på sjette året nå, bare i løpet av fjoråret kom det over 300 kinesiske barn til Norge. Jeg var heller ikke ute etter noen personlig adopsjonshistorie, men mer om hva du egentlig lærte om kultur og levesett osv. Det er mulig jeg ikke er spesielt oppvakt som du sier, men jeg må innrømme at jeg var mer opptatt av barna mine enn av guidens utlegninger om dette og hint. Heldigvis hadde jeg lest mye om Kina på forhånd (ja, det GÅR an å lære om andre land og kulturer på denne måten!), så jeg syns det var en fin tur. I ettertid har jeg vært tilbake sammen med barna, da bodde vi hos noen kjente i Beijing og Nanjing. Og bare så det er sagt: Det var som å komme til en helt annen verden enn på adopsjonsreisene mine. Først da fikk jeg en smak av hvordan Kina VIRKELIG er! Men det kan jo selvsagt komme av at jeg er "usedvanlig lite oppvakt" ;o) Det sier seg selv at du lærte mye mer av den andre reisen din. Og jeg er helt enig i at det ikke akkurat er den ultimate måten å reise på dersom man vil bli kjent med et land. Men du sa du ikke lærte "noe", og da måtte man vært lite oppvakt. Noe jeg ikke tror du er, derfor tror jeg at du lærte noe også. Jeg vil ikke si et eneste ord mer om reisen, men jeg kan si noe om hva jeg "lærte", ja: For eksempel lærte jeg en god del om hvor uhyre viktig familien er i Kina, og hvor viktig utdanning er for tida. Jeg lærte mye mer om synes på jenter i forhold til gutter, og skjønner mer av bakgrunnen for det. Jeg lærte noe om kinesisk autoritetssyn og synes på vesten, spesielt gjennom et par uhyre dyktige guider. Og synet på Mao og kulturrevolusjonen, Jeg lærte masse om byråkrati - handling på kjøpesenter var et kapittel for seg. Jeg lærte en del om kinesisk hitorie, inntrykket ble et helt annet av å virkelig se Den Forbudte By. Jeg lærte en del om hvordan kapitalisme og kommunisme kan knyttes sammen på underlig vis - starbucks i Den Forbudte By er vel kroneksemplet, og jeg lærte mer om kinesisk matkultur - et besøk på kinesisk restaurant er ikke det samme. Og jeg lærte en hel del om min datters provins. Hvorfor er det så viktig for deg at jeg forteller om min Kina-reise forresten? Den har da veldig lite med hovedinnlegget å gjøre, bortsett fra at dere er ute etter å bevise at jeg uansett er den som traver i turistløyper uansett hva jeg sier. Og jeg har ikke en gang sagt at det er så viktig å reise utenfor - jeg har sagt at tradisjonell sydenferie ikke er det man lærer mest av, og at jeg må en tur utenfor scandinavia hvert år. Herlighet! 0 Siter
muriel Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Det sier seg selv at du lærte mye mer av den andre reisen din. Og jeg er helt enig i at det ikke akkurat er den ultimate måten å reise på dersom man vil bli kjent med et land. Men du sa du ikke lærte "noe", og da måtte man vært lite oppvakt. Noe jeg ikke tror du er, derfor tror jeg at du lærte noe også. Jeg vil ikke si et eneste ord mer om reisen, men jeg kan si noe om hva jeg "lærte", ja: For eksempel lærte jeg en god del om hvor uhyre viktig familien er i Kina, og hvor viktig utdanning er for tida. Jeg lærte mye mer om synes på jenter i forhold til gutter, og skjønner mer av bakgrunnen for det. Jeg lærte noe om kinesisk autoritetssyn og synes på vesten, spesielt gjennom et par uhyre dyktige guider. Og synet på Mao og kulturrevolusjonen, Jeg lærte masse om byråkrati - handling på kjøpesenter var et kapittel for seg. Jeg lærte en del om kinesisk hitorie, inntrykket ble et helt annet av å virkelig se Den Forbudte By. Jeg lærte en del om hvordan kapitalisme og kommunisme kan knyttes sammen på underlig vis - starbucks i Den Forbudte By er vel kroneksemplet, og jeg lærte mer om kinesisk matkultur - et besøk på kinesisk restaurant er ikke det samme. Og jeg lærte en hel del om min datters provins. Hvorfor er det så viktig for deg at jeg forteller om min Kina-reise forresten? Den har da veldig lite med hovedinnlegget å gjøre, bortsett fra at dere er ute etter å bevise at jeg uansett er den som traver i turistløyper uansett hva jeg sier. Og jeg har ikke en gang sagt at det er så viktig å reise utenfor - jeg har sagt at tradisjonell sydenferie ikke er det man lærer mest av, og at jeg må en tur utenfor scandinavia hvert år. Herlighet! Hva skal man si? Bortsett fra at * det meste av det du lærte på turen,visste jeg allerede før jeg reiste, kinesisk mat er vel i all hovedsak unntaket. Kjøpesentrene var da vel helt greie, i motsetning til gateselgerne der som mange andre steder. * Grunnen til at jeg spurte om Kina, er at det er det landet jeg har mest kunnskaper om, og at jeg regnet med at du kanskje kunne supplere litt. Det skulle da ikke være noe å bli sur for? * "Skandinavia" skrives med stor S og k istedenfor c. 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Hva er den klassiske sydenturen, da? Vi er ofte i Hellas - helst på øyhopping, har bare vært et par ganger på pakkereise, men jeg anser ikke det for å være "klassisk sydentur". Masse opplevelser, oppdagelsesferder, mennesker - fantastisk! "Klassisk sydentur" forbinder jeg med 2 uker på kanariøyene om vinteren, eller annen ferie hvor det eneste som teller er sol og grisefest. Det er ikke vår stil heller. Hele poenget med å reise, er jo å se andre kulturer og måter å leve på. Eh, du, Kanariøyene kan være veldig fine de også, altså, man trenger ikke å reise dit kun for å feste og finne sol... Ferie er familietid, og det er deilig med varme på kroppen. Vi var 2 uker "i syden" i november i fjor, men utrolig lite av tida lå vi og slikket sol. Vi var på guidede turer, vi var på turer på egenhånd, vi badet, spiste god mat, sov lenge og bare slappet av. Vi lærte kanskje ikke så mye om kulturen, men det gjør ikke så veldig, veldig mye. Vi hadde det kjempefint! Vi har faktisk lyst til å reise dit igjen, vi, men heller ikke da kommer vi til å steke oss på stranda dagen lang for så å avslutte dagen med fest. 0 Siter
Gjest trives i utlendighet, jeg! Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Hva skal man si? Bortsett fra at * det meste av det du lærte på turen,visste jeg allerede før jeg reiste, kinesisk mat er vel i all hovedsak unntaket. Kjøpesentrene var da vel helt greie, i motsetning til gateselgerne der som mange andre steder. * Grunnen til at jeg spurte om Kina, er at det er det landet jeg har mest kunnskaper om, og at jeg regnet med at du kanskje kunne supplere litt. Det skulle da ikke være noe å bli sur for? * "Skandinavia" skrives med stor S og k istedenfor c. Herregud, skriver jeg Scandinavia feil, altså? Hvilket nivå befinner du deg på, egentlig? Selvfølgelig "vet" det fleste det meste før de reiser på hentereise, men hvis du synes du får samme inntrykket av Den Forbudte By av å se Den siste Keiseren som av å se det selv, så er du i alle fall veldig forskjellig fra meg. Jeg har lest det meste om gresk påsekfeiring også, men du tror altså det ikke ville tilføre noe nytt å oppleve den på nært hold? Igjen veldig forskjellig fra meg. Nei, du var ikke ute etter å lære noe nytt. Du var ute etter å "ta meg". 0 Siter
Gjest trives i utlendighet, jeg! Skrevet 16. juni 2006 Skrevet 16. juni 2006 Hva skal man si? Bortsett fra at * det meste av det du lærte på turen,visste jeg allerede før jeg reiste, kinesisk mat er vel i all hovedsak unntaket. Kjøpesentrene var da vel helt greie, i motsetning til gateselgerne der som mange andre steder. * Grunnen til at jeg spurte om Kina, er at det er det landet jeg har mest kunnskaper om, og at jeg regnet med at du kanskje kunne supplere litt. Det skulle da ikke være noe å bli sur for? * "Skandinavia" skrives med stor S og k istedenfor c. Og forresten - for å være like ufin som du er: Dersom du har adoptert - flere ganger til og med, og dere ikke er arbeidsledige eller sosialklienter, så HAR dere råd til å reise, dersom dere vil prioritere det. Dere får vel feriepenger dere som andre folk? Vi er to sykepleiere, den ene i 80% stilling, og tjener ikke fett, akkurat. Så det tåredryppende innlegget du startet med, kunne du virkelig spart deg. Jeg har forresten lest det en gang til, og det var ikke et snev av arrogant, dersom man ser litt objektivt på det (som jeg har fått noen til å gjøre, ja - for moro skyld, siden all hetsen forbauser meg). Det eneste kan være syden-kommentaren, og den har jeg beklaget og innrømmet kom skjevt ut. Jeg var interessert i å høre om folks ferievaner. I stedet fikk jeg masse pepper for mine egne. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.